La Generalitat, fruit d’un contracte draconià, obligada a
pagar una multa de 55 milions d’euros per rescatar la fallida de la concessionària
Cedinsa que gestiona l’autovia C-17 de Vic a Ripoll
TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 21/02/2015
Vic (Osona).-
El
Departament de Territori i Sostenibilitat haurà de decidir la setmana vinent si
finalment acaba fent efectiu el rescat de la C-17, l'autovia de Vic a Ripoll,
per 275 MEUR. Cedinsa, l'empresa concessionària de la carretera, va esgotar el
passat 31 de desembre el termini per fer efectiu el crèdit de 220 MEUR i el
contracte estipula que, de produir-se un impagament, la Generalitat està
obligada a subrogar el crèdit i pagar una multa de 55 milions d’euros. La setmana
vinent la banca podria demanar la Responsabilitat Patrimonial de
l'Administració (RPA) i, llavors, la Generalitat haurà de decidir si finalment
rescata l'autovia, o bé opta per una altra fórmula. Fonts del departament han
assegurat a l'ACN que encara no hi ha cap decisió presa.
Un contracte que blinda la concessionària i en fa
responsable la Generalitat
L'autovia entre Vic i Ripoll es va inaugurar el 2011 amb un
règim de concessió de Cedinsa, que va assumir la inversió a canvi de cobrar del
Govern un 'peatge a l'ombra'. Per fer-ho, l'empresa va necessitar un crèdit
sindicat de 220 MEUR que el va negociar amb La Caixa, Caja Madrid, ICO, BBVA,
Caixa Catalunya i Banesto. El crèdit, de només cinc anys va vèncer el passat 31
de desembre i, fins ara, no s'ha aconseguit renegociar.
Segons el diari ‘La Vanguardia’ malestar a PTOP pels
contractes signats pel conseller Joaquim Nadal en el darrer Tripartit. Tal com
estipula el contracte, de produir-se un impagament, la Generalitat està
obligada a subrogar el crèdit. La quantitat resultant si s'activa la
responsabilitat patrimonial de l'administració (RPA) seria de 275 milions
d'euros, els del crèdit i 55 milions addicionals. Un veritable escàndol que
deixa venuda la mateixa Generalitat. L’entorn de l’actual conseller Santi Vila
considera insòlit que aquests contractes passessin el control legal.
Els privats mai perden, si passen cotxes cobren i sinó
deixen de pagar el crèdit i pagarà la Generalitat. La concessionària, per la
seva banda, té dos mesos per demanar el concurs de creditors, una situació que
pot ser imminent ja que el crèdit va vèncer el passat 31 de desembre. Abans que
això passi, la banca podria demanar la Responsabilitat Patrimonial de
l'Administració i, per tant, la Generalitat haurà de decidir si, finalment,
rescata la carretera, o bé opta per una altra fórmula similar. Tot i que el
diari ‘La Vanguardia’ dóna per fet que s'està ultimant el rescat, fonts del
Departament de Territori i Sostenibilitat han assegurat a l'Agència Catalana de
Notícies que encara no hi ha cap decisió presa.
Altres contractes ruïnosos per a la Generalitat de
Catalunya: el desdoblament de l’eix transversal (la carretera més cara
d’Europa) i l’ampliació de l’autopista del Maresme fins a Tordera, uns
contractes que perjudiquen el diner públic en benefici de las grans empreses. Ara
la manca de transit ha posat al
descobert alguns projecte megalòmans del Tripartit. Sembla inversemblant que
els serveis jurídics i econòmics del conseller Castells no ho detectessin
malgrat informes que la mateixa Sindicatura de Comptes advertia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada