diumenge, 23 de març del 2014

Centenari de l’Ateneu Art i Cultura de l’Escala. Participarà en la Fira d’Entitats al municipi del 27 d’abril.

Secció juvenívola de l'Ateneu d'Art i Cultura a Empúries
L’entitat es marca un full de ruta per construir una universitat popular lliure a l’Empordà.
L'’Ateneu Art i Cultura de L'Escala participarà en la Fira d’Entitats al municipi del 27 d’abril.



TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 23/03/2014 
L’Escala (Alt Empordà).- 

L’entitat històrica de l’Escala (Alt Empordà) de 1914, reconstruïda l’any 1978 i coordinat a l’Ateneu Enciclopèdic Popular/Centre de Documentació Històrico-social (AEP-CDH-S) de Barcelona, associat a l’Arxiu Nacional de Catalunya, celebra el seu centenari.

El 15 de febrer de 1914 es constituí l’Ateneu Art i Cultura a l’Escala en una assemblea al teatre Sureda i es va instal·lar a l’antiga seu de la Biblioteca del Centre Republicà Federal (1880), al carrer de la Torre núm. 36, formant diverses seccions, com ara excursionisme científic, elenc teatral, coral infantil a cura del músic i compositor Josep Vicens Juli (l’Avi Xaxu), biblioteca, equip de futbol (1920), grup esperantista i altres, destacant l’organització d’uns jocs florals locals, presidits pel poeta i dramaturg Ambrosi Carrion, el setembre de 1914. 
Contribueix a la vitalitat futbolística a l’Empordà i altres activitats esportives.  
L’ateneu forma el Centre Cultural i Orfeó Ibèrica en el mateix local.

Amb l’aplicació de la franquista Llei de responsabilitats polítiques del 9 de febrer de 1939 l’ateneu va quedar congelat forçosament i dispersa la seva biblioteca fins l’any 1977 en que es va fer una assemblea entre antics membres i les noves generacions, ja que alguns joves s’havien afiliat a l’Ateneu Enciclopèdic Popular de Barcelona. Finalment, es va constituir novament l’any 1978 amb el nom d’Ateneu Escalenc Art i Cultura. Es va fer una edició facsímil del llibre del jocs florals de 1914, amb la col·laboració de la llibreria Els Trobadors. 
A partir d’aquest moment es van llogar diversos locals,  s’han fet diverses activitats, com ara biblioteca popular, presentacions de llibres, butlletins, promoció de fires d’art i artesania, conferències i altres pròpies del món dels ateneus, com ara excursions científiques o la presentació a l’Escala del llibre de la història de l’Ateneu Enciclopèdic Popular de Barcelona, de Ferran Aisa
Tot plegat en un projecte en marxa de treballar com a centre de cultura lliure de l’Empordà en forma d’universitat lliure popular per a tothom.
Properament, dins la xarxa d’entitats locals de l’Escala, l’Ateneu Art i Cultura participarà en la Fira d’Entitats al municipi del 27 d’abril.

http://www.canal10.cat/media-gallery/mediaitem/10813-l-escala-far-una-fira-d-entitats

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada