dimarts, 12 de maig del 2015

El fracàs de passatgers i mercaderies de l’AVE Madrid - Barcelona - Perpinyà

Soraya Sáénz de Santamaría i Ana Pastor
El Ministeri de Fomento rebutja aportar més diner públic a TP Ferro, la filial de Florentino Pérez que explota el AVE que uneix Barcelona amb París i que es troba en pre-concurs de creditors. 
El Govern espanyol es nega a rescatar l’AVE a Perpinyà després d’una tercera demanda d’ACS.


  

TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 12/05/2015 
Figueres (Alt Empordà).- 

Florentino Pérez, presidente de ACS
La societat empresarial TP Ferro, la filial de Florentino Pérez concessionària de la línia d’alta velocitat entre Perpinyà (Rosselló) i Figueras, reclama en va un rescat financer als estats francès i espanyol per evitar el concurs de creditors, segons llegim aquest dimarts al diari digital El Confidencial.
TP Ferro, a parts iguales del grup francès Eiffage i el group espanyol ACS, demana a ambdós governs 34 milions d'euros, explica El Confidencial, qui ne esmenta les seves fonts. Però el govern espanyol rebutja una nova ajuda pública que al seu entendre podria ser mal rebuda per l'opinió a les portes d’unes eleccions municipals i autonòmiques el 24 de maig i les legislatives previstes per finals d'any, segons El Confidencial.
TP Ferro negocia paral·lelament amb els seus creditors un acord per renegociar el seu deute, que el vencia el passat 31 març. 
Las excel·lents relacions entre Florentino Pérez i el govern de Mariano Rajoy s’han refredat després que l’any passat el Ministeri d’Indústria hagués de rescatar la seva constructora amb 1.500 milions a causa del fracàs del gasoducte del Castor.  
Després de les crítiques rebudes, Foment s’ha negat ara a aportar capital per a salvar de la suspensió de pagaments a TP Ferro, la concessionària propietat d’ACS, que ha fet una tercera demanda al Regne d’Espanya en els tribunals internacionals d’arbitratge.  
Tot plegat, segons El Confidencial, es tracta d’un nou pols que el president de la major constructora espanyola planteja a la ministra Ana Pastor, a qui li ha reclamat en diverses ocasions que li compensi per les pèrdues registrades en la companyia encarregada d’unir Barcelona amb París per Figueres i Perpinyà a través de trens d’alta velocitat. En aquesta nova demanda, TP Ferro, participada al 50% por ACS i Eiffage, reclama als dos estats 34 milions d’euros addicionals als més de 450 que ja els hi ha sol·licitat en un tribunal de Suïssa en les dues reclamacions anteriors.  
La primera exigència va consistir en una indemnització de 93 milions d’euros, que creixia en 3,6 milions cada mes, per a reequilibrar la situació patrimonial de la línea de l’AVE entre Lleida i Perpinyà per Barcelona, Girona i Figueres, una via ferroviària que registra pèrdues diàries a causa de l’escàs número de trens en circulació i la baixa ocupació, tant de viatgers que van a París com de mercaderies.
El tribunal helvètic, amb seu a Ginebra, encara no s’ha pronunciat sobre aquesta petició, però sí ho ha fet en relació a una altra denúncia d’ACS i el seu soci francès en la que reclamaven al Govern espanyol un xec per 350 milions pel sobrecost d’una obra que va pujar a 1.200 milions de euros. Quatre dels cinc jutges van considerar que la constructora de Florentino Pérez no tenia dret a reclamar res perquè els problemes tècnics que es va trobar al desenvolupar el projecte els tenia d’haver calculat d’una manera millor.
Ara, després de que el passat 19 de març TP Ferro presentés el pre-concurs de creditors, com va avançar El Confidencial en el seu dia, ACS i Eiffage han pressionat encara més al presentar una nova reclamació per mitjà de l’arbitratge internacional, per mitjà de força que arribi al mateix temps que els  ceditors estan negociant amb la concessionària i els dos governs una solució abans del mes de juliol. De no aconseguir-ho, la companyia entraria en suspensió de pagaments i l’administrador podria declarar la liquidació d’aquesta.  

En via morta 
Per Florentino Pérez, la solució passa per que l’Estat aporti més diner públic i per que la banca --BBVA, CaixaBank i Bankia-- li allargui el pagament dels 428 milions de deute que arrastra fins el 2034. Però Foment es nega rotundament, segons El Confidencial, a fer-se càrrec del forat econòmic, després de que l’any 2009 el govern de José Luis Rodríguez Zapatero ja va fer front a una compensació de 54,10 milions, més un crèdit participatiu de 54,77 milions i l’extensió de la concessió per tres anys mes (2057).
En el curs de les reunions mantingudes el març passat, abans de la petició del pre-concurs voluntari en un jutjat de Girona, ACS va demanar al Govern espanyol 100 milions addicionals. Però, Ana Pastor no vol sentir parlar d’un “rescat” d’un negoci privat amb diner públic, una decisió que tindria un important cost electoral pel PP i que obriria una porta a la contesa que Foment manté amb les constructores per les autopistes de peatge que es troben en bancarrota tècnica.  
Realment, en prou feines queden dos mesos per un acord que a dia d’avui sembla impossible. Ni el Govern espanyol està per la labor d’afluixar la seva postura ni ACS i Eiffage pretenen posar un euro més, ja que consideren que les seves obligacions financeres van acabar el passat 28 de febrer. Mentre, els fons oportunistes que van comprar el deute d’entitats com ara el Santander es troben fotudes després d’haver intentar sense resultat tronar una solució que a dia d’avui es troba en via morta.
La cara de circumspecte que Florentino Pérez tenia en l’última reunió oficial amb Mariano Rajoy amb motiu de la trobada del president del Govern espanyol amb els mandataris de l’Ibex 35 parla per si mateixa a las clares de la fredor de les relacions.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada