diumenge, 3 de març del 2013

Uns controls i la identificació dels antiavalots dels Mossos d’Esquadra indigna la gent de Bàscara en la quarta setmana que talla la N-II perquè es desviïn els camions per l'AP-7

Protesta sota la pluja
La mobilització social va començar el 31 de gener
La gent de Bàscara, igual que el 1936, capdavantera de la mobilització social a l’Empordà
Ocupem carrers, ocupem carreteres estratègiques, 
ocupem l’Empordà!  
TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 01/03/2013 
Bàscara (Alt Empordà).-  

Els veïns i les veïnes de Bàscara (Alt Empordà), com han dit fins al moment, pensen resistir amb les protestes a la Nacional II fins que retirin els camions d'aquesta via i els facin passar per l'autopista. Aquest divendres 1 de març, tot i la pluja, s’han manifestat a la carretera durant una hora al matí i han fet ús del pas de peó a la tarda. Continuen buscant més suport d'altres poblacions i  associacions.
La policia autonòmica identifica la gent de Bàscara 
La presència dels antiavalots dels Mossos d'Esquadra a Bàscara el dilluns 25 de febrer al matí per controlar les mobilitzacions dels veïns i les veïnes que reclamen que es desviïn els camions per l'AP-7 ha estat interpretada pels manifestants com una provocació política en tota regla. Dilluns passat al matí, durant el tall diari de la N-II de les nou a les deu del matí, aquests agents antiavalots de la Generalitat de Catalunya van fer aparició per primera vegada. A la tarda, quan els veïns i les veïnes utilitzen repetidament els passos de vianants, els antiavalots dels Mossos van tornar per segona vegada i van protagonitzar una discussió pujada de to amb algunes de les persones presents, a les quals van demanar la documentació i van ser identificades com elements antisistema. Més noms a les llistes negres del Departament d’Interior de la Generalitat. El dissabte 16 de febrer va tocar a quaranta joves de Girona que feien una cercavila reivindicativa per dret a l’habitatge i el dilluns 25 de febrer va tocar el rebre a la gent de Bàscara. Uns mateixos agents en dos escenaris diferents. Però davant la protesta veïnal de Bàscara per aquest nou abús de poder dels agents de la Generalitat el dimarts els antiavalots no van aparèixer en el decurs de les dues concentracions.  

El diumenge passat, 24 de gener, es va tallar la N-II bolcant un cotxe abandonat de feia temps. “Ara ens diuen que no ens hem portat bé; però la gent està emprenyada i, si el que fem al matí no és prou, és normal que alguns vulguin actuar d'una altra manera. Em pot agradar més o menys, cal seny, però no podem controlar-ho tot”, deia el dimarts Eugènia Carbó, una de les portaveus. L'alcalde, Lluís Lloret, recordava, per la seva banda, que ja és la quarta setmana de mobilització. “És el termini que ens havien donat per arreglar-ho i no en sé res més. Només em diuen que estan negociant”, explicava. 
El centre de Bàscara s’havia escalfat a la tarda del diumenge amb un altre tall de la carretera pels veïns i veïnes, aquesta vegada no previst, i que va culminar amb un cotxe bolcat. La primera acció es va fer de sis a set de la tarda. Després de dissoldre's, alguns veïns i veïnes van tornar i van bolcar a la via, cap a dos quarts de vuit, un cotxe, un Ford Escort. Es tractava d'un cotxe abandonat a l'antiga parada del bus, davant la llar dels pensionistes. 

Desconcert inicial a la N-II 
Pels volts d'un quart de nou del vespre del diumenge, una trucada al 112 va avisar els Mossos d'Esquadra, els Bombers de la Generalitat i el Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) que s'havia produït un accident de trànsit a la N-II, al centre de Bàscara. Però quan els serveis d'emergències es van desplaçar fins al lloc dels fets, es van trobar que l'avís no era real, sinó que alguns veïns i veïnes del municipi havien bolcat un vehicle enmig de la via. En vista d'aquest fet, els Mossos d’Esquadra van tallar el trànsit a la via i van desviar els conductors per l'AP-7.
Els veïns i les veïnes de Bàscara ja havien dit prou als accidents a la N-II contundentment el 31 de gener passat, quan centenars de persones van tallar per primera vegada la carretera al centre del municipi i van cremar pneumàtics, fent barricades de foc. Aquell dia havia mort Pilar Quer, una veïna de Bàscara, en un accident a la N-II a Vilamalla. Des de llavors, cada dia entre setmana de 9 a 10 del matí els veïns tallen la via com a acte de protesta, i des de fa cinc dies, quan un altre veí de Bàscara va tenir un accident a Pontós, també fan ús intensiu del pas de vianants amb semàfor situat al mig del poble de set a vuit del vespre. 

Creix la protesta 
Els veïns i les veïnes de Bàscara de dilluns a divendres provoquen una llarga cua de cotxes entre les set i les vuit de la tarda. Des del dimecres 20 de febrer aquesta segona mobilització social diària consisteix a fer un ús intensiu dels passos de vianants. El primer dia, el dimecres 20 de febrer, es van limitar a activar repetidament el semàfor per aturar els cotxes. Dijous i divendres, 21 i 22 de febrer, les persones concentrades també es van dedicar a utilitzar massivament el pas de vianants que no té semàfors, i van provocar llargues aglomeracions de cotxes en la línia recta que ve d'Orriols. De fet, l'anunci de Foment que ha donat llum verd a les obres per obrir l'accés nord de l'AP-7 a Figueres no ha tranquil·litzat la gent de Bàscara i els seus entorns, ja que consideren que això no els solucionarà el problema.
En la plataforma Prou Camions a la N-II tampoc volen entrar a valorar si els 300 milions que Foment vol dedicar al desdoblament de la N-II de Girona a la Jonquera inclouran o no inclouran una variant a Bàscara. “Nosaltres ens centrem a demanar que tots els camions passin sempre per l'autopista, com es fa a tot Europa, no només com una solució provisional”, repeteixen els portaveus de la plataforma. El projecte de variant no fa unanimitat entre els veïns i les veïnes perquè molts consideren que ja estan prou encaixonats entre l'autopista i la via del TAV i que una variant només destrossaria una mica més el territori del terraprim empordanès. Malgrat tot, l'alcalde, Lluís Lloret, vol creure que els 300 milions previstos inclouran una via ràpida encara que sigui de només un carril en cada sentit i l'Ajuntament ja es va pronunciar per un traçat del costat de l'autopista. Lloret critica, però, que no s'acabi de prendre una decisió i que vagin sortint notícies contradictòries sobre aquest afer. 
La protesta que protagonitzen des de fa quatre setmanes, que va començar el dijous 31 de gener amb neumàtics que feien de barricada, els veïns i les veïnes de Bàscara per reclamar que deixin de circular camions per la tristament famosa Nacional II que creua el poble s'està convertint en tot un exemple de lluita social de caire rural a l’Empordà: tallar una carretera que enllaça Barcelona, Girona, Figueres i Perpinyà i impedir circular-hi; provocar problemes de trànsit creuant de manera compulsiva i ininterrompuda el pas de vianants que hi ha a la població; complir el deure de rebel·lia social davant l’abús de poder, cosa que fa els veïns i les veïnes de Bàscara que protesten cada dia una de la gent més responsable que podem trobar a l’Empordà, perquè amb la protesta diària no fan res més que complir amb el seu deure com habitants d’un municipi que pateix greuges de l’Estat. O sigui, reclamar a qui pertoca que d'una vegada per totes posi fi a una situació que hauria de fer caure la cara de vergonya a tots aquells que des de fa anys han permès que l'estat de la N-II sigui cada dia més deplorable i lamentable. Per això, quan falten deu minuts per a les nou del matí ja hi ha una desena de persones a la cruïlla de la carretera d'Esponellà a Sant Mori amb la N-II, a Bàscara. Una de les persones que esperen té a punt sota el braç la pancarta per desplegar. Va arribant més gent i a les nou en punt ja són prop d'un centenar que s'apoderen de la carretera. Uns despleguen la pancarta ‘En record de les víctimes de l'N-II’ mentre un altre grup instal·la taules i cadires. La mecànica està perfectament rodada ja que els veïns i les veïnes de Bàscara tallen diàriament, de dilluns a divendres, una hora la N-II per reclamar que es desviïn els camions per l'autopista. La intendència funciona. L’altre dia, Maria Rosa deixava un moment el seu restaurant ‘Les Roques’ i porta 7 litres de xocolata calenta que comença a repartir. Per als més valents, la Teresa i l'Antonio, que vénen d'Orriols, havien preparat 8 kg de mongetes amb xoriç. Com cada matí, l'Eugènia Carbó obre la seva botiga de reparació d'electrodomèstics i torna a sortir per barrejar-se amb els veïns i les veïnes que ocupen l'asfalt. “Sembla festiu, però no ho és”, deia  l'Eugènia, que ha viscut en carn pròpia el drama de moltes famílies de Bàscara. Ara fa cinc anys va perdre el seu marit en un dels molts accidents que es van acumulant en aquest tram de la N-II. “Era un dijous, ell havia sortit per la feina, un conductor de camió cansat va envair el carril contrari. El conductor del camió superava de 780 km el temps de conducció permès, no es va adonar de res, anava adormit”, explicava l'Eugènia. La mobilització cada dia davant de la porta de la seva botiga li recorda diàriament el drama, el seu i de les seves dues filles i de la família del seu marit difunt.
En aquestes xerrades diàries al mig de la carretera l'Eugènia diu que han comptat onze morts del municipi en accidents a la carretera, són moltes famílies destrossades en un municipi d'uns 950 habitants. Tot i admetre que la mobilització actual “ho torna a remenar tot”, els mals records, l'Eugènia agraeix la mobilització social, surt cada dia amb els altres i és una dels portaveus de la plataforma que coordinen les accions.
A l'altra banda de carretera, l'Àngel Sala té una botiga de maquinària agrícola. Sis o set anys enrere un camió descontrolat va entrar a la botiga. A la casa dels seus avis, a l'altra punta del poble, també s'hi va encastar un camió. En els dos casos no hi va haver ferits de miracle.
És insostenible, no hi ha cap altre pas com el de Bàscara en tota la N-II a l'Estat espanyol. Al costat tenim una autopista de sis carrils buida i Albertis només parla de diners, no de víctimes”, deia l'Àngel.  
A banda i banda del barratge diari, en Joan, del bar Sala, o la Montse, de la llibreria, també estan amb la gent que talla el pas. El fet de tenir un comerç no els fa diferents. “Cada dia veiem camions que s'avancen; al pas de vianants més d'una vegada has de tancar els ulls pels ensurts. Això és un pecat, un perill real, no és cap capritx”, diu en Joan.
Tots els comerços estem amb això, les cases on no ha passat alguna desgràcia han d'aguantar tot el dia el soroll, els vidres que tremolen, vidres trencats”, explica la Montse.
En aquest context, ‘Quina serà la propera víctima’ posa una de les pancartes desplegades. Encara que comparteixin un plat de mongetes o una xocolata calenta, queda clar que no hi ha res de festiu en les motivacions dels que tossudament es planten al mig de la carretera cada dia a Bàscara des de fa setmanes. Quan toquen les deu, pleguen pancartes, taules i cadires i “fins demà”; fins que no passin camions per la N-II. 

Onze morts a la Nacional II 
Fent un recompte dels accidents mortals en què s'han vist involucrats habitants del municipi, els veïns i les veïnes de Bàscara arriben a la xifra d'onze morts. També diuen que en nou d'aquests accidents hi havia implicat un camió. En un municipi d'uns 950 habitants, moltes famílies ja han viscut en carn pròpia el drama dels accidents a la N-II. Per això, els veïns i les veïnes de Bàscara diuen que ja n'hi ha prou, que ja n'estan farts i fartes de tantes víctimes d'accidents. I ho diuen clar i català i sense fer mal a ningú, ja que potser amb aquestes mobilitzacions socials del dia a dia aconseguiran que els mirin, a ells i a elles, i siguin escoltats. Alguns polítics electes ja ho han fet, tot i que els veïns i les veïnes no es mostren massa optimistes, ja que de moment només s'han escoltat declaracions de bones intencions, que és el que sol passar en aquests casos. Però, cada vegada està més clar que la perseverança en la rebel·lia i una actitud ferma de protesta social són eines indispensables per aconseguir moure i solucionar tot allò que ja s'hauria d'haver mogut i solucionat ja fa molt temps.  

A més, queda demostrat, una vegada més, que la protesta social s'ha convertit en l'únic llenguatge que entenen els que manen, els mateixos que ens han portat al desordre i a la confusió actual. Sense la protesta, tornaran a mirar cap a l'altre costat dels problemes. Per això, a Bàscara i arreu cal sortir al carrer, ocupar carreteres estratègiques, manifestar-se, queixar-se... Ocupem l’Empordà! 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada