dimecres, 4 de setembre del 2013
Declaracions en motiu de la inauguració del curs acadèmic 2013-14 del sistema universitari català
TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 04/09/2013
Girona (Gironès).-
El proper dia 6 de setembre, a les 12:00h, es durà a terme al Parc Científic i Tecnològic de Girona l'Acte d'INAUGURACIÓ DEL CURS ACADÈMIC 2013-2014 DEL SISTEMA UNIVERSITARI CATALÀ, amb la Universitat de Girona (UdG) com a universitat amfitriona i la presència del conseller d’Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell, així com dels rectors/es de les diferents universitats catalanes.
Des de la Plataforma en Defensa de la Universitat Pública es vol denunciar i fer pública la profunda transformació que estan patint les universitats catalanes, cap a un model de mercantilització de l'educació superior i de precarització de les relacions laborals, amb cada cop més pes de lògiques empresarials i gerencials en detriment de la funció social de la Universitat Pública.
Aquesta transformació, es fa evident amb els acomiadaments massius, l'increment de taxes de matrícula, la massificació a les aules, la precarització docent, així com les retallades en recerca i la creixent presència del sector privat, per posar alguns exemples. Per aquest motiu es convida i es convoca una RODA DE PREMSA, el mateix dia 6 de setembre a les 11:00h al punt d'accés del Parc Científic i Tecnològic de la Universitat de Girona, carrer Pic de Peguera, 15, Girona. Hi intervindran membres de la PUDUP de diferents universitats catalanes, representants de col·lectius de professorat, PAS i estudiantat.
Plataforma en Defensa de la Universitat Pública.
Telèfon de contacte: 638 70 39 59 (Judit Font).
DECLARACIONS DE LA PLATAFORMA UNITÀRIA EN DEFENSA DE LA UNIVERSITAT PÚBLICA amb motiu de la inauguració del curs acadèmic 2013-14 del sistema universitari català:
“En els darrers temps, es va fent evident la desvalorització i el desmantellament d’allò públic, del sistema de serveis i recursos per atendre al conjunt de la població (sanitat, educació, serveis socials, cultura, etc.) i amb ell, la universitat n’està patint una transformació estructural que posa en suspens el dret a l'educació pública de les properes generacions.
El canvi de model universitari limita la possibilitat d'accedir als estudis universitaris. En una societat del coneixement on la formació no només és requisit indispensable per poder incorporar-se al mercat laboral sinó també per al desenvolupament d'una ciutadania crítica, les polítiques universitàries que s'estan aplicant tendeixen a convertir en un privilegi l'accés a aquesta formació. Segons dades de l’Observatori del Sistema Universitari, els preus han experimentat 3 modificacions en 6 anys, de manera que l’efecte combinat dels canvis de plans d’estudi i les successives modificacions del sistema de preus han encarit entre un 69% i un 291% el preus dels estudis universitaris en termes reals (és a dir, un cop descomptada la inflació). Al mateix temps, en el curs 2012-13 el nombre d'estudiants amb beca s’ha reduït en 2000. Només un 54% dels estudiants que sol·liciten beca a Catalunya l'acaben rebent, i les beques arriben molt tard. A més, aquest mateix curs 2012-13 la Generalitat calculava que uns 2.200 estudiants universitaris no abonarien la matrícula, el doble que fa 4 cursos. Aquesta és la realitat universitària catalana.
La conjuntura econòmica, en la que s'exigeixen retallades en el sector públic, s'està fent servir també per reduir el finançament públic de la Universitat. Aquestes retallades estan precaritzant les condicions de treball tant del personal docent i investigador com del d'administració i serveis i, en molts casos, en provoquen el seu acomiadament. Les conseqüències d'aquest desmantellament repercuteixen directament en la qualitat dels serveis. Durant els últims tres cursos acadèmics (2010-2013) s’ha produït una gran davallada del nombre de professorat a les universitats públiques catalanes, també de personal interí d’administració i serveis i s’han reduït substancialment els ajuts de recerca. Globalment han empitjorat les condicions de treball per a tots.
Les progressives reformes universitàries estan impulsant un model de governança de la Universitat que hibrida el model empresarial amb el model de gestió pública. Aquesta hibridació s'ha traduït en una manca de transparència en la gestió que no és conseqüent amb una institució de caràcter públic. L’educació superior no s’hauria de regir pels criteris de dèficit i benefici: el coneixement i la ciència van més enllà de l’oferta i la demanda, són un dels fonaments de la societat moderna. En el model universitari l’esperit crític hauria de prevaldre per sobre dels interessos mercantilistes i privatitzadors.
La universitat regida per criteris empresarials, abocada a la formació en competències tècnico-pràctiques, a l’esmicolament de continguts i a la recerca purament acreditativa tindrà efectes molt negatius en el futur: se’n veuran afectades les capacitats de pensament reflexiu i el domini d’allò global, la llibertat de recerca i de pensament i, en definitiva, les pròpies capacitats per a l’exercici de la democràcia.
Malgrat tot, una vegada més s’imposa la mentalitat tecnocràtica i empresarial en el funcionament de la universitat. El canvi de model es va fent evident. Avui es fa la inauguració del curs acadèmic 2013-14 del sistema universitari català, pràcticament sense difusió i en bona part d’amagatotis, sense els estudiants (molt d’ells encara s’han de matricular) i sense la gran majoria dels treballadors de la universitat (professorat i personal d’administració i serveis). No hi falten però, polítics i empresaris!”
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada