dimecres, 29 de juliol del 2015

Es guanya un altre recurs al Tribunal Suprem que ordena una prova pericial sobre l'impacte ambiental d'un parc eòlic projectat a la Jonquera

La muntanya de Sant Julià, a la Jonquera, on es projecta un macro parc eòlic en mig d’una important ruta migratòria d’aus
IAEDEN recorda que la seva postura respecte a la implantació de macro parcs eòlics es basa en el canvi de model energètic en general, el qual ha de recolzar el dret de les persones conscients, les comunitats i els pobles a prendre les seves pròpies decisions respecte a la generació, distribució i consum d'energia, de manera que aquestes siguin apropiades a les circumstàncies ecològiques, socials, econòmiques i culturals, i sempre que no afectin negativament a tercers 



TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 29/07/2015 
La Jonquera (Alt Empordà).- 

En un comunicat de premsa, IAEDEN-Salvem l'Empordà informa que aquesta associació de l’Alt Empordà i entitats de la Jonquera celebren la sentència del Tribunal Suprem, la qual ordena al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que ha de repetir el contenciós, obligant-lo d'incloure una prova pericial emesa per a un òrgan expert en temes ambientals. Altra vegada es demostra que les administracions, i en aquest cas fins i tot el TSJC, menyspreen el possible impacte ambiental de macro parcs eòlics. Un dels problemes dels projectes de macro parcs eòlics que en els darrers anys s'han presentat i discutit a l'Empordà, és que sempre es volen ubicar en paratges naturals amb el conseqüent impacte sobre el medi.  

Per altra banda, és evident que l'informe d'impacte ambiental, que en els millors dels casos demana l'administració, no es pot considerar fiable, si aquest es encarregat i pagat per la empresa promotora del projecte. Hi ha molts factors i elements d'un macro parc eòlic que poden afectar sobretot la fauna i en el cas del parc eòlic projectat a la muntanya de Sant Julià a la Jonquera aquesta era una de les principals preocupacions. 
 

L'inici del cas es remunta el 2002, quan l'empresa Windmaster Spain SL va presentar un projecte d'un parc eòlic al paratge de la muntanya de Sant Julià, al terme de la Jonquera. El projecte es va modificar durant la seva tramitació i finalment planteja 17 aerogeneradors de 125 metres d'alçada (torre de 80 metres i aspes de 90 metres de diàmetre) i una línia d'evacuació de 24,5 quilòmetres.

Algunes entitats i formacions polítiques de la Jonquera, conjuntament amb la IAEDEN-Salvem l'Empordà, es van oposar a aquest projecte però el 2006 el Govern de la Generalitat de Catalunya el va autoritzar.  

Quan també es van denegar els recursos contra aquesta autorització, es va presentar un contenciós administratiu al TSJC el 2007.  


Les entitats opositores sempre han defensat que un parc eòlic d'aquestes característiques tindria un gran impacte en una zona d'alt valor natural, ja que la muntanya de Sant Julià es troba dins el PEIN del massís de Salines Alta Garrotxa i la Xarxa Natura 2000, i també està protegida per l'Ajuntament de la Jonquera com Paratge Natural d'Interès Local i connector ecològic entre els espais naturals del massís de les Salines i l'Albera.  


El projecte eòlic afectava una zona d’especial interès per l’avifauna a nivell internacional, l’àmbit territorial del Pla de recuperació del Trencalòs i tenia impacte en una zona on està documentada la presència de la tortuga mediterrània i d’hàbitats protegits com l’alzinar muntanyenc i suredes, el grèvol, etc., constant també l’existència de jaciments arqueològics com les restes de la Via Augusta, de la Via Domítia i del temple romànic de Santa Maria de Panissars, a la mateixa frontera.  


També sosteníem els efectes transfronterers del projecte esmentat i la manca de consulta a les autoritats i a la població de l’Estat francès, ja que el parc eòlic s’instal·laria resseguint la línia fronterera, essent la població més propera el Portús (Vallespir) i tenint accessos des de territori, ja en l’Estat francès, des de Morelles al Coll de Portell, Coll de Teixó i Coll de Priorat.  


Un altre dels arguments opositors fou que la muntanya de Sant Julià es troba dins la principal ruta migratòria d'aus que connecta la península amb el nord d'Europa: el coll del Portús.  


Per rebatre l'estudi d'impacte ambiental aportat per a la mateixa empresa, evidentment favorable, acceptat també per a la Ponència Ambiental de la Generalitat, es va proposar al TSJC la pràctica d'una prova pericial per part del Consell de Protecció de la Natura sobre l’impacte ambiental del parc eòlic i les afectacions a l’avifauna. Per la seva banda, el TSJC, tot i admetre la prova pericial, va ordenar que l’executés un enginyer industrial. Considerant que aquest no serviria per dictaminar sobre els temes d'impactes ambientals, i també per l'elevat cost que suposaria aquest informe. Es va impugnar el canvi arbitrari del pèrit per part de la Sala, així com els tres successius nomenaments de pèrits per part del TSJC, sostenint la inidoneïtat i manca de capacitació d’un enginyer industrial per revisar els impactes ambientals del parc eòlic, successius nomenaments d’enginyers industrials que es van produir davant de la renúncia dels dos primers designats.  


De fet, l’estudi de l’empresa promotora contava únicament amb la intervenció de dos enginyers industrials, havent passat per alt importants impactes ambientals i en particular faunístics i no havent-s’hi pronunciat sobre l’existència d’una important ruta d’aus migratòries documentada en estudis existents ni respecte els impactes a l’avifauna.  

Després de la desestimació de 4 diferents recursos per part del TSJC es va renunciar a la prova en la forma imposada pel TSJC i en l’escrit de conclusions es va tornar a sol·licitar que es practiqués la prova en la forma interessada com a Diligència Final. 


El 2011, el TSJC va dictar una sentència desestimatòria del recurs, basada en què no s’havien provat les greus afectacions ambientals que invocades.  

Contra aquesta sentència es va presentar un recurs de cassació davant del Tribunal Suprem, en data 9 de febrer de 2012, basat en nombrosos motius, si bé el primer era que el TSJC deixava indefenses les entitats opositores en denegar l'aportació d'una prova pericial per una institució científica adient i també per imposar arbitràriament un expert fora de les nostres possibilitats econòmiques i de titulació inadequada. 
 

Ara, el Tribunal Suprem ha donat la raó a les entitats, tot revocant la sentència del TSJC i al qual li ordena d'obrir de nou el procediment judicial, practicant aquesta vegada la prova pericial per part del Consell  Català  de Protecció de la Natura, és a dir, en la forma que les entitats havien proposat. 

El Tribunal Suprem retreu l’actuació immotivada i manifestament inadequada del TSJC generant indefensió a l’IAEDEN i infringint el dret a la pràctica de la prova en la forma proposada a evacuar per una Institució de caràcter consultiu i científica, prevista a la Llei d’espais naturals i que informa les declaracions de parcs naturals i demés figures de protecció de la natura. 
 

Evidentment IAEDEN i les entitats de la Jonquera estan molt satisfetes amb aquesta sentència que manifesta la rellevància dels aspectes ambientals a l’hora d’autoritzar els projectes de parcs eòlics, i el dret a la pràctica de la prova en la forma proposada.  


Segons estudis que demostren l'afectació dels parcs eòlics sobre l'avifauna, els 18.000 aerogeneradors funcionant a l'Estat espanyol podrien causar una mortalitat anual entre 6 i 18 milions d'aus i ratpenats (dades del 2012).  

Segons SEO/Bird Life, entitat pionera en la conservació de la natura i biodiversitat a l'Estat espanyol, un “dels principals problemes detectats rau en la inadequada realització dels estudis d'impacte ambiental, que es tradueix després en l'autorització de parcs eòlics en zones incompatibles amb la conservació d'espècies amenaçades.”
  

Per això és important que un òrgan independent, públic i compost per científics experts en la matèria es pronunciï sobre el projecte eòlic proposat a la Jonquera on, com altres estudis han demostrat, passen milers d'aus en època de migració.  


Des de l’IAEDEN s’espera que el procés judicial acabi, doncs, amb una nova sentència del TSJC i que aquesta també sigui favorable a la conservació de la muntanya de Sant Julià. I també s’espera que d'aquesta manera s’eviti augmentar, encara més, les despeses que han afrontat entre les entitats implicades i que fins el moment són aproximadament de 10.000 euros. Davant aquesta xifra, que se suma als altres casos que IAEDEN ha portat als tribunals en els darrers anys, es veu obligada, una altra vegada, haver de demanar la col·laboració de tothom qui es preocupa pel territori i qui vulgui, i pugui, ajudar. Per això IAEDEN informa que hi ha una campanya de donatius a la seva pàgina web [iaedene.cat]. 


Finalment, IAEDEN recorda que la seva postura respecte a la implantació de macro parcs eòlics a la comarca es basa sobretot en el canvi de model energètic en general, el qual ha de recolzar el dret de les persones conscients, les comunitats i els pobles a prendre les seves pròpies decisions respecte a la generació, distribució i consum d'energia, de manera que aquestes siguin apropiades a les circumstàncies ecològiques, socials, econòmiques i culturals, i sempre que no afectin negativament a tercers, segons la definició per la Xarxa per la sobirania energètica, de la qual som membre aquesta entitat de l’Alt Empordà.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada