“El vell anarquisme [peninsular] va revestir formes d'“anarco-bolxevisme”, i no s'ha d'oblidar que l'anarquisme que va triomfar a l'Espanya de les primeres dècades del segle XX estava lligat al sindicalisme revolucionari partidari de l'acció directa”.
[15/08/2014]
Juan-José López Burniol. Notari i escriptor.
[[Nota:
Nord-est llibertari publica aquest escrit d’anàlisi del notari López Burniol solament a títol de documentació puix l’anarquisme social res té a veure amb una formació de síntesi chavista i trotskista -Podem- que a les darreres eleccions europees va aplegar el vot esquerranista i que les enquestes li donen un pronòstic de més vots que el PSOE i que s’apropa al vot del PP, gràcies al desgast polític de l’Esquerra Plural d’Esquerra Unida i ICV. En canvi, l’anarquisme social català és una realitat des de tardofranquisme al Principat i per això va ser durament reprimit per l’Estat durant la Segona Restauració Borbònica]]
Quan va esclatar la crisi econòmica, allà al 2008, parlant un dia amb Antón Costas, aquest em va dir: “El problema fonamental que planteja tota crisi és determinar qui pagarà els seus costos.” Mitja dotzena d'anys després la resposta, pel que fa a Europa, és molt clara: els costos de l'última crisi econòmica els han pagat a cada país, de manera exclusiva, la classe mitjana i la classe popular, en forma de retallades que han erosionat de manera significativa les prestacions de l'estat del benestar i han augmentat d'una manera impressionant les desigualtats socials. La riquesa està cada dia més concentrada en un petit sector de la població, mentre es redueix molt el contingut efectiu dels drets socials dels ciutadans. I això provoca que la gent –la classe mitjana i la classe popular– estigui cada cop més cabrejada (i utilitzo aquesta paraula perquè és la que millor descriu el seu estat d'ànim). Aquest fet –el cabreig– no pot estranyar, ja que com va dir Oliver Lyttelton, empresari i polític anglès, “a ningú li importa un borrall la justícia: és la igualtat la que importa”. I és, per tant, la consciència clara d'una desigualtat creixent la que introdueix en la vida social i, de retruc, en la política una forta disfunció que pot ser causa de greus conflictes.
Dit això, la pregunta ve sola: com canalitzen aquestes classes mitjanes i populars europees la seva indignació? La meva resposta és senzilla: ho fan d'acord amb el tarannà i la tradició dels seus respectius països. Així, per exemple, a França, que és un país conservador fins al moll de l'os, la protesta s'expressa votant un partit d'extrema dreta com és el Front National. I a Espanya? La resposta també és clara, però, per trobar-la, s'ha de recordar abans quina va ser, durant molt de temps, una de les pulsions dominants de la vida política espanyola: la pulsió anàrquica. Perquè és cert que l'anarquisme com a força política va desaparèixer després de la Guerra Civil. La repressió, primer, i el desenvolupament econòmic dels últims cinquanta anys, després, ens el van fer oblidar. Però l'esperit anàrquic ha subsistit, soterrat, i ha tornat a aflorar tan aviat com han vingut mal dades. És un esperit anàrquic en què conflueixen l'individualisme liberal i el comunitarisme socialista, i que es defineix pels mateixos trets que informaren l'anarquisme tradicional: la il·lusió per una societat alternativa fonamentada en la fraternitat, l'educació racionalista, l'universalisme, el culte a la natura i una atenció preferent a tota la problemàtica de les classes més desfavorides. Tot barrejat amb grans dosis d'utopia i expressat amb una fórmula antipolítica i antiestatal. L'única diferència entre el vell anarquisme i l'actual pulsió anàrquica és l'abandó de la violència extrema que va ser consubstancial a aquell.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada