Els Mossos d’Esquadra van impedir l’accés a l’estació de Figueres Vilafant i barren el pas a Girona on sobrevolava un helicòpter policial.
Les seccions sindicals de CGT Renfe i Adif esbronquen al príncep, Rajoy j Mas i es manifesten per un ferrocarril públic i social i contra els abusos del sistema tarifari durant la inauguració a l'estació de Sants.
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 11/01/2013
Redacció Girona (Gironès).-
Intentarem fer
una crònica en forma de síntesi de la jornada de mobilitzacions del
8 de gener, a partir d’un recull de dades sobre les protestes a les
estacions de Barcelona Sants a les onze del matí, a quarts de dotze
a l’estació del TAV de Figueres Vilafant i finalment a partir de
les dotze del migdia davant l’estació d’Adif Renfe a Girona.
Redacció Girona (Gironès).-
Mentre
a nivell institucional es respirava unes sensacions agredolces entre
l’Estat, per una banda, i la Generalitat i l’Ajuntament de
Girona, per l’altra, van presidir la inauguració de la línia
Barcelona Girona Figueres del tren d'alta velocitat, que de cap
manera va ser un dia d'eufòria i com ho va ser l’any 1862
l'arribada del primer tren a Girona. De fet, el TAV ha arribat amb
més indiferència que esperança de futur. Segurament perquè la
connexió s'ha produït en un moment en què la crisi econòmica
qüestiona moltes d'aquestes obres faraòniques que fa pocs anys es
veien com una imprescindible aposta de futur per part de les
burgesies del Nord-est i els ajuntaments de Girona i Figueres. També
perquè els cinc anys de treballs han castigat molts veïns i veïnes
de Girona, especialment dels entorns del parc Central, i una part
estimable de la ciutat.
Tota obra d'aquesta magnitud provoca destorbs, però molts gironins i gironines consideren que han estat excessius i que una millor gestió constructora, si realment volien fer un túnel i una estació al centre de la ciutat hauria estalviat una part de les molèsties. I en el conjunt de la ciutat perquè ha desaparegut un parc, perquè queden obres empantanegades i perquè les màquines es retiren deixant una estació provisional i una incertesa sobre el tren convencional.
La pitjor contradicció no és que part del projecte nociu i faraònic quedi a mig fer, cosa que es podria comprendre en les actuals circumstàncies, sinó la supèrbia del Ministeri de Foment que ni tan sols ha volgut parlar i negociar amb els responsables polítics de la ciutat.
El clima polític tampoc va quedar exempt de l'acte inaugural. La tensió que mantenen els governs del Regne d'Espanya i de la Generalitat de Catalunya es va plasmar en els discursos fets al migdia Girona després que Felip de Borbó, tornant de l’Empordà, com amb la caiguda del bonaportisme ja va fer els seu avantpassat Ferran VII que va passar per Figueres de camí cap a Girona per imposar un règim absolutista de cadenes i inquisicions.
No va ser un acte protocol·lari tradicional. Els missatges van ser directes i amb un contingut que anava més enllà de la inauguració de la línia del TAV. Moltes llums i ombres en una connexió que fins la primavera no serà completa per poder circular cap a Europa. Les valoracions més concretes s'hauran de fer dintre d'un temps quan tinguem dades per comprovar la rendibilitat, els beneficis globals per a les comarques gironines i la utilitat que realment té per la gent del carrer.
Treballadors ferroviaris de la CGT de Catalunya s'han concentrat el matí d'aquest dimarts a l'estació de Barcelona Sants per reivindicar un ferrocarril públic, moments abans que arrenqués el TAV cap a Girona i Figueres on viatgen el príncep Felip de Borbó, el president del Govern espanyol, Mariano Rajoy, i el de la Generalitat, Artur Mas. ‘Per un ferrocarril públic i social', 'Rajoy, atén: la Renfe no es ven', i 'Menys AVE i més Regionals' han estat algunes de les consignes corejades pels anarcosindicalistes militants davant de les autoritats espanyoles i catalanes que han arribat al tren d’alta velocitat, que ha partit de Barcelona a les 11.03 per inaugurar l'arribada de l'alta velocitat a Girona i Figueres Vilafant. També hi viatgen l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, la presidenta del Parlament, Núria de Gispert, la ministra de Foment, Ana Pastor, la delegada del Govern a Catalunya, Llanos de Luna, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, l'expresident del Govern de la Generalitat, Jordi Pujol, entre d'altres viatgers convidats.
Tota obra d'aquesta magnitud provoca destorbs, però molts gironins i gironines consideren que han estat excessius i que una millor gestió constructora, si realment volien fer un túnel i una estació al centre de la ciutat hauria estalviat una part de les molèsties. I en el conjunt de la ciutat perquè ha desaparegut un parc, perquè queden obres empantanegades i perquè les màquines es retiren deixant una estació provisional i una incertesa sobre el tren convencional.
La pitjor contradicció no és que part del projecte nociu i faraònic quedi a mig fer, cosa que es podria comprendre en les actuals circumstàncies, sinó la supèrbia del Ministeri de Foment que ni tan sols ha volgut parlar i negociar amb els responsables polítics de la ciutat.
El clima polític tampoc va quedar exempt de l'acte inaugural. La tensió que mantenen els governs del Regne d'Espanya i de la Generalitat de Catalunya es va plasmar en els discursos fets al migdia Girona després que Felip de Borbó, tornant de l’Empordà, com amb la caiguda del bonaportisme ja va fer els seu avantpassat Ferran VII que va passar per Figueres de camí cap a Girona per imposar un règim absolutista de cadenes i inquisicions.
No va ser un acte protocol·lari tradicional. Els missatges van ser directes i amb un contingut que anava més enllà de la inauguració de la línia del TAV. Moltes llums i ombres en una connexió que fins la primavera no serà completa per poder circular cap a Europa. Les valoracions més concretes s'hauran de fer dintre d'un temps quan tinguem dades per comprovar la rendibilitat, els beneficis globals per a les comarques gironines i la utilitat que realment té per la gent del carrer.
Estació de Sants-Barcelona
Treballadors ferroviaris de la CGT de Catalunya s'han concentrat el matí d'aquest dimarts a l'estació de Barcelona Sants per reivindicar un ferrocarril públic, moments abans que arrenqués el TAV cap a Girona i Figueres on viatgen el príncep Felip de Borbó, el president del Govern espanyol, Mariano Rajoy, i el de la Generalitat, Artur Mas. ‘Per un ferrocarril públic i social', 'Rajoy, atén: la Renfe no es ven', i 'Menys AVE i més Regionals' han estat algunes de les consignes corejades pels anarcosindicalistes militants davant de les autoritats espanyoles i catalanes que han arribat al tren d’alta velocitat, que ha partit de Barcelona a les 11.03 per inaugurar l'arribada de l'alta velocitat a Girona i Figueres Vilafant. També hi viatgen l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, la presidenta del Parlament, Núria de Gispert, la ministra de Foment, Ana Pastor, la delegada del Govern a Catalunya, Llanos de Luna, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, l'expresident del Govern de la Generalitat, Jordi Pujol, entre d'altres viatgers convidats.
EL
SECTOR FEDERAL FERROVIARI EN LES SEVES SECCIONS SINDICALS DE RENFE I
ADIF DE LA CONFEDERACIO GENERAL DEL TREBALL DE CATALUNYA VA
DECLARAR, QUE COINCIDINT AMB LA FINALITZACIÓ DEL TRAM
FERROVIARI BARCELONA GIRONA FIGUERES, LA CGT ES MANIFESTA A L’ESTACIÓ
DE BARCELONA SANTS PER UN FERROCARRIL PÚBLIC I SOCIAL I CONTRA ELS
ABUSOS DEL SISTEMA TARIFARI.
Així
les seccions sindicals de Renfe i Adif de la CGT de Catalunya
manifesten que aquest dimarts, dia 8 de desembre s’inaugurava la
línia ferroviària d’ample internacional (UIC) Barcelona Girona
Figueres que enllaça amb la línia francesa i el traçat de l’alta
velocitat que porta a Saragossa i Madrid. I afegia que “la nova
línia ferroviària a Figueres té característiques diferents a la
de l’AVE Madrid Barcelona: la seva velocitat màxima serà menor
que la primera, ja que admet el trànsit de mercaderies”. En
realitat el tram de via que s’inaugura és el primer tram del
Corredor Mediterrani “que els governs del PP i del PSOE es
resisteixen a construir, tram que ha de donar un important impuls al
tràfic de mercaderies per ferrocarril des del port de Barcelona.”
En aquest sentit, aquestes seccions sindicals ferroviàries de la CGT
de Catalunya denuncien “l’actitud dels polítics del PP i PSOE,
que, cínicament diuen treballar per desenvolupar el transport
ferroviari de mercaderies, mentre a la pràctica només posen traves
i impediments al mateix i es dediquen a encarregar estudis i més
estudis per mai fer res, beneficiant sempre els interessos del
transport de carretera. Només així s’explica l’enorme retard de
la construcció de la línia que avui s’inaugura i dels 44 milions
d’euros d’indemnització anual que han hagut de pagar a TP Ferro
(el consorci privat que va construir el túnel de Perthus per
encàrrec del govern del PP de l’època d’Aznar): després ens
parlaran de crisi i que no hi ha diners. Els despropòsits i el
malbaratament han marcat la construcció d’aquesta línia que es va
començar a principis del segle XXI. CGT recorda que el port de
Tarragona segueix sense accés ferroviari d’ample internacional, de
la mateixa manera que l’estació de Camp de Tarragona no té enllaç
amb l’ample ibèric (hi ha una línia tancada) o que al Prat de
Llobregat hi ha una estació d’alta velocitat que mai es va
inaugurar i que ara està deserta, tot i que va costar una
milionada.”
A
més, s’afirma que “aprofitem per denunciar el PLA DE
RACIONALITZACIÓ DEL TRANSPORT FERROVIARI recentment aprovat pel
Govern del PP, on se suprimeixen fins a un 25% de trens regionals a
l’estat espanyol: vies en mal estat i amb traçats antiquats,
horaris inadequats, material no d’acord amb la explotació o manca
d’estudis seriosos de mobilitat, són alguns dels factors provocats
per "nostres governants" i que ells mateixos aprofiten per
suprimir trens i substituir-los per autobusos, deixant sense servei
ferroviari a la població de les mitjanes poblacions i zones rurals.
CGT TAMBÉ DENÚNCIA LA NOVA PUJADA DE TARIFES, que en el servei de
Mitjana Distància (regionals, Regionals Express i Mitja Distància)
és del 6% en el bitllet senzill i del 4% en els abonaments de 10
viatges i bons mensuals, pujada que es suma a les de l’any anterior
i que, en conjunt, suposen un gran abús comès contra la població
més humil de la nostra societat, a la qual s’està carregant
d’impostos perquè després regalin els diners d’altra banda, com
ja hem vist. Des de CGT recordem que l’estructura actual del
sistema tarifari de Rodalies de Catalunya és responsabilitat de la
Generalitat de Catalunya, que el va imposar l’any passat. Aquesta
estructura discrimina la ciutadania de Catalunya en relació amb la
d’altres territoris, per exemple, en els bitllets d’anada i
tornada (només 2 dies en lloc de 15 i sense descomptes), en
l’absència de descompte per a nens de 4 a 13 anys i sobretot al
encarir el bitllet senzill fins a límits insuportables.”
Estació de Girona
Més
de quatre-centes persones en contra del TAV i de Felip de Borbó
davant l’estació d’Adif Renfe de Girona. La protesta social
contra l’afer social, econòmic i ecològic del TAV convocada per
la mesa d’entitats per la participació gironina ha concentrat a
més de quatre-centes persones a
l'exterior d'una estació totalment
presa per la policia (antiavolts dels Mossos d’Esquadra, Policia
Nacional espanyola i serveis d’informació dels Mossos, Guàrdia
Civil i policia espanyola) . La protesta no s'ha pogut portar a terme
al lloc on estava convocada, l’estació del TGV, ja que un
considerable dispositiu de la brigada antiavalots dels Mossos ha
barrat el pas a l'accés a la nova estació que finalment ha sigut
inaugurada pel príncep Felip de Borbó, Mariano Rajoy, Artur Mas,
Ana Pastor, Santi Vila, Xavier Trias i Carles Puigdemont, entre
altres autoritats espanyoles, catalanes i gironines.
Aquesta
inauguració del TAV a l'estació de Girona va tenir contestació a
l'exterior per part d'entitats, sindicats, col·lectius i formacions
contraries a la infraestructura faraònica. La mesa d'entitats, que
aplega una quarantena d'entitats veïnals, culturals i esportives de
la ciutat de Girona, la PAH, la CGT, col·lectius llibertaris, la
CUP, EUiA, JERC, ERC, la xarxa de lluita pels drets socials i membres
de l'ANC i es van concentrar davant l'estació d’Adif Renfe per
exigir millores en la xarxa del tren convencional, així com la
reposició urbanística en els barris que han patit les conseqüències
d'anys i anys d'obres. En total van ser unes quatre-centes les
persones concentrades, que també van cridar contra la presència de
Felip de Borbó i la del president del Govern de l'Estat espanyol,
Mariano Rajoy així com també, al marge de la gent de l’ANC, del
president de la Generalitat. Artur Mas, que intenta amagar
corrupteles i retallades dels drets socials a cop de bandera. Entre
els manifestants, Teresa Jordà, diputada d'ERC al Parlament de
Catalunya, va assegurar que la nova xarxa d'alta velocitat “no ha
aportat res al país, ni socialment, ni econòmicament, ni en
logística”. En aquest sentit, va apostar per millorar el transport
de mercaderies cap a Europa, i també el de persones. A més, va
denunciar que no s'hagi fet subterrani el tren convencional a
l'altura de la ciutat, tal com es preveia en el projecte, amb la
consegüent eliminació del viaducte que travessa Girona. I, per la
seva banda, la diputada de la CUP-EA, Georgina Rieradevall, també
present a la manifestació acompanyada dels regidors de la CUP de Girona al consistori gironí, Jordi Navarro i Carles Bonaventura
(RCat), va qualificar el TAV de “transport elitista” i va
denunciar que no s'hagin fet les millores promeses en el tren
convencional, “que és el que utilitza la majoria de persones”.
Rieradevall va considerar que “s'ha trinxat mitja població, com
per exemple el barri de Sant Narcís; han hagut de tancar molts
comerços, i el parc Central s'ha esguerrat”. D'altra banda, la
diputada de la CUP-EA va assegurar que sentia “vergonya aliena”
per lapresència de Rajoy i l'hereu de la corona espanyola:
“Representen dues institucions que ens han malmès durant segles i
segles [...] Que se'n vagin a fer inauguracions a casa seva”, va
concloure. La
Federació Intercomarcal de la CGT havia difós una declaració
anarcosindicalista contundent contra el model del TAV i la MAT i es
va adherir sindicalment a la convocatòria de les entitats de la
ciutat. Pel
que fa a les entitats gironines, el representant de la mesa
d'entitats per la participació, autora de la convocatòria, Xavier
Villarreal va denunciar el cost que ha tingut aquesta obra faraònica
de malbaratament descarat, tenint en compte el context de crisi
econòmica en plena depressió creixent i les necessitats de molta
gent gironina: “S'han enterrat milers de milions d'euros de diners
públics en aquesta obra, que a més és una hipoteca pel futur: el
manteniment de cada quilòmetre de via costa 100.000 euros anuals,
200.000 si és en un túnel. Amb aquests diners es podria fer front a
moltes de les polítiques socials que fan falta”, va dir.
Des
de primera hora tot el perímetre de l'antic parc Central gironí i
l'estació d’Adif Renfe estava blindat per la policia: helicòpter
policial sobrevolant la zona, furgons, agents antiavalots a la plaça
de l'estació d’autobusos, en els accessos, a les andanes, a les
portes, als vestíbuls, en les taquilles, en les escales i en els
lavabos de l'estació d’Adif Renfe, Mossos d'Esquadra de paisà i
Policia Nacional espanyola, i com sempre “police partout, justice
null part” com diuen nord enllà I mentre a dins es pronunciaven
els parlaments d'inauguració per part de les autoritats, a fora de
l'estació les persones concentrades expressaven el seu rebuig al TAV
i el model de ciutat que representa, ja que reclamen un model
reforçat del tren convencional, i la seva disconformitat per la
presència del president del Govern espanyol, Mariano Rajoy, i de
Felip de Borbó en aquest acte. Ho han fet enmig d'un desplegament
policial que els ha obligat a quedar-se darrere de les tanques
policials preventives. Durant una hora aproximadament, la gent
concentrada ha clamat per més trens convencions i menys TAV, la
independència dels Països Catalans, també la Catalunya
Nord, tot cantant ‘Els Segadors’, i han cridat lemes com ara ‘De
Girona, fora Borbó!’ i ‘Rajoy dimissió!’, així com en
defensa dels drets socials, contra les retallades i els
desallotjaments hipotecaris d’habitatges. També s'han llegit uns
manifestos. Un de la CUP, on parlava del "nyap" que ha
suposat aquesta obra per "les molèsties veïnals" i la
"paralització" de la ciutat així com el "desconeixement"
de la realitat per part de les autoritats avui presents, també el de
la convocant mesa d'entitats. Aquesta, a través del seu coordinador
Xavier Villarreal, que ha denunciat els "milers de milions"
de diners públics que s'han destinat a l'alta velocitat i la "gestió
penosa" de les obres, que han afectat a veïns i comerciants.
També ha reivindicat un altre model de ciutat, tot denunciant els
desnonaments, la pobresa i els efectes de les retallades. "Aquesta
és la nostra Girona i per això estem aquí", ha conclòs.
Estació Figueres Vilafant
Per
la seva banda, el coordinador nacional d'Unió de Pagesos va
qualificar d'indignant i vergonyós el fet que inaugurin el servei
mentre hi ha pagesos que esperen des de fa cinc anys i que encara no
han cobrat res. Els afectats són titulars de finques situades al
llarg de la nova via en el tram que va des de Sant Julià de Ramis
fins a Figueres. L'ocupació d'aquestes finques es va fer el 2008 i
el 2009, i es van signar els acords de les indemnitzacions que encara
estants pendents de cobrar. Posteriorment, Adif va ampliar les
superfícies afectades, i va decidir, però, que aquests nous
terrenys només s'indemnitzarien a meitat de preu del que es va
acordar per les primeres expropiacions. Aquest portaveu nacional va
denunciar que d'ençà del canvi de Govern espanyol, només han rebut
allargues per part de la direcció d'Adif a Madrid. Pel coordinador
de la Unió de Pagesos, és especialment greu el fet que ADIF no
argumenta problemes de tresoreria, sinó que han decidit qüestionar
els acords firmats. Els pagesos i les pageses també van alertar que
pels 5 milions d'euros pendents de cobrar l'Estat haurà de pagar
interessos de demora que poden suposar fins a un 50% del total de les
indemnitzacions pactades, “uns interessos i un sobre cost que
haurem de pagar entre tots”, va dir el coordinador mentre la
pagesia manifestava el seu malestar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada