Soraya Sáénz de Santamaría i Ana Pastor |
El Ministeri de Fomento rebutja aportar més diner públic
a TP Ferro, la filial de Florentino Pérez que explota el AVE que uneix
Barcelona amb París i que es troba en pre-concurs de creditors.
El Govern espanyol es nega a rescatar l’AVE a Perpinyà
després d’una tercera demanda d’ACS.
TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 12/05/2015
Figueres (Alt
Empordà).-
Florentino Pérez, presidente de ACS |
La societat empresarial TP Ferro, la filial de Florentino Pérez concessionària
de la línia d’alta velocitat entre Perpinyà (Rosselló) i Figueras, reclama en
va un rescat financer als estats francès i espanyol per evitar el concurs de creditors,
segons llegim aquest dimarts al diari digital El Confidencial.
TP Ferro, a parts iguales del grup francès Eiffage i el
group espanyol ACS, demana a ambdós governs 34 milions d'euros, explica El
Confidencial, qui ne esmenta les seves fonts. Però el govern espanyol rebutja una
nova ajuda pública que al seu entendre podria ser mal rebuda per l'opinió a les
portes d’unes eleccions municipals i autonòmiques el 24 de maig i les legislatives
previstes per finals d'any, segons El Confidencial.
TP Ferro negocia paral·lelament amb els seus creditors
un acord per renegociar el seu deute, que el vencia el passat 31 març.
Las excel·lents relacions entre Florentino Pérez i el govern
de Mariano Rajoy s’han refredat després que l’any passat el Ministeri d’Indústria
hagués de rescatar la seva constructora amb 1.500 milions a causa del fracàs
del gasoducte del Castor.
Després de les crítiques rebudes, Foment s’ha negat
ara a aportar capital per a salvar de la suspensió de pagaments a TP Ferro, la
concessionària propietat d’ACS, que ha fet una tercera demanda al Regne d’Espanya
en els tribunals internacionals d’arbitratge.
Tot plegat, segons El Confidencial, es tracta d’un nou
pols que el president de la major constructora espanyola planteja a la ministra
Ana Pastor, a qui li ha reclamat en diverses ocasions que li compensi per les pèrdues
registrades en la companyia encarregada d’unir Barcelona amb París per Figueres
i Perpinyà a través de trens d’alta velocitat. En aquesta nova demanda, TP Ferro,
participada al 50% por ACS i Eiffage, reclama als dos estats 34 milions d’euros
addicionals als més de 450 que ja els hi ha sol·licitat en un tribunal de Suïssa
en les dues reclamacions anteriors.
La primera exigència va consistir en una indemnització
de 93 milions d’euros, que creixia en 3,6 milions cada mes, per a reequilibrar
la situació patrimonial de la línea de l’AVE entre Lleida i Perpinyà per
Barcelona, Girona i Figueres, una via ferroviària que registra pèrdues diàries a
causa de l’escàs número de trens en circulació i la baixa ocupació, tant de viatgers
que van a París com de mercaderies.
El tribunal helvètic, amb seu a Ginebra, encara no s’ha
pronunciat sobre aquesta petició, però sí ho ha fet en relació a una altra denúncia
d’ACS i el seu soci francès en la que reclamaven al Govern espanyol un xec per
350 milions pel sobrecost d’una obra que va pujar a 1.200 milions de euros. Quatre
dels cinc jutges van considerar que la constructora de Florentino Pérez no tenia
dret a reclamar res perquè els problemes tècnics que es va trobar al desenvolupar
el projecte els tenia d’haver calculat d’una manera millor.
Ara, després de que el passat 19 de març TP Ferro
presentés el pre-concurs de creditors, com va avançar El Confidencial en el seu
dia, ACS i Eiffage han pressionat encara més al presentar una nova reclamació
per mitjà de l’arbitratge internacional, per mitjà de força que arribi al mateix
temps que els ceditors estan negociant
amb la concessionària i els dos governs una solució abans del mes de juliol. De
no aconseguir-ho, la companyia entraria en suspensió de pagaments i l’administrador
podria declarar la liquidació d’aquesta.
En via morta
Per Florentino Pérez, la solució passa per que l’Estat
aporti més diner públic i per que la banca --BBVA, CaixaBank i Bankia-- li allargui
el pagament dels 428 milions de deute que arrastra fins el 2034. Però Foment es
nega rotundament, segons El Confidencial, a fer-se càrrec del forat econòmic,
després de que l’any 2009 el govern de José Luis Rodríguez Zapatero ja va fer
front a una compensació de 54,10 milions, més un crèdit participatiu de 54,77
milions i l’extensió de la concessió per tres anys mes (2057).
En el curs de les reunions mantingudes el març passat,
abans de la petició del pre-concurs voluntari en un jutjat de Girona, ACS va
demanar al Govern espanyol 100 milions addicionals. Però, Ana Pastor no vol sentir
parlar d’un “rescat” d’un negoci privat amb diner públic, una decisió que tindria
un important cost electoral pel PP i que obriria una porta a la contesa que
Foment manté amb les constructores per les autopistes de peatge que es troben
en bancarrota tècnica.
Realment, en prou feines queden dos mesos per un acord
que a dia d’avui sembla impossible. Ni el Govern espanyol està per la labor d’afluixar
la seva postura ni ACS i Eiffage pretenen posar un euro més, ja que consideren
que les seves obligacions financeres van acabar el passat 28 de febrer. Mentre,
els fons oportunistes que van comprar el deute d’entitats com ara el Santander es
troben fotudes després d’haver intentar sense resultat tronar una solució que a
dia d’avui es troba en via morta.
La cara de circumspecte que Florentino Pérez tenia en
l’última reunió oficial amb Mariano Rajoy amb motiu de la trobada del president
del Govern espanyol amb els mandataris de l’Ibex 35 parla per si mateixa a las
clares de la fredor de les relacions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada