Les
obres d'emergència després de les inundacions «estaven justificades»
però «van posar de manifest una elaboració deficient del projecte
inicial».
Un informe del Tribunal de Comptes detecta un increment de fins al 19% en el cost de les obres del TAV al seu pas per Girona.
Els terminis d'execució arriben a superar en alguns casos el 270% del previst.
En
general, el Tribunal ho atribueix a deficiències en la planificació i
previsió dels treballs.
TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 23/04/2017
Girona
(Gironès).-
Llegim en la premsa convencional gironina que la construcció
de la línia d'alta velocitat entre Barcelona i la frontera francesa, en
funcionament des del 2013 però amb actuacions pendents com la reposició
del parc Central de Girona, va tenir un sobrecost del 19,25% en els
trams que afectaven les comarques gironines. Així ho reflecteix el
Tribunal de Comptes en un informe de fiscalització del 30 de març en què
examina 82 contractes (d'un total de 323), entre els quals una trentena
són gironins o hi tenen relació.
Inicialment
van ser adjudicats per 997,2 milions d'euros i els licitadors van
presentar baixes «molt elevades», d'un 30% de mitjana, però les obres
van tenir un cost final de 1.189,2 milions, 192 milions més (només en
els contractes fiscalitzats) del previst a causa de les modificacions
dels contractes, revisions de preus, certificacions i liquidacions
addicionals. Cal afegir-hi que les pròrrogues, modificacions i
ampliacions, en general i com a mínim, van duplicar els terminis
d'execució.
En
gairebé tots els casos, el Tribunal ho atribueix a «errors, omissions o
deficiències en el projecte inicial» i retreu que «evidencien una mala
planificació» que es podria haver resolt en la fase preparatòria del
contracte i no es deuen a «circumstàncies imprevistes», com es
justificava. El Tribunal detecta deficiències en tot el procés que «no
s'ajusten» a la Llei de Contractes d'Administracions Públiques. Així,
entre els contractes destaquen els següents gironins:
RIELLS-MASSANES
Obres
complementàries per 5,9 milions, un 19,7% sobre el preu inicial de 29,7
milions. Es va justificar per «causes no previstes que complementen i
milloren el projecte», sense que «es concretin», per unes millores
mediambientals. «És paradoxal que en el projecte principal existissin
mancances mediambientals quan als expedients hi ha de figurar una
declaració mediambiental», assegura l'informe. La liquidació final es va
fer amb 2 anys de retard, igual que un contracte d'obres
complementàries on «no figuren els criteris d'adjudicació ni la
ponderació als anuncis de licitació», ni «consta la constitució de
garantia provisional».
CONELLÀ DEL TERRI-VILADEMULS
Obres
d'execució. La falta de disponibilitat de terrenys va originar la
suspensió de l'inici d'obres per «deficiències en la fase de
planificació». Adjudicat per 80 milions i 17,5 mesos, es va modificar
per atendre «deficiències en la topografia» en «no respondre» el
projecte inicial «a la realitat de determinades zones» i per
requeriments del consistori de Cornellà sobre integració ambiental d'una
pedrera abandonada. El termini es va allargar fins als 50,5 mesos.
VILADEMULS-PONTÓS
També
es va suspendre l'inici d'obres. Adjudicat per 73,3 milions i 19,5
mesos, es va modificar en 4,5 milions (+19,8%) allargant un 30% el
termini per fer una nova campanya de sondeig i cobrir zones que no es
van analitzar inicialment per diferències entre el projecte i la
realitat de la llera d'un aqüeducte. «Error o omissions» del projecte
inicial i no «circumstàncies imprevistes».
BORRASSÀ-FIGUERES
També
es va suspendre l'inici d'obres. Van passar 6 mesos des de l'acta de
comprovació de replanteig a l'inici d'obres. Adjudicat per 66,4 milions,
es va modificar en 12,5 milions (+18,9%) per ampliar la campanya
arqueològica i atendre sol·licituds com les de l'ACA pel disseny de
lleres de curs hídric, de la Generalitat per un estudi de la fauna per
la proximitat del túnel de Figueres amb zones de presència de l'Esparver
Cendrós o estudi «del riu Manol». «Deficient preparació del contracte»
perquè ja existien estructures com set viaductes i el túnel.
LA ROCA-RIUDELLOTS
Projecte
de protecció acústica. No consta la constitució de la garantia
provisional. Adjudicat per 13 milions, modificat en 910.000 euros i 6
mesos més de termini per instal·lar una pantalla acústica a l'andana a
l'estació d'Hostalric amb la línia convencional quan l'Ajuntament ja ho
havia demanat el 2009 mentre es feia el contracte. Durant les obres es
van resoldre expedients sobre edificis a protegir però es va veure que
s'havien d'enderrocar i que també s'hauria d'haver «previst».
RIUDELLOTS-FRONTERA
Obres
d'execució. Adjudicat per 64,2 milions es va modificar en 12,7 milions
més (+19,9%) per «resoldre deficiències i omissions» com el transport a
l'abocador de materials o la caracterització d'un aqüífer superficial.
La presència d'aigua també aconsellava uns «pous de drenatge» que, per
tant, també s'hauria d'haver previst en el projecte principal.
«UNA ELABORACIÓ DEFICIENT DEL PROJECTE INICIAL» DELS TÚNELS DE GIRONA
El
Tribunal de Comptes també detecta «defectes o omissions» en el projecte
inicial de les obres dels túnels urbans i l'estació de Girona en la
Fase 1 i que s'haurien d'haver previst. Es va adjudicar per 240,2
milions però va tenir un sobrecost de 57,2 milions arribant a costar
297,4 milions (+23,8%). Els treballs van començar l'abril del 2008 i
tenien un termini d'execució de 30 mesos (per acabar l'octubre del 2010)
però en van ser 87.
Entre
altres, es detallen casos com una modificació el 2011 per 47 milions
per unes «variacions de mesures» i omissions en les peticions
sol·licitades pel consistori que són «necessàries» com carrils bici o
pel bus-taxi, trasllat d'estàtues i que no eren «causes imprevistes»
sinó «errors i omissions».
El
projecte també es va ampliar per acabar feines a la coberta del pou
d'atac el 2014 i quedava pendent per definir la coberta de l'estació
«per part de l'Ajuntament» incrementant el termini en 10 mesos però «no
resulta coherent» perquè al març del 2014 «quedava pendent d'executar el
0,3%» i estava «compromès i no pagat en l'exercici 2015, per 764.000
euros».
El
2015 es van aprovar dues modificacions més, incrementant el termini en 6
mesos. La primera per «treballs pendents a la coberta i la tramitació
d'un segon modificat, sense que consti la seva autorització». La segona
per «activitats pendents de concretar per l'Ajuntament com adequar
l'entorn urbà d'una sortida d'emergència».
El
dels túnels i l'estació de Girona va ser l'únic contracte que es va
haver de suspendre per les pluges del 29 i 30 de novembre del 2014, que
van inundar l'estació. Entre les deficiències, es destaca que l'acord de
suspensió es va adoptar el 17 de gener del 2015 però l'acta no es va
fer extensiva fins al març del 2015, «vulnerant» la llei de contractes
que dona «un termini de 10 dies». Per evitar que es repetissin les
inundacions es va «restituir el riu Güell a la situació original» i «fer
un mur perimetral al pou d'atac», entre altres, per 1,9 milions. Una
emergència «plenament justificada» però «va posar de manifest una
elaboració deficient del projecte inicial», ja que una de les obres era
restituir el riu.
L'informe
critica un contracte d'obres complementàries que va convalidar l'import
de l'adjudicació (6,2 milions) quan eren actuacions ja executades i
«contràries a la contractació pública». Es va justificar per la
reurbanització de zones que «per raons de conjuntura econòmica no
s'urbanitzarien en fases posteriors» i per seguretat als túnels. «Les
obres de construcció de túnels urbans han de dotar-se de les mesures
necessàries de seguretat i, per tant, estar previstes».
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada