divendres, 11 de gener del 2013

Policia arreu, justicia social i sostenibilitat ecològica enlloc. Crònica d’una jornada de mobilització social contra el model del TAV i els Borbons

El TAV arriba en un clima manifest d’alta tensió social mentre l’eurocràcia de Brussel·les celebra la posada en marxa de la nova línia. 
Els Mossos d’Esquadra van impedir l’accés a l’estació de Figueres Vilafant i barren el pas a Girona on sobrevolava un helicòpter policial.
Les seccions sindicals de CGT Renfe i Adif esbronquen al príncep, Rajoy j Mas i es manifesten  per un ferrocarril públic i social i contra els abusos del sistema tarifari durant la inauguració a l'estació de Sants. 


TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 11/01/2013 
Redacció Girona (Gironès).- 

Intentarem fer una crònica en forma de síntesi de la jornada de mobilitzacions del 8 de gener, a partir d’un recull de dades sobre les protestes a les estacions de Barcelona Sants a les onze del matí, a quarts de dotze a l’estació del TAV de Figueres Vilafant i finalment a partir de les dotze del migdia davant l’estació d’Adif Renfe a Girona.

Mentre a nivell institucional es respirava unes sensacions agredolces entre l’Estat, per una banda, i la Generalitat i l’Ajuntament de Girona, per l’altra, van presidir la inauguració de la línia Barcelona Girona Figueres del tren d'alta velocitat, que de cap manera va ser un dia d'eufòria i com ho va ser l’any 1862 l'arribada del primer tren a Girona. De fet, el TAV ha arribat amb més indiferència que esperança de futur. Segurament perquè la connexió s'ha produït en un moment en què la crisi econòmica qüestiona moltes d'aquestes obres faraòniques que fa pocs anys es veien com una imprescindible aposta de futur per part de les burgesies del Nord-est i els ajuntaments de Girona i Figueres. També perquè els cinc anys de treballs han castigat molts veïns i veïnes de Girona, especialment dels entorns del parc Central, i una part estimable de la ciutat. 
Tota obra d'aquesta magnitud provoca destorbs, però molts gironins i gironines consideren que han estat excessius i que una millor gestió constructora, si realment volien fer un túnel i una estació al centre de la ciutat hauria estalviat una part de les molèsties. I en el conjunt de la ciutat perquè ha desaparegut un parc, perquè queden obres empantanegades i perquè les màquines es retiren deixant una estació provisional i una incertesa sobre el tren convencional. 
La pitjor contradicció no és que part del projecte nociu i faraònic quedi a mig fer, cosa que es podria comprendre en les actuals circumstàncies, sinó la supèrbia del Ministeri de Foment que ni tan sols ha volgut parlar i negociar amb els responsables polítics de la ciutat. 

El clima polític tampoc va quedar exempt de l'acte inaugural. La tensió que mantenen els governs del Regne d'Espanya  i de la Generalitat de Catalunya es va plasmar en els discursos fets al migdia Girona després que Felip de Borbó, tornant de l’Empordà, com amb la caiguda del bonaportisme ja va fer els seu avantpassat Ferran VII que va passar per Figueres de camí cap a Girona per imposar un règim absolutista de cadenes i inquisicions. 

No va ser un acte protocol·lari tradicional. Els missatges van ser directes i amb un contingut que anava més enllà de la inauguració de la línia del TAV. Moltes llums i ombres en una connexió que fins la primavera no serà completa per poder circular cap a Europa. Les valoracions més concretes s'hauran de fer dintre d'un temps quan tinguem dades per comprovar la rendibilitat, els beneficis globals per a les comarques gironines i la utilitat que realment té per la gent del carrer. 


Estació de Sants-Barcelona



Treballadors ferroviaris de la CGT de Catalunya s'han concentrat el matí d'aquest dimarts a l'estació de Barcelona Sants per reivindicar un ferrocarril públic, moments abans que arrenqués el TAV cap a Girona i Figueres on viatgen el príncep Felip de Borbó, el president del Govern espanyol, Mariano Rajoy, i el de la Generalitat, Artur Mas. ‘Per un ferrocarril públic i social', 'Rajoy, atén: la Renfe no es ven', i 'Menys AVE i més Regionals' han estat algunes de les consignes corejades pels anarcosindicalistes militants davant de les autoritats espanyoles i catalanes que han arribat al tren d’alta velocitat, que ha partit de Barcelona a les 11.03 per inaugurar l'arribada de l'alta velocitat a Girona i Figueres Vilafant. També hi viatgen l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, la presidenta del Parlament, Núria de Gispert, la ministra de Foment, Ana Pastor, la delegada del Govern a Catalunya, Llanos de Luna, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, l'expresident del Govern de la Generalitat, Jordi Pujol, entre d'altres viatgers convidats.
EL SECTOR FEDERAL FERROVIARI EN LES SEVES SECCIONS SINDICALS DE RENFE I ADIF DE LA CONFEDERACIO GENERAL DEL TREBALL DE CATALUNYA VA DECLARAR,  QUE COINCIDINT AMB LA FINALITZACIÓ DEL TRAM FERROVIARI BARCELONA GIRONA FIGUERES, LA CGT ES MANIFESTA A L’ESTACIÓ DE BARCELONA SANTS PER UN FERROCARRIL PÚBLIC I SOCIAL I CONTRA ELS ABUSOS DEL SISTEMA TARIFARI.
Així les seccions sindicals de Renfe i Adif de la CGT de Catalunya manifesten que aquest dimarts, dia 8 de desembre s’inaugurava la línia ferroviària d’ample internacional (UIC) Barcelona Girona Figueres que enllaça amb la línia francesa i el traçat de l’alta velocitat que porta a Saragossa i Madrid. I afegia que “la nova línia ferroviària a Figueres té característiques diferents a la de l’AVE Madrid Barcelona: la seva velocitat màxima serà menor que la primera, ja que admet el trànsit de mercaderies”. En realitat el tram de via que s’inaugura és el primer tram del Corredor Mediterrani “que els governs del PP i del PSOE es resisteixen a construir, tram que ha de donar un important impuls al tràfic de mercaderies per ferrocarril des del port de Barcelona.” En aquest sentit, aquestes seccions sindicals ferroviàries de la CGT de Catalunya denuncien “l’actitud dels polítics del PP i PSOE, que, cínicament diuen treballar per desenvolupar el transport ferroviari de mercaderies, mentre a la pràctica només posen traves i impediments al mateix i es dediquen a encarregar estudis i més estudis per mai fer res, beneficiant sempre els interessos del transport de carretera. Només així s’explica l’enorme retard de la construcció de la línia que avui s’inaugura i dels 44 milions d’euros d’indemnització anual que han hagut de pagar a TP Ferro (el consorci privat que va construir el túnel de Perthus per encàrrec del govern del PP de l’època d’Aznar): després ens parlaran de crisi i que no hi ha diners. Els despropòsits i el malbaratament han marcat la construcció d’aquesta línia que es va començar a principis del segle XXI. CGT recorda que el port de Tarragona segueix sense accés ferroviari d’ample internacional, de la mateixa manera que l’estació de Camp de Tarragona no té enllaç amb l’ample ibèric (hi ha una línia tancada) o que al Prat de Llobregat hi ha una estació d’alta velocitat que mai es va inaugurar i que ara està deserta, tot i que va costar una milionada.”
A més, s’afirma que “aprofitem per denunciar el PLA DE RACIONALITZACIÓ DEL TRANSPORT FERROVIARI recentment aprovat pel Govern del PP, on se suprimeixen fins a un 25% de trens regionals a l’estat espanyol: vies en mal estat i amb traçats antiquats, horaris inadequats, material no d’acord amb la explotació o manca d’estudis seriosos de mobilitat, són alguns dels factors provocats per "nostres governants" i que ells mateixos aprofiten per suprimir trens i substituir-los per autobusos, deixant sense servei ferroviari a la població de les mitjanes poblacions i zones rurals. CGT TAMBÉ DENÚNCIA LA NOVA PUJADA DE TARIFES, que en el servei de Mitjana Distància (regionals, Regionals Express i Mitja Distància) és del 6% en el bitllet senzill i del 4% en els abonaments de 10 viatges i bons mensuals, pujada que es suma a les de l’any anterior i que, en conjunt, suposen un gran abús comès contra la població més humil de la nostra societat, a la qual s’està carregant d’impostos perquè després regalin els diners d’altra banda, com ja hem vist. Des de CGT recordem que l’estructura actual del sistema tarifari de Rodalies de Catalunya és responsabilitat de la Generalitat de Catalunya, que el va imposar l’any passat. Aquesta estructura discrimina la ciutadania de Catalunya en relació amb la d’altres territoris, per exemple, en els bitllets d’anada i tornada (només 2 dies en lloc de 15 i sense descomptes), en l’absència de descompte per a nens de 4 a 13 anys i sobretot al encarir el bitllet senzill fins a límits insuportables.”  

Veïns i veïnes del barri de la Sagrada Família de Barcelona també van protestar, ja que hi ha estudis científics, especialment els geològics presentats en el Fòrum Social Català, que indiquen un perill d’enfonsament dels terrenys i el túnel que travessa la ciutat, especialment en aquest barri i els de més a llevant de la ciutat. 

Estació de Girona

Més de quatre-centes persones en contra del TAV i de Felip de Borbó davant l’estació d’Adif Renfe de Girona. La protesta social contra l’afer social, econòmic i ecològic del TAV convocada per la mesa d’entitats per la participació gironina ha concentrat a més de quatre-centes persones a 
l'exterior d'una estació totalment presa per la policia (antiavolts dels Mossos d’Esquadra, Policia Nacional espanyola i serveis d’informació dels Mossos, Guàrdia Civil i policia espanyola) . La protesta no s'ha pogut portar a terme al lloc on estava convocada, l’estació del TGV, ja que un considerable dispositiu de la brigada antiavalots dels Mossos ha barrat el pas a l'accés a la nova estació que finalment ha sigut inaugurada pel príncep Felip de Borbó, Mariano Rajoy, Artur Mas, Ana Pastor, Santi Vila, Xavier Trias i Carles Puigdemont, entre altres autoritats espanyoles, catalanes i gironines. 
Aquesta inauguració del TAV a l'estació de Girona va tenir contestació a l'exterior per part d'entitats, sindicats, col·lectius i  formacions contraries a la infraestructura faraònica. La mesa d'entitats, que aplega una quarantena d'entitats veïnals, culturals i esportives de la ciutat de Girona, la PAH, la CGT, col·lectius llibertaris, la CUP, EUiA, JERC, ERC, la xarxa de lluita pels drets socials i membres de l'ANC i es van concentrar davant l'estació d’Adif Renfe per exigir millores en la xarxa del tren convencional, així com la reposició urbanística en els barris que han patit les conseqüències d'anys i anys d'obres. En total van ser unes quatre-centes les persones concentrades, que també van cridar contra la presència de Felip de Borbó i la del president del Govern de l'Estat espanyol, Mariano Rajoy així com també, al marge de la gent de l’ANC, del president de la Generalitat. Artur Mas, que intenta amagar corrupteles i retallades dels drets socials a cop de bandera. Entre els manifestants, Teresa Jordà, diputada d'ERC al Parlament de Catalunya, va assegurar que la nova xarxa d'alta velocitat “no ha aportat res al país, ni socialment, ni econòmicament, ni en logística”. En aquest sentit, va apostar per millorar el transport de mercaderies cap a Europa, i també el de persones. A més, va denunciar que no s'hagi fet subterrani el tren convencional a l'altura de la ciutat, tal com es preveia en el projecte, amb la consegüent eliminació del viaducte que travessa Girona. I, per la seva banda, la diputada de la CUP-EA, Georgina Rieradevall, també present a la manifestació acompanyada dels regidors de la CUP de Girona al consistori gironí, Jordi Navarro i Carles Bonaventura (RCat), va qualificar el TAV de “transport elitista” i va denunciar que no s'hagin fet les millores promeses en el tren convencional, “que és el que utilitza la majoria de persones”. Rieradevall va considerar que “s'ha trinxat mitja població, com per exemple el barri de Sant Narcís; han hagut de tancar molts comerços, i el parc Central s'ha esguerrat”. D'altra banda, la diputada de la CUP-EA va assegurar que sentia “vergonya aliena” per lapresència de Rajoy i l'hereu de la corona espanyola: “Representen dues institucions que ens han malmès durant segles i segles [...] Que se'n vagin a fer inauguracions a casa seva”, va concloure.                                                            La Federació Intercomarcal de la CGT havia difós una declaració anarcosindicalista contundent contra el model del TAV i la MAT i es va adherir sindicalment a la convocatòria de les entitats de la ciutat.                                                 Pel que fa a les entitats gironines, el representant de la mesa d'entitats per la participació, autora de la convocatòria, Xavier Villarreal va denunciar el cost que ha tingut aquesta obra faraònica de malbaratament descarat, tenint en compte el context de crisi econòmica en plena depressió creixent i les necessitats de molta gent gironina: “S'han enterrat milers de milions d'euros de diners públics en aquesta obra, que a més és una hipoteca pel futur: el manteniment de cada quilòmetre de via costa 100.000 euros anuals, 200.000 si és en un túnel. Amb aquests diners es podria fer front a moltes de les polítiques socials que fan falta”, va dir. 
Des de primera hora tot el perímetre de l'antic parc Central gironí i l'estació d’Adif Renfe estava blindat per la policia: helicòpter policial sobrevolant la zona, furgons, agents antiavalots a la plaça de l'estació d’autobusos, en els accessos, a les andanes, a les portes, als vestíbuls, en les taquilles, en les escales i en els lavabos de l'estació d’Adif Renfe, Mossos d'Esquadra de paisà i Policia Nacional espanyola, i com sempre “police partout, justice null part” com diuen nord enllà I mentre a dins es pronunciaven els parlaments d'inauguració per part de les autoritats, a fora de l'estació les persones concentrades expressaven el seu rebuig al TAV i el model de ciutat que representa, ja que reclamen un model reforçat del tren convencional, i la seva disconformitat per la presència del president del Govern espanyol, Mariano Rajoy, i de Felip de Borbó en aquest acte. Ho han fet enmig d'un desplegament policial que els ha obligat a quedar-se darrere de les tanques policials preventives. Durant una hora aproximadament, la gent concentrada ha clamat per més trens convencions i menys TAV, la independència dels Països Catalans,  també la Catalunya Nord, tot cantant ‘Els Segadors’, i han cridat lemes com ara ‘De Girona, fora Borbó!’ i ‘Rajoy dimissió!’, així com en defensa dels drets socials, contra les retallades i els desallotjaments hipotecaris d’habitatges. També s'han llegit uns manifestos. Un de la CUP, on parlava del "nyap" que ha suposat aquesta obra per "les molèsties veïnals" i la "paralització" de la ciutat així com el "desconeixement" de la realitat per part de les autoritats avui presents, també el de la convocant mesa d'entitats. Aquesta, a través del seu coordinador Xavier Villarreal, que ha denunciat els "milers de milions" de diners públics que s'han destinat a l'alta velocitat i la "gestió penosa" de les obres, que han afectat a veïns i comerciants. També ha reivindicat un altre model de ciutat, tot denunciant els desnonaments, la pobresa i els efectes de les retallades. "Aquesta és la nostra Girona i per això estem aquí", ha conclòs.     
     

Estació Figueres Vilafant 

Una cinquantena de pagesos afectats per les expropiacions d’Adif per fer el TAV que encara no han cobrat les indemnitzacions i força d’aquests han rebut de l’Agència Tributària uns requeriments per multar-los sobre l’IRPF on Hisenda espanyola reclama que els expropiats de declarin diners encara no cobrats es van concentrar al midia davant l'estació del TAV de Figueres Vilafant convocats per Unió de Pagesos. Així, els pagesos van denunciar que Adif  encara no ha pagat uns 5 milions d'euros d'indemnitzacions pendents a una part dels agricultors afectats per les expropiacions pel TAV. Amb tots els accessos a l'estació del TAV Vilafant Figueres barrats pel cos dels Mossos d’Esquadra a causa de les mesures de seguretat extrema per protegir Felip de Borbó i els presidents Mariano Rajoy i Artur Mas, amb el seguici de buròcrates i poderosos de diversos nivells, els pagesos manifestants només es van poder concentrar a l'altra banda de les vies del TAV en aquesta mofa d’inauguració governamental de l’Estat i la Generalitat, on des del barri figuerenc van escridassar amb crits de ‘Lladres, volem cobrar!’ les autoritats que sortien de l'estació i no anaven en la tornada vers Girona i Barcelona després del ràpid acte protocol·lari d'inauguració, on el Borbó va descobrir una placa commemorativa que durarà el temps que duri la monarquia. La comitiva amb els màxims responsables polítics de l'Estat capitalista espanyol i de la burgesa Generalitat de Catalunya, però, només va trepitjar l'andana i no va arribar a sortir de l'estació.
Per la seva banda, el coordinador nacional d'Unió de Pagesos va qualificar d'indignant i vergonyós el fet que inaugurin el servei mentre hi ha pagesos que esperen des de fa cinc anys i que encara no han cobrat res. Els afectats són titulars de finques situades al llarg de la nova via en el tram que va des de Sant Julià de Ramis fins a Figueres. L'ocupació d'aquestes finques es va fer el 2008 i el 2009, i es van signar els acords de les indemnitzacions que encara estants pendents de cobrar. Posteriorment, Adif va ampliar les superfícies afectades, i va decidir, però, que aquests nous terrenys només s'indemnitzarien a meitat de preu del que es va acordar per les primeres expropiacions. Aquest portaveu nacional va denunciar que d'ençà del canvi de Govern espanyol, només han rebut allargues per part de la direcció d'Adif a Madrid. Pel coordinador de la Unió de Pagesos, és especialment greu el fet que ADIF no argumenta problemes de tresoreria, sinó que han decidit qüestionar els acords firmats. Els pagesos i les pageses també van alertar que pels 5 milions d'euros pendents de cobrar l'Estat haurà de pagar interessos de demora que poden suposar fins a un 50% del total de les indemnitzacions pactades, “uns interessos i un sobre cost que haurem de pagar entre tots”, va dir el coordinador mentre la pagesia manifestava el seu malestar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada