La
Nacional II ja es coneguda com a “corredor de la mort”.
Clam
per retirar immediatament els camions de la N-II i no en 8 setmanes.
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 08/02/2013
Bàscara (Alt Empordà).-
Els veïns i les
veïnes junt amb l'alcalde de Bàscara, Lluís Lloret planten cara al
Govern pels canvis en la data prevista per la retirada dels camions
de la Nacional II, coneguda ja com a “corredor de la mort” a
nivell empordanès. I adverteixen que no es mouran de la carretera en
el seu pas pel nucli urbà de Bàscara fins que no hi passin els
camions. Així, l'alcalde considera que als ulls del veïnat s'ha
demostrat una clara incompetència de la classe política, sigui de
l’estat com de la Generalitat. Mentre la societat empordanesa
pressiona per treure els camions, el sector dels transportistes
representat per Asetrans es nega a passar per l'autopista si no és
gratuïtament.
"El
termini de quatre setmanes ja no existeix, les vuit ja ho veurem i la
negociació de Foment amb Acesa i els números són ja una pel·lícula
repetida" ha manifestat l'alcalde, Lluís Lloret, en unes
declaracions fetes just després d'una trobada amb el conseller de
Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, fins fa poc alcalde de
Figueres, a qui va retreure que personalment l'informés que seria en
un parell de setmanes, que ell per prudència manifestés als veïns
i les veïnes que seria un mes i que dijous aquest governant de la
Generalitat anunciés que seria en set o vuit. Per Lluís Lloret, "ja
no tenim temps perquè el perill és evident". I assenyala que
de la trobada amb Santi Vila n'ha sortit igual que fa uns dies perquè
no s'ha concretat res. "Es parla de bona voluntat, negociació,
predisposició, alternatives, tot això són paraules que ja estan
gastades", es queixa l’alcalde de Bàscara, que reclama que el
Ministeri de Foment aprovi d'una vegada el decret que prohibeixi la
circulació de camions per aquesta via i que els facin passar per
l'AP-7. Segons li han explicat, això es pot fer en qüestió de dies
mentre s'acaben de tancar les condicions de l'acord. Però la
realitat, diu, és que s'està allargant i la solució no arriba.
Per
la seva banda, el conseller de la Generalitat Santi Vila, en una
intervenció a la Cadena Ser, insisteix que s'estan
mantenint i acabant de tancar les negociacions amb el Ministeri de
Foment, parla de setmanes i que la retirada dels camions té unes
conseqüències econòmiques que fan que la mesura no sigui tan
senzilla d'aplicar.
El
director general de Transport i Mobilitat, Pere Padrosa avançava en
un acte a Figueres que els transportistes pagarien el 50% del cost.
Aquest, però, no estan disposats a pagar ni un euro. Així, el
secretari general de l'Associació de Transport de Girona (Asetrans),
Carlos Palacio, manifestava a la Cadena Ser que estan absolutament en
contra a l'hora de pagar si els obliguen els camions a passar per
l'AP7 a pagar. Des de la patronal consideren que actualment ja paguen
molts impostos, per exemple a través dels carburants. I que estan
d'acord amb què els camions no haurien de ser a la N-II, en comptes
de l’autopista, però no volen pagar-ho ells. "El que té
l'obligació el Ministeri és que amb els nostres impostos, un camió
està pagant cada mes cada camió només en gasoil, això ha de
servir per poder pagar l'autopista i que hi podem circular
gratuïtament". Ja es paga suficientment perquè a sobre es
facin aquest recàrrec, deia, i assegurava que "no podem
acceptar-ho i no volem pagar, volem passar per l'autopista però ja
estem pagant prou". Palacios va dir que s'han adreçat al
Ministeri de Foment perquè els tinguin en compte amb les
negociacions amb Abertis, la concessionària de l’autopista que
pertany al grup de negocis de ‘La Caixa’, perquè són
els més afectats i no els han preguntat. Palacios va respondre, a la
pregunta radiofònica si estarien disposats a sumar-se al
#novullpagar, que no ho descarten.
Desdoblament
i accés AP-7
Les
negociacions amb el Ministeri de Foment, segons el director general
de Mobilitat han servit per desencallar diverses qüestions
importants. I que s'encarregarà un estudi per desdoblar la N-II de
Sils a la Jonquera. Es disposaria d'un pressupost de 300 milions
d'euros, entre 250 i 270 per al desdoblament i la resta les
bonificacions per al transport que calculen que mentre durin les
obres del desdoblament seran d'uns 40 milions. El darrer projecte
valorat en 700 milions ha quedat descartat i es farà una obra menys
ambiciosa, per trams, i prioritzant els més perillosos. Padrosa
manifestava que "haurem de fer ziga-zagues" però hi haurà
una carretera menys vergonyant. També haurien obtingut el compromís
d'acabar l'enllaç de l'autopista Figueres Nord on ara no es pot
entrar i sortir des de tots els sentits de circulació. Padrosa també
justificava les vuit setmanes per posar en marxa la iniciativa com
necessàries per valorar mesures que ajudin a no repercutir als
negocis a punts com Llers o la Jonquera que actualment viuen del
transport de camions per carretera.
Com
sempre, en el sistema capitalista els possibles guanys de diners es
troben en un primer pla encara que sigui a costa de matar les
persones sota les rodes del transport de mercaderies del Capital per
carretera convencional. Això fa que qualsevol iniciativa que no
vulgui liquidar el sistema capitalista no aconsegueixi finalment
abolir les nocivitats imperants, cosa que al municipi de Bàscara va
intentar fer la CNT i el nucli llibertari que va gestionar aquell
territori i la N-II entre el 19 de juliol de 1936 i el juny de 1937,
aquell moviment social conegut com a comitè revolucionari de guerra
CNT-FAI, amb Genís Serrats, de Can Gaspar, i els altres companys i
companyes d’aquella revolució social autogestionada i
autogestionària vers el comunisme llibertari mundial.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada