dilluns, 9 de març del 2015

El gran nyap del fort de Sant Julià de Ramis

El disbarat patrimonial és molt gros, ja que quan no hi ha obrers, a la nit, els vigilants deixen anar els gossos per evitar que es pugui descobrir el gran nyap que permet el Departament de Cultura de la Generalitat. 
Promotors no gaire coneguts, però que gaudeixen d’una notable influència política.
 
TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 09/03/2015 
Sant Julià de Ramis (Gironès).- 

La transformació del fort de Sant Julià de Ramis, al Gironès, construït el 1893 sobre el riu Ter en la muntanya del Castell, a 183 metres, en un centre i un hotel de luxe demostra la manca governamental de protecció, en general, d’edificis de gran valor històric. 

Llegim al setmanari DIRECTA que l’esclat de la bombolla immobiliària ha frenat molts projectes especulatius que amenaçaven el patrimoni arquitectònic del país, però no podem cantar victòria. Ara que s’ha acabat el crèdit bancari, el perill patrimonial es troba en l’oblit i la degradació. 

Es el cas del fort de Sant Julià de Ramis, on encara els nostres besavis o rebesavis havien conegut amics o familiars que hi havia fet el servei militar a partir de 1916. Després de la guerra va servir de polvorí i es va tancar l’any 1960. 

El fort va ser declarat Bé d'Interès Cultural pel Ministeri de Cultura i Bé Cultural d'Interès Nacional per la Generalitat de Catalunya (BCIN), amb declaració genèrica del Decret de 22 d'abril de 1949 i Llei 16/1985 sobre el Patrimoni Històric de l'Estat. Però ara s’hi fan unes obres enormes per transformar aquest monument arquitectònic en un centre privat d’art com a pretext legal per un hotel de luxe que està destruint, de fet, aquest edifici militar únic a Catalunya. A la pràctica, les lleis de patrimoni no garanteixen la protecció dels edificis més emblemàtics i, sovint, la darrera esperança són les plataformes populars de salvaguarda patrimonial mobilitzades socialment, com s’ha donat el cas proper del jaciment arqueològic del Baix Ter, a Vilanera (Empúries, l’Escala, Alt Empordà). Quasi sempre la única manera d’aturar la desaparició material, de bé immoble, de la història del territori en que ens trobem o visitem. 

Segons Pere Fuster, a DIRECTA (27/01/2015), Les obres del fort de Sant Julià de Ramis, finançades per un grup inversor encapçalat per dos joiers de Barcelona, tenen un cost de 14 milions d’euros. Per la seva banda, el Departament de Cultura de la Generalitat solament supervisa aquesta operació mercantilista, tot i que el monument està catalogat com a BCIN. 

Se’n derroquen estructures ja que encara que la gent té prohibida l’entrada a les obres tothom que per va per l’estreta carretera que s’enfila des del poble de Sant Julià de Ramis al fort constata que baixen constantment camions carregats de runa dels enderrocs al mateix temps que n’hi ha d’altres que pugen amb materials de construcció. El disbarat patrimonial és molt gros, ja que quan o hi ha obrers, a la nit, els vigilants deixen anar els gossos –cosa del tot il·legal-- per evitar que es pugui descobrir el gran nyap que permet el Departament de Cultura de la Generalitat. El cas del fort és una de les intervencions en el patrimoni arquitectònic català més importants que es duen ara a terme. Les dues immenses grues que s’aixequen sobre el fort en són representatives. La Comissió de Patrimoni de Girona, que va autoritzar les obres, tan sol les supervisa. Aquestes obres són de capital privat. La Generalitat de Catalunya ni l’Estat han gastat mai cap diner per restaurar aquest fort abandonat des de 1960 fins que l’any 2010 va passar a mans de dos joiers.
La Comissió de Patrimoni de Girona va aprovar  que tan sols el 22% de les obres estan destinades al fort i que la resta són en superfície de nova planta (!) per convertir el monument en un “centre internacional d’art” (sic), el qual disposaria d’un amfiteatre (!), un restaurant i un hotel exclusiu de 15 estances, tot plegat amb un “flux constant d’obra [artística] en continua renovació” a fi i efecte de “difondre la cultura” i es dóna a conèixer “el valor de castell”, de finals del segle XIX. 

Segons l’estudi econòmic, al qual va tenir accés DIRECTA, la inversió s’hauria de fer rendible en 10 anys gràcies a la subhasta d’obres d’art (!) i a l’explotació del centre d’art/hotel exclusiu. 

Al nostre entendre, des de TRAMUNTANA VERMELLA MAIL, això de les inversions en obra d’artistes contemporanis o art històric és un mercat domèstic i també internacional mort i enterrat, doncs el petit burgès o el capitalista busca altres formes més rendibles, com ara el mercat financer, en aquest moment de segona i potser definitiva gran depressió capitalista mundial en decreixement forçós. Tot el procés en curs al fort més aviat sembla una operació de blanqueig en les obres que tindria la seva continuïtat prevista en l’hotel exclusiu. I tot això amb un contuberni polític i un encobriment dels darrers governs de la Generalitat o d’un futur Estat capitalista català. 

Promotors que gaudeixen d’una notable influència política catalana i monàrquica espanyola  Segons Directa, les persones que impulsen les obres no són gaire conegudes, però gaudeixen d’una notable influència política. Fins la seva defunció, el novembre passat, la cara més visible era el joier Octavi Sardà, un empresari que durant els anys 60 del segle passat es va convertir en el primer exportador espanyol del ram de la joieria i, més endavant, va rebre l’encàrrec d’Estat de dissenyar l’escut monàrquic de l’Espanya de la Segona Restauració Borbònica, que va substituir la gallina franquista per l’actual escut a l’estanquera. Darrera el nom de Sardà s’hi  van amagar els veritables cervells de l’operació: dos joiers barcelonins igualment vinculats a l’alta burgesia nacional catalana i els objectes de luxe. Es tracta de Rafael Carbonell Pujol i Ramon López Vergé, que compten amb el suport de les fundacions estrangeres Tiffany i Elsa Peretti, cosa que no es gens casual. Des de fa més de trenta anys Carbonell i López produeixen la majoria de peces de la casa italiana Peretti, que fa el disseny. Al mateix temps, les joies de Carbonell i López es venen exclusivament a les botigues Tiffany, empresa que paga anualment uns 21 milions de dòlars per comercialitzar-les. 

Monument únic a Catalunya 
El fort s’havia de restaurar però de cap manera transformar i edificar quasi un 80% més de superfície afegida a la muntanya del Castell. Es tracta d’un monument únic a Catalunya, comparable amb el castell de Sant Ferran de Figueres o la Ciutadella de Roses. Arquitectònicament es troba a mig camí entre els baluards dels segles XVII i XVIII i els búnquers i fortificacions militars de la Primera Guerra Mundial a Europa. Mentre que Aragó, Navarra i el País Basc disposen de diversos forts d’aquests tipus, l’únic exemplar que hi ha a la Comunitat Autònoma de Catalunya és el de Sant Julià de Ramis. 

Malgrat els joiers asseguren “respectar al màxim la fortalesa”, les obres, al nostre entendre, constitueixen uns impactes patrimonial i, també, ambiental mol negatius. La memòria aprovada pel Departament de Cultura de la Generalitat i la Comissió de Patrimoni de Girona, que es reuneix una vegada cada més, indica que tan sols un 22% de les obres, 1.762 m2, estan destinades al monument, mentre que la resta, 7.782 m2, és superfície de nova planta edificada. 

Unes obrers “aberrants” i “una monstruositat”  
Segons DIRECTA, el doctor en història i expert en restauracions Lluís Buscató els plànols i les maquetes que va presentar per les obres del fort l’estudi d’arquitectes Fuses-Viader són “aberrants”. Buscató tem que les obres destrueixen l’interior del fort, que era un autèntic laberint, per crear espais més funcionals i adaptats a les necessitats d’un centre. “Un monument és un llibre que explica un moment històric. Si la intervenció es massa agressiva, no podem llegir-lo”, es lamenta l’historiador. Buscató destaca la raresa de les caponeres, una mena de búnquers per impedir possibles atacs d’infanteria: “A Catalunya, jo no n’he vist enlloc més.” 
Una altre persona que va conèixer el projecte en profunditat, segons DIRECTA, considera que “el que estan fent és una monstruositat. Construiran un pavelló al damunt de les antigues bateries, de manera que el monument quedarà totalment desfigurat.”  

Traspàs encobert del monument 
Carbonell i López s’aprofiten del fort per raons mercantilistes. DIRECTA en diu per fer-hi negocis. Fins a finals del segle passat, el monument pertanyia al Ministeri de Defensa.  

El 1990, Narcís Serra, aleshores ministre espanyol del ram, va vendre el fort de Sant Julià de Ramis, per 48 milions de pessetes, a LUTECAF S.A., una societat controlada pels promotors immobiliaris Manuel Nadal i Miquel Arpa. Nadal, vinculat a Opus Dei i patriarca d’una de les principals famílies aleshores del PSC, el mateix partit del ministre Serra, i el seu fill primogènit, l’historiador Quim Nadal, ja portava dotze anys que era alcalde de Girona, ciutat situada a tocar Sant Julià de Ramis. Arpa, constructor que durant el franquisme tardà treballava com a promotor, amb el capital del matrimoni Nadal i Ferreres –que comptava amb el suport polític de l’entramat Opus Dei, que manava més que el general Franco--,  a la muntanya de Montjuïc a Girona i el gran complex d’Empuriabrava, a la plana litoral de Castelló d’Empúries (Alt Empordà). 

Nadal i Arpa volien convertir el fort en un hotel amb més de cent habitacions. Tothom pensava que aquest hotel seria el primer pas abans d’urbanitzar la muntanya del Castell completa. Ambdós empresaris immobiliaris es van trobar amb que l’alcalde de Sant Julià de Ramis que hi havia aleshores, Sebastià Corominas, en una demostració coherent i de seny, es va oposar al projecte i no va donar permís municipal d’obres. A més, Coromines volia que el fort estigués “obert al poble”, no pas un hotel. L’alcalde va comptar amb el suport de l’entitat catalana SOS Monuments, però pagar cara la seva determinació opositora a la pretensió de Nadal i Arpa: “Des del PSC no van deixar de tirar-me porqueria a sobre. Vaig patir molt”, explica a DIRECTA. La defunció de Miquel Arpa, l’any 2002, va fer oblidar definitivament el projecte i el PSC no va insistir-hi. 

La Generalitat de Catalunya hauria pogut adquirir el monument l’any 2004, quan les famílies Nadal i Arpa van decidir traspassar el fort i la muntanya, però la llei de patrimoni, quan es produeix la compra venda d’un BCIN, cal notificar-lo al Departament de Cultura de la Generalitat, que pot exercir el seu dret de tempteig i retracte. En canvi, segons fonts consultades per DIRECTA, la venda es va dur a terme de manera encoberta sense que la Generalitat obris la boca i no va exercir aquest dret legal. I en comptes de traspassar el fort de Sant Julià de Ramis en si mateix, les famílies Nadal i Arpa van vendre les accions de LUTECAF S.A. Ara mateix, el 100% de les accions pertanyen a D’Or Joiers, l’empresa de Carbonell i López. Segons DIRECTA, la Generalitat assegura que, en qualsevol cas, les famílies Nadal i Arpa estaven obligades a notificar la venda de les accions.
Els peons de Quim Nadal  

Segons explica DIRECTA, tot i que el fort ja no pertany a la família Nadal Ferreres, el PSC ha jugat un paper decisiu en la gestió del centre d’art al monument. Després de les eleccions municipals de 2003, Narcís Casassa, del PSC, es va convertir en alcalde de Sant Julià de Ramis, un militant de confiança de Quim Nadal, ja que feia anys que treballava amb ell a l’Ajuntament de Girona, on aquest alcalde gironí pel PSC li havia donat un càrrec de responsabilitat en l’àrea municipal cultura. 

El PSC, clau en l’obra 
Casassa, des d’un principi del seu mandat a l’Ajuntament de Sant Julià de Ramis, es va mostrar entusiasta amb el projecte d’un centre d’art, que va considerar “importantíssim” (sic) i “extremadament respectuós amb el castell” (!). Així, durant els últims deu anys, Casassa ha fet canvis en el planejament urbanístic del municipi i ha concedit totes les llicències perquè el projecte en el fort pogués prosperar, com així ha estat. 

Superat l’escull municipal, el projecte va anar a parar a la Comissió de Patrimoni de Girona, la qual va aprovar l’any 2009 el projecte, que qualificà “bastant adequat”. L’arquitecte del Departament de Cultura de la Generalitat, Ramon Castells, va avalar les obres al fort de Sant Julià de Ramis, tot exposant que es tractava d’una intervenció necessària per evitar que sense aquestes obres la fortificació “s’hagués ensorrat”. Al mateix temps, relativitza el valor patrimonial del monument intervingut, encara que reconeix que es tracta d’una “intervenció important”, però que “és un castell que no es va acabar mai” i que “no podem valorar de la mateixa manera el castell de Sant Julià de Ramis i el castell de Sant Ferran” que hi ha a Figueres. Conclou: “No es pot ser tan estricte!”. 

Així, la llei del patrimoni no ha estat cap obstacle pels joiers. De manera explícita, la llei només prohibeix enderrocar un Bé Cultural d’Interès Nacional, però, a partir d’aquí, segons DIRECTA, el marge d’interpretació que es fa és molt ampli, una ambigüitat reforça la jerarquia i facilita interpretacions nefastes. Segons DIRECTA, aquest setmanari desconeix el que va passar en la sessió corresponent de la Comissió de Patrimoni de Girona, però la majoria de fonts reconeixen que “hi havia interès” per aprovar el projecte. Josep Quintanas, antic stalinista en el PCE de jove quan estudiava a Saragossa i ex dirigent PSUC a Girona passat finalment al PSC per esdevenir la mà dreta de Quim Nadal a l’Ajuntament, aleshores dirigia la gironina Comissió de Patrimoni.    

Fotos:



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada