Bàscara
no vol la variant i reclama aprofitar el traçat de l´AP-7.
La
plataforma vol millores a la N-II.
Representants
polítics van participar en una taula rodona al peu de la N-II per
mostrar les seves posicions.
A
la jornada tampoc hi va faltar un record per a les víctimes que han
perdut la vida en aquesta anomenada "vergonya N-II" al
llarg dels anys.
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 12/04/2013
Bàscara (Alt Empordà).- Una vuitantena de
persones s’han aplegar aquest divendres al matí per escoltar
representants de les formacions polítiques amb representació
parlamentària.
Per
primera vegada polítics van tallar la N-II per debatre sobre el seu
futur. La gent de Bàscara com també de municipis veïns volien
saber les seves opinions però també esperaven un consens que no va
acabar d'arribar. I esperaven novetats. Especialment, per part del
parlamentari del PPC, Sergio Santamaría. Però aquest es va limitar
a dir que s'estava treballant en el desdoblament de la carretera i,
amb la boca petita, que escoltaria les demandes del territori, que
passaven per compactar les actuals infraestructures. Ho va haver de
fer entre els crits de gran part dels assistents després que aquest
utilitzés el castellà pel debat. "Alcalde, posis a l’ombra i
deixi que el del PP es posi de cara al sol", va dir un dels
assistents. Fins i tot, en un moment se li va apagar el
micròfon mentre feia una de les seves argumentacions.
A
la jornada tampoc hi va faltar un record per a les víctimes que han
perdut la vida en aquesta anomenada "vergonya N-II" al
llarg dels anys. "L'Eugènia hi va perdre el seu home, també hi
va morir un oncle meu o en Pitu que un dia anava a buscar el diari a
peu i ja no va tornar", va recordar l'alcalde, Lluís Lloret.
Tots, va dir, hi ha perdut algú conegut i "la mort de la nostra
veïna, Pilar, -la darrera víctima mortal del municipi- va ser el
got que va fer vessar el vas". Les veïnes i les veïnes amb les
seves mobilitzacions, va insistir, han aconseguit una fita
històrica. L'alcalde de Bàscara, Lluís Lloret, reclama
que no es faci la variant pel municipi plantejada i que, en el seu
lloc, es faci servir el mateix sistema de compactació entre la
nacional i l'autopista entre Fornells i Vilafreser. "L'AP-7 tal
com està ja pot ser nacional igual que ho serà en aquesta zona, que
té 18 quilòmetres. Només cal allargar 10 quilòmetres més fins al
cinturó de ronda de Figueres amb sortida d'autopista i tenim variant
per Pontós, Garrigàs i Bàscara", va assegurar Lloret en el
decurs de la taula rodona de parlamentaris a peu de la N-II.
L’alcalde considera que el cost de fer una variant al municipi "que
ningú sap com fer" costaria milions d'euros i que "si cal
pagar peatge a l'ombra per fer la compactació i tenir l'accés
gratuït, encara sobraran diners dels que s'haurien d'invertir en
aquesta obra "faraònica". "Diguin, estan d'acord a
donar suport a això?", va preguntar Lloret als assistents al
debat. La majoria van assegurar que sí i el PP es va limitar a
afirmar que escoltaran el territori.
L'alcalde
de Bàscara -que té la carretera que divideix en dos el poble- diu
que tem que l'actual conseller de la Generalitat, Santi Vila, faci el
mateix que va fer en el seu moment Joaquim Nadal. "Ell va
compactar Girona i em temo que Vila farà el mateix amb l'entorn de
Figueres. El que planteja és resoldre temes puntuals al cinturó de
ronda i Bàscara queda al mig i ens diuen que es farà una variant. A
on?", va criticar durament Lloret. Per això vol que s'aposti
per aconseguir que l'estructura de l'autopista també serveixi com a
carretera nacional i que sigui gratuïta, encara que hi hagi peatge a
l'ombra. "Això seria més econòmic que fer la variant i un
viaducte sobre el fluvià", va afegir.
ICV-EUiA,
amb Salvador Milà d'interlocutor, també va defensar que s'aprofitin
les infraestructures actuals. "No podem seguir doblant
estructures paral·leles. Hem de fer un altre model territorial i
l'AP-7 pot assumir perfectament aquest trànsit", afirma. En
aquest sentit, va dir que cal trobar un altre sistema de finançament
per a la infraestructures que no suposin compensacions astronòmiques
per a les concessionàries.
La
parlamentària de CiU Dolors Rovirola, per la seva banda, va defensar
la necessitat de desdoblar la carretera tot i que va donar suport al
que decidís el territori. Rovirola, a més, va recordar que durant
més de vint anys ha viscut a peu de la N-II i que sabia el que era
tenir morts al costat de casa.
Roger
Torrent (ERC) va agrair la lluita veïnal però va remarcar que
treure els camions de la carretera era només "un pedaç".
Va insistir en què hi ha des de fa anys un projecte per a desdoblar
la carretera i que és necessari. Torrent també va criticar els
constants incompliments de l'Estat.
Al
seu torn, el senador Rafael Bruguera (PSC), va insistir en què "ara
acaba una batalla però no la guerra". "Cal que mentre no
s'executi el desdoblament, l'AP-7 sigui gratuïta pels usuaris de la
zona", va insistir.
El
representat del PP, Sergio Santamaría, va lamentar les víctimes
però va emplaçar a tots els partits a reflexionar sobre les seves
responsabilitats en la situació actual. "Ara mateix el que hi
ha sobre la taula és el desdoblament, que esperem poder fer aviat.
Trencar els acords amb la concessionària costaria molts diners.",
va insistir.
La
CUP, amb Quim Arrufat, també va defensar l'aprofitament de les
infraestructures existents.
El
coordinador de Ciutadans, Jean Castel, va defensar exigir
desdoblament i va felicitar la mobilització ciutadana.
Des
de la plataforma Prou Camions N-II, Eugènia Carbó i Andreu Molina
asseguren que seguiran amb les protestes mentre passin camions i que
estaran vigilants perquè la problemàtica no quedi al calaix.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada