Alguns
partits demanen desfer la concessió a Acciona.
David
Fernández ha defensat que calia recuperar la gestió pública i fer
una “reinversió dels beneficis en preservar els ecosistemes i els
cabals ecològics dels rius.”
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 27/03/2013
Girona (Gironès).-
El Tribunal Superior de
Justícia de Catalunya (TSJC) ha donat la raó a l'Òrgan
Administratiu de Recursos Contractuals de Catalunya (OARCC), que el
gener passat va resoldre, a instàncies d'Agbar, que Acciona havia de
quedar fora de l'adjudicació de l'empresa Aigües Ter - Llobregat
per no haver respectat el programa d'obres.
Acciona
i la Generalitat de Catalunya van presentar recursos demanant la
suspensió cautelar de l'anul·lació de l'adjudicació, però ara el
TSJC els ha desestimat.
Tant
la Generalitat com les empreses Acciona i Aigües de Catalunya, que
formen part del consorci que va guanyar l'adjudicació, demanaven la
suspensió cautelar de l'execució de la resolució de l'OARCC, però
el TSJC l'ha desestimada perquè considera que la resolució 'no
conté cap error manifest i evident en la seva fonamentació', sinó
que 'es basa en un argument perfectament sostenible' que haurà de
ser examinat 'quan s'analitzi el fons de la qüestió litigiosa'.
A
més, en les tres interlocutòries fetes públiques avui, l'alt
tribunal català considera que els efectes que la resolució de
l'OARCC pot tenir sobre el sistema tarifari “no ha quedat ben
determinada”. La Generalitat manté que es produiria un increment
d'uns 30 milions d'euros anuals, però el tribunal no ho considera
prou justificat. Recorda que l'estructuració de les tarifes ve
donada per més elements, com la comissió de preus, més tenint en
compte que es tracta “d'un subministrament en alta que no
repercuteix directament sobre els usuaris del servei”.
Pel
que fa a les conseqüències que la resolució de l'OARCC pot
comportar per a la Hisenda de la Generalitat, resulta obvi, segons el
tribunal, que la nul·litat del contracte “comportarà la devolució
a l'adjudicatari de les quantitats que aquest hagi abonat”. Aquesta
quantitat són gairebé tres-cents milions d'euros, que Acciona va dir
a començament d'any que reclamaria a la Generalitat, més danys i
perjudicis.
Això
no obstant, segons les sentències del TSJC, l'abonament del cànon
corresponent “serà assumit pel nou adjudicatari, en condicions
equivalents a l'anterior, per la qual cosa tampoc cal apreciar
l'existència d'una pèrdua rellevant per a la Hisenda de la
Generalitat”.
Poc
abans de fer-se pública la sentència, el conseller d'Economia,
Andreu Mas-Colell, ha comparegut a la comissió parlamentària de
Territori i Sostenibilitat per informar sobre la privatització de
l'ATLL. L'ha argumentada dient que era necessària tant per complir
l'objectiu de dèficit com per la inviabilitat de l'empresa, amb un
passiu de 850 milions, entre deutes i pèrdues, que la feien
inassumible per al govern.
El
conseller de Territori, Santi Vila, ha defensat l'actuació del
Govern autonòmic tot remarcant que Acciona oferia un preu de l'aigua
més barat. També avançava que la Generalitat presentaria un recurs
si el TSJC no li donava la raó, com ha passat finalment.
Mas-Colell
ha subratllat que la concessió a Acciona havia generat uns ingressos
patrimonials que ajudaven el Govern de la Generalitat a apropar-se
considerablement a l'objectiu de dèficit del 2012. I també que
havia servit per a sanejar una situació complicada de l'empresa.
“Amb aquesta operació, el govern també ha contribuït a la salut
econòmica de la companyia i al preu de venda, quedant-se amb els
passius”, ha afirmat.
Ha
remarcat que l'ATLL havia fet inversions importants, com la
dessaladora del Prat o el túnel de la Fontsanta, i que es finançava
amb aportacions públiques (fons europeus i disposició addicional
tercera) o amb crèdits. Vist que aquestes dues vies ara mateix
havien quedat tallades, l'empresa va tancar el 2011 amb un
endeutament financer de 687 milions, i unes pèrdues de 128 milions
més. El retorn d'aquest deute s'havia de produir per la via
d'incorporar a les tarifes de subministrament les amortitzacions de
les inversions efectuades, però això no es va fer, cosa que
“comprometia seriosament la continuïtat de les operacions de
l'ens”. “La Generalitat no podia atendre les necessitats
generades per les pèrdues de l'empresa”, ha resumit Mas-Colell,
que ha afegit que tampoc no es podien dur a terme les necessitats
d'inversió que requeria la xarxa per mantenir els nivells actuals de
garantia i qualitat del subministrament.
Santi
Vila ha explicat com es va fer el concurs: es va prioritzar l'oferta
econòmica, donant 75 punts dels 100 per aquest concepte. Així, si
bé Agbar va guanyar en la part tècnica (20 punts davant dels 13 de
l'oponent), Acciona es va emportar gairebé els 75 punts de l'altre
capítol, mentre que Agbar va obtenir poc més de 31. “Aquesta
empresa donava una oferta clarament més avantatjosa i amb un major
benefici social”. Pel que fa a l'execució d'obres i al fet que
Acciona ho programés en més anys que Agbar, Vila ha remarcat que
aquesta periodificació era “merament indicativa”. En tot cas, ha
recordat que la mesa de contractació del departament va puntuar
Acciona amb un zero en aquest apartat. Per tot plegat, ha indicat que
el resultat “objectiu i indiscutible” va ser per a Acciona, i ha
subratllat que aquesta empresa oferia un preu de l'aigua més barat
que Agbar, un 10% inferior, i això de cara al 2015, perquè l'altra
empresa volia aplicar l'increment ara mateix, cosa que hagués
suposat 30 milions d'euros més de cost per l'ús de l'aigua. Un
altre argument a favor d'Acciona, segons Vila, era el manteniment de
la plantilla de treballadors durant 50 anys. En definitiva, Vila ha
defensat l'actuació malgrat la decisió de l'Òrgan Administratiu de
Recursos Contractuals de Catalunya (OARCC) d'estimar el recurs
interposat per Agbar.
Alguns
partits demanen desfer la concessió a Acciona
Marc
Sanglas, diputat d'ERC, ha demanat al Govern de la Generalitat un
“compromís ferm davant la ciutadania” que quan millori la
situació econòmica es recuperi la gestió pública d'Aigües Ter -
Llobregat. No obstant això, ha reconegut que retraure el contracte
immediatament tindria uns”'efectes indemnitzatoris” que serien
“difícils de solucionar econòmicament”.
“No
hi ha raons econòmiques, ni ambientals ni socials per no retornar
aquest servei a la gestió pública”, ha afirmat Salvador Milà
(ICV-EUiA) durant la seva intervenció. Milà s'ha sumat a la
iniciativa de Sanglas de fer “un exercici de responsabilitat” i
de pensar “com desfer el procés” de concessió amb els “menors
costos i els majors beneficis socials, preveient les
reclamacions” per part d'Acciona o Agbar d'una “quantia
considerable”.
Jordi
Terrades (PSC) també ha exigit que ATLL torni a ser gestionada
públicament, perquè considera que el fet d'estar “en mans
privades no és bo per al país des del punt de vista social”.
Terrades ha dit que encara eren a temps de retrotraure el contracte
de cessió. Considera que “hi ha serveis públics essencials” que
no poden ser gestionats “només des de la visió exclusiva dels
mercats”.
Santi
Rodríguez (PP) ha criticat que gran part del debat hagi estat
“dogmàtic” i ha centrat el discurs “no tant en l'adjudicació,
sinó en el procediment”. Segons Rodríguez, en el procés de
concessió s'han vulnerat els principis de “transparència,
igualtat i neutralitat”. Entre diverses crítiques, Rodríguez ha
criticat que el procés es va fer amb el Parlament dissolt.
En
aquesta línia també s'ha pronunciat el diputat de C's Jordi Cañas,
que ha dit que el procés s'havia fet amb un “control polític i
parlamentari del procés inexistent”. Segons Cañas, la tramitació
s'ha fet malament i es va tancar el procés amb presses per tal de
“limitar la desviació del dèficit”.
David
Fernández (CUP) ha defensat que calia recuperar la gestió pública
i fer una “reinversió dels beneficis en preservar els ecosistemes
i els cabals ecològics dels rius”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada