dimarts, 24 de març del 2015

Ofensiva del govern Rajoy per impedir que el vot català a l’exterior per les autonòmiques

Concentració independentista el passat 30 de setembre davant el consolat espanyol a Perpinyà
El bloc unionista (PSC, PP i Citadans) va rebre molt menys suport des de l'estranger en les autonòmiques catalanes de 2012. 
L'Estat espanyol pot tornar a posar traves per impedir que votants catalans a l'exterior emetin el seu sufragi, perquè són clarament sobiranistes. 

 
[24/03/2015]  

Ningú sap realment si Artur Mas convocarà eleccions autonòmiques el 27 de setembre o ajornarà aquestes fins esgotar la legislatura per por d’una desfeta electoral catalana com la que el PP acaba de patir a Andalusia. En aquest cas en comptes del PSOE la formació guanyadora seria una coalició entre ERC i MES.
Si analitzem els resultats dels comicis autonòmics catalans de 2012, tot i que només van votar 10.000 electors catalans a l'exterior dels més de 150.000 cridats a les urnes, la tendència sobiranista va ser molt més elevada que la que es va donar a les meses electorals del Principat de Catalunya. És per això que el govern Rajoy té interès en posar tantes pegues com sigui possible als votants catalans escampats pel món per exercir el seu sufragi, tal com les xifres també mostren, i es preveu que ara també vulgui manipular les eleccions autonòmiques catalanes. 

CiU i ERC van rebre més suport des de l'estranger que des del Principat 
En els comicis al Parlament de Catalunya el 2012, un 59,4% dels qui van emetre un sufragi ho van fer per CiU, ERC o la CUP-EA. Pel que fa a Catalunya, les tres forces que en principi es presentaran amb un full de ruta sobiranista al programa van sumar un 47,7%, 12 punts menys que el vot des de l’estranger. En concret, mentre que la CUP-EA va aconseguir un percentatge de vot similar, en canvi, els de CiU i ERC es van disparar. CiU va augmentar 8 punts respecte als vots registrats al Principat (del 30,7% al 38,3%), mentre que ERC en van sumar 4 més (del 13,7% al 17,4%). ICV-EUiA va notar un lleu descens, mentre que el bloc unionista (PSC, PP i Citadans) va rebre molt menys suport des de l'estranger. Del 34% de sufragis des del Principat de Catalunya, al 25% dels emigrants, amb baixades especialment notables de PP i Ciutadans. La participació i el nombre de vots nuls va delatar l'Estat fa tres anys 
D'altra banda, els obstacles que ciutadanes i ciutadans amb vot autonòmic a l’exterior es van trobar en els comicis de 2012 són obvis, ja que la participació només va ser del 7%, mentre que a les autonòmiques de 2010 van voltar el 12%, quan a Catalunya la tendència participativa va ser la contrària. A més, dels vots que corresponen a ex residents de la demarcació de Barcelona, un 11% es van declarar nuls, un percentatge força anòmal, tenint en compte que en els comicis de 2010 només es van descartar un 0,55% de vots. Entre les queixes més freqüents el 2012, destacava la lentitud en la tramesa dels documents i formularis que ciutadanes i ciutadans havien d'omplir, les inacabables cues, la manca d'informació del procés electoral per part dels funcionaris dels consolats o fins i tot una voluntat oberta de no facilitar el dret a vot tot menyspreant els comicis catalans.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada