dilluns, 22 de juny del 2015

De la Rosa, com un estaquirot, calla en comptes respondre a les qüestions sobre Pujol i Convergència

Javier de la Rosa al Parlament de Catalunya
El seu silenci a la 'comissió Pujol' contrasta amb la seva loquacitat amb el 'petit Nicolás' 
Piqué Vidal sobre CiU: “Simpatia cap. Fredor”. 
La ‘desmemoria’ de l’advocat del ‘pujolisme’ treu de polleguera alguns diputats. 
Piqué Vidal ha reconegut que va fer de mitjancer per facilitar dos pisos a dos dels magistrats que van exculpar Pujol Soley del cas Banca Catalana. 
Itziar González a CiU: “L’economia criminal ‘passa’ de vostès”
L’exregidora de Ciutat Vella de Barcelona fa una crida a la ciutadania per acabar amb la corrupció. 
Carme Garcia: “Bustos no ha pogut crear un sistema sense un entorn”.


 
TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 22/06/2015 
Queralbs (Ripollès).- 

La primera compareixença de la sessió d'aquest dilluns a la Comissió d'Investigació sobre el Frau i l'Evasió Fiscals i les Pràctiques de Corrupció Política s'ha caracteritzat per la manca de respostes. Així, el sempre polèmic empresari i financer Javier de la Rosa, quiet i inexpressiu com un estaquirot i callat com un mort, ha escoltat preguntes de tota mena: sobre els milions que, segons la UDEF, va lliurar ell mateix a Jordi Pujol Soley i a CDC, la seva relació amb Macià Alavedra i Miquel Roca, les declaracions davant la mateixa comissió de Lluís Prenafeta, els dubtes sobre el broker i testaferro Arturo Fasana, i la seva vella amistat -ja trencada- amb Xavier Trias, entre altres. Totes elles debades.  

David Fernández, president de la Comissió parlamentària li ha demanat col·laboració, però De la Rosa, que ha dit que ha col·laborat amb la seva presència, s'ha negat a respondre adduint raons "estrictament jurídiques" i s'ha mantingut callat, fins i tot quan ha hagut d'escoltar les confidències que ell mateix va fer el passat setembre al 'petit Nicolás', l'àudio de les quals va revelar ‘Público’ el passat 16 d'abril.  

De la Rosa, aleshores molt loquaç, havia descrit casos de corrupció de CDC, el PSOE, el PP i el rei Joan Carles de Borbó amb un relat que esquitxava una llarga llista de personalitats catalanes i espanyoles: els membres de la família Pujol, el president Artur Mas, el ministre de l'Interior Jorge Fernández Díaz, l'advocat Cristóbal Martell, els expresidents espanyols Felipe González i José María Aznar, l'exvicepresident espanyol Rodrigo Rato, Emilio Botín, Artur Suqué i Carles Sumarroca, entre molts altres.  

Segons l’Agència Catalana de Notícies Javier de la Rosa, que s'ha negat a declarar aquest dilluns davant de la Comissió d'investigació contra la corrupció al Parlament de Catalunya, en una breu intervenció inicial, De la Rosa ha dit que amb "respecte" als diputats no volia parlar sobre qüestions que ja ha explicat "durant 20 anys als jutjats sense massa èxit". L'empresari només ha respost breument al diputat de C's Carlos Carrizosa dient-li que no és veritat que robés res de Grand Tibidabo i ha retret als parlamentaris que no s'han "preparat" bé a sessió, ja que la majoria de preguntes són extretes de reculls de premsa i que el pretenien "empènyer a respondre amb dades falses".  

La majoria de preguntes han anat dirigides a confirmar certes informacions periodístiques, moltes d'elles basades en declaracions del propi De la Rosa, com el suposat finançament irregular de CDC, el PP o fins i tot la família reial espanyola i la família Pujol Ferrusola. També s'han centrat en la conversa gravada que va tenir amb el 'pequeño Nicolás', on parlava d'aquestes qüestions. Segons De la Rosa, això ja es va explicar fa 20 anys en seu judicial, quan la situació política era "diferent", i ni els partits, ni la fiscalia ni el jutge "van voler investigar".  

"Pacte de silenci" de De la Rosa amb certs sectors empresarials i polítics, per no revelar més dades sobre irregularitats polítiques a canvi de no ser perseguit judicialment 
Els diputats s'han mostrat molestos amb l'actitud de De la Rosa i l'han titllat de xantatgista, estafador i defraudador, a més de burlar el Parlament. Aquest silenci ha estat interpretat per molts diputats com un "pacte de silenci" de De la Rosa amb certs sectors empresarials i polítics, per no revelar més dades sobre irregularitats polítiques a canvi de no ser perseguit judicialment.  

L'únic moment en que ha pres la paraula durant l'interrogatori ha estat en el torn del diputat de C's Carlos Carrizosa, a qui ha dit que se sentia "insultat" perquè li deien que no respectava el Parlament. A més, ha dit que no havia robat res de Grand Tibidabo, que la majoria de preguntes dels diputats procedeixen de retalls de premsa i que no s'havien preparat bé l'interrogatori. A més, ha dit que "no es pot empènyer a respondre amb dades falses". En finalitzar, ha assegurat que tenia interès en contestar, però no ho ha fet per motius jurídics.  

La ‘desmemoria’ de l’advocat del ‘pujolisme’ treu de polleguera alguns diputats 
L'advocat Joan Piqué Vidal a la Comissió parlamentària
L’advocat penalista Joan Piqué Vidal s’ha volgut desvincular, aquest dilluns a la Comissió parlamentària que investiga el frau i la corrupció, de l’ombra que el persegueix com a enllaç del ‘pujolisme’ als tribunals. Ha fet repetir les preguntes constantment als diputats autonòmics i ha insistit en la seva edat avançada per justificar una desmemoria que, en algun moment, ha tret de polleguera els parlamentaris. Ha rebutjat, emparant-se en el secret professional, contestar cap pregunta relacionada amb l’empresari Javier De la Rosa, amb qui “només he tingut una relació professional”.  

“Li han sorprès els casos lligats al finançament il·lícit de CiU?”, ha preguntat la diputada de la CUP. “Sí, em sorprèn quan veig una cosa de finançament il·legal. Vaig amb el lliri a la mà i em penso que tal com van els partits s’han de finançar per ells i no irregularment”, ha replicat l’advocat, qui ha reaccionat amb energia quan Vallet li ha demanat que no es “burlés” dels diputats. “Ni CiU, ni l’administració catalana m’ha donat cap altre tema que Banca Catalana. I no vaig cobrar per aquest. Un sopar. Res més. Per tant, simpatia cap. Fredor”, ha etzibat. Piqué Vidal ha assegurat que gairebé no va tenir relació amb l’expresident de la Generalitat Jordi Pujol Soley durant el procés de Banca Catalana, “les relacions les tenia amb el senyor Prenafeta”, ni ha fet tractes amb cap dels fills dels Pujol Ferrusola. “Si tanta relació deien que tenia, hauria estat de Convergència o d’Unió. Però ells no em van donar ni les gràcies per Banca Catalana. Un sopar”, ha dit Piqué Vidal, per opinar sobre la situació de la família de l’expresident Pujol Soley: “No és molt elegant que alguns fills del senyor Pujol estiguin immersos en processos. No és elegant. No és gens ètic. Però el fet que et posin una denuncia o una querella no vol dir que siguis culpable”.  

Piqué Vidal ha reconegut que va fer de mitjancer per facilitar dos pisos a dos dels magistrats que van exculpar Pujol Soley del cas Banca Catalana, però ha negat que fossin seus.  

Ha explicat com va facilitar el pagament de 25 milions de pessetes al jutge Estevill per part d’un empresari, i s’ha despatxat contra el jutge. “Era odiat per moltíssima gent i vàrem tenir la sort que l’enviessin al CGPJ”. Ha dit que el van condemnar per suborn a empresaris per una mentida d’Estivill. “Un jutge que espanta la gent, com més lluny estigui de Barcelona millor. Però jo no tenia influència política. Me’n vaig adonar quan ho vaig llegir”, ha dit.  

No ha recordat res dels 70 milions que suposadament va pagar per lliurar de responsabilitats alguns directius per l’accident a la nuclear de Vandellós. No ha aclarit res del ‘holding Gran Tibidabo’, ni del suposat suborn pagat en el cas Casinos, primer cas de corrupció que va esquitxar CiU... Ha dit que mai ha tingut diners a l’estranger i no va ajudar a blanquejar diners pel cas Cirsa.  

La influència de Piqué Vidal a la judicatura ha estat tan gran que en un judici de deu minuts, després d’11 anys d’instrucció, va aconseguir que la Fiscal Carmen Ballester entrés a la sala demanant-li nou anys de presó per dirigir una organització criminal de narcotràfic, i en sortís demanant-li només un any. Piqué va acceptar i es va declarar culpable d’haver blanquejat diners provinents del càrtel de la droga de Sinaloa. 

Una ex regidora de Ciutat Vella de Barcelona fa una crida a la ciutadania per acabar amb la corrupció 
Itziar Gonzalez, avui a la 'comissió Pujol'
Preguntada per un diputat de CiU sobre el paper dels partits polítics per arraconar la màfia, Itziar González ha replicat: “L’economia criminal 'passa' de vostès. No els reconeix la seva credibilitat. Hem de deixar d’estar interessats en el poder i treballar per a la custòdia del mateix”. L’exregidora del PSC a Ciutat Vella de Barcelona, Itziar González, impulsora de ‘Parlament ciutadà’ després de dimitir per rebre amenaces de mort per oposar-se a l’especulació urbanística al districte barceloní, ha fet aquest dilluns, a la Comissió parlamentària que investiga el frau i la corrupció, una defensa del paper de la ciutadania en la vida política i el vincle entre la màfia i el poder.  
L’arquitecta i ex regidora ha definit “la màfia” que actua a la ciutat com “persones i organitzacions que abusen del seu espai amagat. No donen compte a ningú. No reconeixen que siguis un càrrec electe, el menystenen. No respecten les regles del joc. Personalitzen, perquè el funcionament mafiós es concreta en un cos i en un lloc, entren a casa teva o t’amenacen de mort. Sempre han funcionat així, per això se’ls anomena màfia” i ha receptat voluntat política i ciutadana per acabar amb aquest tipus d’organitzacions criminals: “És possible generar un espai radiant entre ciutadania i poders públics. La màfia necessita d’un espai fosc, amagat, covard… si ens proposem a dir les coses els deixem sense espai”.  

“Jo t’ajudo amb una cosa i tu m’ajudes a mi. Com a urbanista sí que he vist els mecanismes a través de planejaments i requalificacions de com afavorir determinats partits i organitzacions. No tenim una cultura política tenim una cultura clientelar. Favors”, ha descrit González.  L’arquitecta considera que la bombolla turística que s’escampa per Barcelona beneficia la màfia. “El gran aliat del polític és el ciutadà que li trasllada què li va bé i què no. Si hi ha una especialització turística estem fent fora els veïns i estem buidant la ciutat d’això. L’economia criminal adora aquests espais buits. El més greu és que ningú ens donarà notícia de Ciutat Vella”, ha explicat. 

“Em sembla molt perillós les marques que esponsoritzen actes d’un ajuntament. Hem d’anar amb compte de quines empreses acompanyen les institucions perquè al final s’acaben creient que formen part de l’activitat de les mateixes”, ha dit.  

Carme Garcia: “Bustos no ha pogut crear un sistema sense un entorn” 
Carme Garcia, funcionaria de l’Ajuntament de Sabadell des del 1987 i portaveu durant dues legislatures d’ICV, també ha comparegut aquest dilluns a la ‘comissió Pujol’, convidada per ser qui va fer arribar a la Fiscalia documentació que un empresari penedit li va facilitar i que va fer esclatar el Cas Mercuri. “La meva intervenció és un homenatge a tota aquella gent que s’ha resistit a una realitat lamentable, el ‘bustisme’”, ha iniciat la compareixença. 

“Bustos no hauria pogut crear el bustisme en solitari. Un pèssim alcalde com Bustos no ha pogut crear un sistema sense un entorn. Les raons calen buscar-les més enllà del personatge. El bustisme ha perjudicat el bé comú, cal ser molt conscients que alhora ha beneficiat centenars de persones del seu entorn i de fora del seu entorn i fins i tot de fora del seu color polític. Ha tingut una xarxa de suport i de complicitat. En política, els tractes de favor cap a una persona o cap a cent persones, sempre van en detriment al respecte del dret d’altres ciutadans”, ha exposat Garcia. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada