dilluns, 21 d’octubre del 2013

L’exemple de Bàscara i Orriols arriba a Figueres

Es fa una crida a la gent per fer talls periòdics de la circulació de vehicles a l'avinguda Dalí, a l'altura del pas de vianants de la plaça del Sol, cada dijous entre les dotze i un quart d'una del migdia, a partir del proper 31 d'octubre. 
L'agost passat, l'agrupació Kropotkinfigueres, una de les entitats que donen suport a la mobilització social, va presentar una instància a l'Ajuntament en el mateix sentit. 
Camions de més de 4 eixos diàriament travessen Figueres en direcció a Olot, just al punt on un col·lectiu vol tallar el trànsit. A Figueres també estan tips del pas de camions per la ciutat. 
El col·lectiu Figueres Democràcia, que anima l’historiador Alfons Romero, fa una crida a la ciutadania per tallar cada dijous la N-II al centre urbà. 
Denuncien que hi passen cada dia centenars de vehicles pesants, la majoria en direcció a Olot.
 
TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 21/10/2013 
Figueres (Alt Empordà).-  

Un nou col·lectiu  figuerenc vol mobilitzar la població de la ciutat de la mateixa manera que es va fer al seu moment a Bàscara, per exigir que no passin més els camions de quatre eixos pel centre de la ciutat. Els impulsors de la iniciativa fan una crida a la ciutadania per fer talls periòdics de la circulació de vehicles a l'avinguda Dalí, a l'altura del pas de vianants de la plaça del Sol, cada dijous entre les dotze i un quart d'una del migdia, a partir del dijous 31 d'octubre. 

En el manifest que estan elaborant, denuncien que passen cada dia centenars de camions a 50 metres del CAP Alt Empordà i del Museu Dalí, a 2 metres de l'oficina de turisme, la biblioteca i la llar de jubilats, com també a escassos 100 metres de la Rambla, amb l'agreujant de l'afluència de vianants per accedir al mercat setmanal dels dijous.

L'agrupació Kropotkinfigueres


L'agost passat, l'agrupació Kropotkinfigueres, una de les entitats que donen suport a la mobilització social, va presentar una instància a l'Ajuntament en el mateix sentit. 

La mobilització actual la coordina el col·lectiu Figueres Democràcia, que ha convocat una reunió d'informació per a aquest dimecres, a les vuit del vespre a la rectoria de Sant Pere, per convidar entitats i associacions de veïns i veïnes a sumar-s’hi a la iniciativa. Figueres Democràcia vol constituir-s’hi en plataforma de reflexió transversal, amb personalitats figuerenques de la societat civil i de diferents orígens polítics. Entre els seus promotors hi ha l’historiador Alfons Romero, antic membre de la Joventut Indiketa Llibertària i de la CNT-AIT durant el franquisme, posteriorment regidor del PSC durant la denominada Transició. “Defensem un concepte de «vigilància democràtica» i un espai de reflexió a Figueres que vagi més enllà del dels partits tradicionals”, diu Romero, que anuncia la propera presentació pública d'un manifest fundacional de la formació.

L'avinguda Dalí, al mig de Figueres, és de fet la N-II, el tram de l'antiga N-II ara substituït per la variant coneguda com a “corredor de la mort”. Pel centre de Figueres, però, hi continuen passant els camions que vénen de la Jonquera, de la carretera de Portbou o de Roses i es dirigeixen cap a Olot. L'alternativa per a aquests vehicles és la variant de Borrassà i Ordis, però els camions que vénen del nord s'estalvien uns quilòmetres si passen pel centre. Segons els promotors de la mobilització, precisament, per prohibir el pas dels camions a Figueres només cal obligar-los a passar per la variant de Borrassà, donant-los, si cal, la gratuïtat de l'autopista en el tram de la ronda de la ciutat.

Per la seva banda, l'Ajuntament de Figueres es mostra favorable a una disminució del nombre de camions que passen pel centre, però deixa clar que la via és titularitat de l'Estat, que és qui té competència per reglamentar-hi el trànsit. L'Ajuntament també creu que calen alternatives per als camions com ara el desdoblament de la N-II o la gratuïtat de l'AP-7 entre els dos peatges del municipi, mesures que tampoc no són competència municipal.

L’exemple de Bàscara i Orriols, territori lliure de camions

Bàscara contra el pas de camions
Un dels principals arguments de la mobilització social col·lectiva que s'està iniciant a Figueres consisteix a reclamar per a la ciutat el mateix tracte que va aconseguir el municipi de Bàscara: territori lliure de camions. Bàscara va demostrar la validesa del lema d'origen nord-americà tan utilitzat últimament i que traduït a la nostra llengua vindria a ser “sí, podem fer-ho!”. Més que no pas referents americans, als veïns de Bàscara els agradava comparar-s’hi amb uns gals irreductibles d’Astèrix i Obèlix, sols en contra de les administracions i de potents interessos. Van tallar la carretera durant 80 dies, dues vegades al dia quan va fer falta. Van guanyar i el seu mètode d’acció directa col·lectiva ja ha creat escola a l’Empordà, cosa que correspon al pes històric de l’anarquisme social durant la Segona República i el procés revolucionari col·lectivista de l’estiu de 1936 en aquest territori fronterer.

Sí, podem fer-ho!


Potencialment a Figueres hi ha molta més gent que no pas a Bàscara per dur a terme una mobilització social d'aquest tipus també al bell mig de la N-II.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada