diumenge, 23 d’abril del 2017

Les obres del TAV van tenir un sobrecost d'almenys 192 milions als trams gironins

El projecte «deficient» dels túnels i l'estació de Girona. 
Les obres d'emergència després de les inundacions «estaven justificades» però «van posar de manifest una elaboració deficient del projecte inicial». 
Un informe del Tribunal de Comptes detecta un increment de fins al 19% en el cost de les obres del TAV al seu pas per Girona. 
Els terminis d'execució arriben a superar en alguns casos el 270% del previst. 
En general, el Tribunal ho atribueix a deficiències en la planificació i previsió dels treballs.  


TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 23/04/2017 
Girona (Gironès).-  

Llegim en la premsa convencional gironina que la construcció de la línia d'alta velocitat entre Barcelona i la frontera francesa, en funcionament des del 2013 però amb actuacions pendents com la reposició del parc Central de Girona, va tenir un sobrecost del 19,25% en els trams que afectaven les comarques gironines. Així ho reflecteix el Tribunal de Comptes en un informe de fiscalització del 30 de març en què examina 82 contractes (d'un total de 323), entre els quals una trentena són gironins o hi tenen relació.
Inicialment van ser adjudicats per 997,2 milions d'euros i els licitadors van presentar baixes «molt elevades», d'un 30% de mitjana, però les obres van tenir un cost final de 1.189,2 milions, 192 milions més (només en els contractes fiscalitzats) del previst a causa de les modificacions dels contractes, revisions de preus, certificacions i liquidacions addicionals. Cal afegir-hi que les pròrrogues, modificacions i ampliacions, en general i com a mínim, van duplicar els terminis d'execució.
En gairebé tots els casos, el Tribunal ho atribueix a «errors, omissions o deficiències en el projecte inicial» i retreu que «evidencien una mala planificació» que es podria haver resolt en la fase preparatòria del contracte i no es deuen a «circumstàncies imprevistes», com es justificava. El Tribunal detecta deficiències en tot el procés que «no s'ajusten» a la Llei de Contractes d'Administracions Públiques. Així, entre els contractes destaquen els següents gironins:

RIELLS-MASSANES
Obres complementàries per 5,9 milions, un 19,7% sobre el preu inicial de 29,7 milions. Es va justificar per «causes no previstes que complementen i milloren el projecte», sense que «es concretin», per unes millores mediambientals. «És paradoxal que en el projecte principal existissin mancances mediambientals quan als expedients hi ha de figurar una declaració mediambiental», assegura l'informe. La liquidació final es va fer amb 2 anys de retard, igual que un contracte d'obres complementàries on «no figuren els criteris d'adjudicació ni la ponderació als anuncis de licitació», ni «consta la constitució de garantia provisional».

CONELLÀ DEL TERRI-VILADEMULS
Obres d'execució. La falta de disponibilitat de terrenys va originar la suspensió de l'inici d'obres per «deficiències en la fase de planificació». Adjudicat per 80 milions i 17,5 mesos, es va modificar per atendre «deficiències en la topografia» en «no respondre» el projecte inicial «a la realitat de determinades zones» i per requeriments del consistori de Cornellà sobre integració ambiental d'una pedrera abandonada. El termini es va allargar fins als 50,5 mesos.

VILADEMULS-PONTÓS
També es va suspendre l'inici d'obres. Adjudicat per 73,3 milions i 19,5 mesos, es va modificar en 4,5 milions (+19,8%) allargant un 30% el termini per fer una nova campanya de sondeig i cobrir zones que no es van analitzar inicialment per diferències entre el projecte i la realitat de la llera d'un aqüeducte. «Error o omissions» del projecte inicial i no «circumstàncies imprevistes».

BORRASSÀ-FIGUERES
També es va suspendre l'inici d'obres. Van passar 6 mesos des de l'acta de comprovació de replanteig a l'inici d'obres. Adjudicat per 66,4 milions, es va modificar en 12,5 milions (+18,9%) per ampliar la campanya arqueològica i atendre sol·licituds com les de l'ACA pel disseny de lleres de curs hídric, de la Generalitat per un estudi de la fauna per la proximitat del túnel de Figueres amb zones de presència de l'Esparver Cendrós o estudi «del riu Manol». «Deficient preparació del contracte» perquè ja existien estructures com set viaductes i el túnel.

LA ROCA-RIUDELLOTS
Projecte de protecció acústica. No consta la constitució de la garantia provisional. Adjudicat per 13 milions, modificat en 910.000 euros i 6 mesos més de termini per instal·lar una pantalla acústica a l'andana a l'estació d'Hostalric amb la línia convencional quan l'Ajuntament ja ho havia demanat el 2009 mentre es feia el contracte. Durant les obres es van resoldre expedients sobre edificis a protegir però es va veure que s'havien d'enderrocar i que també s'hauria d'haver «previst».

RIUDELLOTS-FRONTERA
Obres d'execució. Adjudicat per 64,2 milions es va modificar en 12,7 milions més (+19,9%) per «resoldre deficiències i omissions» com el transport a l'abocador de materials o la caracterització d'un aqüífer superficial. La presència d'aigua també aconsellava uns «pous de drenatge» que, per tant, també s'hauria d'haver previst en el projecte principal. 

«UNA ELABORACIÓ DEFICIENT DEL PROJECTE INICIAL» DELS TÚNELS DE GIRONA
El Tribunal de Comptes també detecta «defectes o omissions» en el projecte inicial de les obres dels túnels urbans i l'estació de Girona en la Fase 1 i que s'haurien d'haver previst. Es va adjudicar per 240,2 milions però va tenir un sobrecost de 57,2 milions arribant a costar 297,4 milions (+23,8%). Els treballs van començar l'abril del 2008 i tenien un termini d'execució de 30 mesos (per acabar l'octubre del 2010) però en van ser 87.
Entre altres, es detallen casos com una modificació el 2011 per 47 milions per unes «variacions de mesures» i omissions en les peticions sol·licitades pel consistori que són «necessàries» com carrils bici o pel bus-taxi, trasllat d'estàtues i que no eren «causes imprevistes» sinó «errors i omissions».
El projecte també es va ampliar per acabar feines a la coberta del pou d'atac el 2014 i quedava pendent per definir la coberta de l'estació «per part de l'Ajuntament» incrementant el termini en 10 mesos però «no resulta coherent» perquè al març del 2014 «quedava pendent d'executar el 0,3%» i estava «compromès i no pagat en l'exercici 2015, per 764.000 euros».
El 2015 es van aprovar dues modificacions més, incrementant el termini en 6 mesos. La primera per «treballs pendents a la coberta i la tramitació d'un segon modificat, sense que consti la seva autorització». La segona per «activitats pendents de concretar per l'Ajuntament com adequar l'entorn urbà d'una sortida d'emergència».
El dels túnels i l'estació de Girona va ser l'únic contracte que es va haver de suspendre per les pluges del 29 i 30 de novembre del 2014, que van inundar l'estació. Entre les deficiències, es destaca que l'acord de suspensió es va adoptar el 17 de gener del 2015 però l'acta no es va fer extensiva fins al març del 2015, «vulnerant» la llei de contractes que dona «un termini de 10 dies». Per evitar que es repetissin les inundacions es va «restituir el riu Güell a la situació original» i «fer un mur perimetral al pou d'atac», entre altres, per 1,9 milions. Una emergència «plenament justificada» però «va posar de manifest una elaboració deficient del projecte inicial», ja que una de les obres era restituir el riu.
L'informe critica un contracte d'obres complementàries que va convalidar l'import de l'adjudicació (6,2 milions) quan eren actuacions ja executades i «contràries a la contractació pública». Es va justificar per la reurbanització de zones que «per raons de conjuntura econòmica no s'urbanitzarien en fases posteriors» i per seguretat als túnels. «Les obres de construcció de túnels urbans han de dotar-se de les mesures necessàries de seguretat i, per tant, estar previstes».

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada