imatge de la campanya 'Potser ets anarquista i no ho saps', de la Federació Anarquista de Catalunya |
Una vintena de col·lectius llibertaris sumen sinèrgies
[Vilaweb 05/04/2015] Andreu Barnils
Aquesta setmana ha estat molt present a les xarxes
socials una campanya que portava per nom 'Potser ets anarquista i no ho saps'.
És obra de la Federació Anarquista de Catalunya (federacióA). Aquesta federació
agrupa a divuit ateneus llibertaris i grups d'afinitat de tot el país. Fundada ja fa mesos, ara
comencen una campanya de presentació. I el més que ve faran roda de premsa i,
més endavant, una gira de presentació per tot Catalunya. En molts casos, els
Ateneus Llibertaris són nous de trinca.
“Abans del 15-M, assemblees llibertàries als barris,
gairebé no n'hi havien. És després de l'explosió de politització del 15-M que
van néixer molts dels ateneus llibertaris de la Federació. Molts de l'Àrea
Metropolitana, per exemple, són nous: Sants, Clot, Gràcia, Universitat de Barcelona,
Universitat Autònoma de Barcelona, Diagonal, Universitat Pompeu Fabra, Santa
Eulàlia. Tot això no existia” diu Àxel, un jove d'Acció Llibertària de Sants,
nascut a Pinell de Brai, i de vint-i-dos anys d'edat. “Tal i com ho veig jo, i
és personal, el 15-M va viure grans moments d'horitzontalitat: les assemblees,
com es prenien les decisions, eren clarament horitzontals i molt pròpies de
l'anarquisme. Les demandes, en canvi, van anar més vinculades amb la
socialdemocràcia”.
La Federació Anarquista ha publicat aquest manifest de
presentació (*). És un text on no hi apareix el tema de la independència. “La
Federació no té una posició sobre aquest tema. Aquí és cada Ateneu que es
posiciona”, diu Axel. És el cas de l'Acció Llibertària de Sants, que sí que
s'ha posicionat amb aquest manifest (**). El seu punt de vista es podria
resumir així. “Estat no, independència sí”.De fet fa temps va aparèixer el
llibre 'Per canviar-ho tot. Per una independència que mereixi tal nom' on es
recullen la majoria dels posicionaments, múltiples i variats, de col·lectius
anarquistes (***). Una corrent política que advoca per la no existència de l'Estat,
en un país que camina cap a l'estat propi.
(*) Manifest
Reprenem camins
Federació Anarquista de Catalunya
Una interpretació del moment actual com a punt de
partida.
Estem assistint al desballestament del paradigma
socialdemòcrata de l’Estat del benestar per part d’un neoliberalisme sense
complexes que implementa un model social, polític i econòmic que redueix a les
persones a la mínima expressió utilitària i consumista, i que està posant en
perill l’equilibri ambiental del nostre planeta.
Lluny del fil narratiu que construeixen els mitjans de
comunicació de masses, que es limiten a parlar de l’enorme crisi que pateixen
les societats occidentals com si de la retransmissió d’un esdeveniment esportiu
es tractés, el moment que està vivint el conjunt de tota la Humanitat el podem
considerar un període més aviat fosc.
Segurament no ho serà des del punt de vista dels
criteris i les xifres econòmiques (ja siguin micro o macro) que responen als
criteris econòmics marcats pel propi sistema capitalista, però si que ho serà
des del punt de vista de la manca de respecte per les necessitats bàsiques que
tota persona humana té pel simple fet d’existir. De la mateixa manera també
podem considerar un període fosc des del punt de vista ambiental i ecològic,
amb unes industries extractives i de consum de matèries primes que estan
acabant a passos de gegant amb els recursos del planeta. Així doncs no es gens
desafortunat ni exagerat dir que la societat humana i la Terra estan arribant a
un punt de col·lapse de greus i imprevisibles conseqüències.
La dinàmica econòmica (i social i política) del
capitalisme com el van descriure autors clàssics com Marx i Bakunin ha
evolucionat molt, fins al punt de que podem dir que avui en dia ens trobem amb
un sistema que en totes les seves vessants ens acaba configurant com a
individu, fet que condiciona la nostra capacitat de poder decidir de forma
lliure com ens volem relacionar amb la resta de persones i amb el medi en el
que vivim. Si ben és cert que aquest fet ja és quelcom que es produïa al segle
XIX, s’ha de dir que al llarg del segle XX i sobretot en el que portem del
segle XXI, aquest sistema ha augmentat la seva complexitat i per tant avui més
que mai és un repte encara molt més difícil fer-li front i plantejar de forma
oberta alternatives que el conjunt de la població pugui considerar plausibles i
realitzables.
D’altra banda també veiem com les resistències als
efectes devastadors que les polítiques i l’agenda neoliberal tenen sobre el
conjunt de la població estan augmentant. No és cap mena d’exageració dir que
s’està produint un repunt dels moviments socials organitzats que en molts casos
no tenen cap mena de problema d’identificar-se amb els ideals llibertaris i
anarquistes. Ara bé, arribat aquest punt, i vist el context actual, que entenem
com a anarquisme?
L’anarquisme des de mitjans del segle XIX i al llarg
de la primera meitat del segle XX va demostrar una gran capacitat d’analitzar
de forma eficient i fins i tot científica les conseqüències de les polítiques
que estava implementant la nova classe dominant que es va imposar a finals del
segle XVIII just després del triomf de la Revolució francesa i la
internacionalització de la Revolució Industrial britànica. Aquesta nova classe
social, la burgesia, utilitzà el liberalisme polític per aplicar la seva agenda
econòmica, creant noves realitats socials, i establint un nou sistema de
dominació social fonamentat amb la producció de productes a gran escala.
El nou sistema liberal - burgès, el qual va
categoritzar a les persones com a “ciutadans”, lluny de garantir les llibertat
com a principal element de relació entre les persones, esdevenia el marc legal,
pel qual l’economia capitalista es podia implementar sense cap mena de
problemes. Així fou com unes noves formes d’organització socials, els estats
liberals – burgesos van imposar la seva “legalitat” al conjunt de la població,
la qual deixava de ser “súbdit” i “vassall” a ser ciutadà i treballador.
Tal i com ja van apuntar els teòrics del segle XIX les
categories i les formes de dominació van ser substituïdes per altres més
sofisticades, a la vegada que les formes de dominació i les relacions
fonamentades en el domini i el poder exercit per unes classes socials sobre la
resta van continuar mantenint-se.
Les resistències a aquestes noves formes d’opressió
van generar una gran conflictivitat social, ja que no foren poques les persones
que van decidir que valia la pena lluitar per tenir una vida digna, una vida
que sobretot anés més enllà de la simple funció productivista i de
supervivència que atorgava el sistema capitalista a les classes treballadores,
que com en l’actualitat, eren la majoria de la població.
Sense entrar en fer un anàlisi dels esdeveniments
polítics i socials del segle XX, s’ha de veure que la irrupció del pensament
comunista i anarquista en amplis sectors de la població va suposar un repte al
que va fer front el capitalisme que va respondre amb el desenvolupament
d’ideologies totalitàries com el feixisme i el nacionalsocialisme. Així mentre
les experiències comunistes no van aconseguir ser esclafades i aquestes en el
temps van acabar derivant cap a formes autoritàries de dominació social i de
capitalisme d’estat en el plànol econòmic, demostrant per tant la seva
incapacitat de superar les formes d’organització social capitalistes i el
paradigma econòmic productivista, les experiències anarquistes van ser
esclafades i al llarg de la segona meitat del segle XX l’anarquisme es va
presentar al conjunt de la població com una ideologia marginal, que
influenciada pel nihilisme i el relativisme plantejava un paradigma
irrealitzable en tant que les formes d’organització socials que plantejava
anaven contra la pròpia essència i natura dels essers humans.
Des de finals del segle XX en el camp del pensament
neoliberal, un cop que la socialdemocràcia ha deixat de ser necessària per fer
front al conflicte social existent entre treball assalariat i el capital, es
defensa que les formes d’organització social han arribat a la seva màxima
expressió pel què fa sofisticació i per tant el sistema capitalista i el pensament
neoliberal és el millor dels pocs sistemes possibles.
El capitalisme que van descriure els autors clàssics
ha quedat antiquat. El d’ara és un sistema que atorga una nova categoria a
l’individu més enllà de la seva faceta productiva: el d’esser que necessita
consumir per poder veure complerts els seus anhels de felicitat. S’ha de dir
que aquesta felicitat, així com la resta de l’esfera privada de les nostres
vides, ha estat parasitada per un ideari que posa per damunt de tot elements
banals i superflus, empobreix la capacitat que tenim les persones d’interpretar
la realitat i d’establir relacions autèntiques que ens permetin organitzar-nos
de forma comunitària per retrobar-nos i construir un nou model de societat.
Així doncs avui en dia el sistema s’ha tornat més
complex, i fent ús de l’educació, els mitjans de comunicació té la capacitat de
reproduir una visió de la societat i de les relacions humanes que no ens fa
lliures, sinó que ens condemna a viure en primera persona la submissió a una
existència preestablerta i condicionada, això si, per tot un seguit d’elements
com poden ser la procedència social o el lloc de naixement.
Veiem així com entre la classe treballadora s’ha estès
la cultura de la derrota, cultura que ens vol fer creure que si ens mobilitzem
ha de ser per exigir als “nostres” governants que exerceixin la seva
“responsabilitat” millor, fet que ens buida de la nostra pròpia responsabilitat
en el govern de les nostres vides i la nostra responsabilitat per intentar
cercar formes i institucions que ens permetin exercir aquesta acció de govern
de forma col·lectiva.
Afavoreix aquest fet a l’empobriment cultural i
intel·lectual d’amplis sectors de la població, els quals acceptem de forma
acrítica el fil narratiu construït per uns mitjans de comunicació en mans de
les estructures de poder, com si fos aquest fil narratiu la única realitat que
es comprovable. Es persegueix així tenir narcotitzada a bona part de la
societat, mentre que a aquells sectors que es mobilitzen se’ls fa arribar un
clar missatge: només hi ha com a única opció la de participar en la farsa de
les eleccions, garantint així una certa pau social i renovant la legitimitat
d’unes institucions polítiques que en aquest moment estan posades en entredit.
No són poques les persones que ja han començat el seu
particular procés mental de desenganxament de les estructures i els processos
mentals que el capitalisme ens imposa. I ho han començat a fer sense acceptar
que per aquest fet hagin de ser considerades persones marginals o que no accepten
les coses sense més. Precisament perquè no accepten ser persones marginals i
volen canviar la realitat tal i com se’ls presenten busquen respostes allà on
allò que és normatiu calla i no són poques les persones les que en aquest
procés es troben còmodes amb els plantejaments que es fan, cada cop amb més
força, des del camp del pensament anarquista i llibertari.
Tot plegat ens porta a posar novament damunt de la
taula la necessitat de pensar col·lectivament noves formes d’organitzar la
societat que permetin posar fi a l’explotació de l’ésser humà per l’esser humà
i la depredació que les nostres societats estan aplicant al medi ambient.
Construïm l’Anarquisme del segle XXI a Catalunya
Aquelles persones que reaccionen davant de tota
injustícia senten que és el moment de fer quelcom més que parlar i queixar-se.
Això és el que van sentir milers de persones en el marc de les “Primaveres
àrabs” i en el nostre país a les places de les principals ciutats, en un
fenomen sociològic que es va conèixer com el “15.M”.
A l’esclat emocional inicial viscut per les persones
que van participar d’aquelles mobilitzacions, els va seguir una necessitat de
donar tot un significat al que estava passant que els permetés trobar solucions
a les més que manifestes situacions d’injustícia. Aquests sentiments que van
experimentar milers de persones és el que alguns van identificar com la
necessitat de passar a l’acció.
És en el precís moment en que passem a ser persones
actives i compromeses amb el canvi social que hauríem de tenir en consideració
quina és la nostra forma de respondre als reptes que ens plantegen les
situacions. Ens estem referint sobretot a tot allò que ens ha configurat com a
persona i per tant explica els nostres comportament fins el moment.
I és en aquest precís moment quan hem de comprendre
que tota dinàmica social (incloses les relacions socials) que respongui a una
reacció determinada de forma prèvia a la llarga ens acabarà condicionant i si
no som capaços de canviar-la ens acabarà portant al mateix lloc del
començament, encara que l’escenari sigui en aparença diferent.
Aquesta formulació, que sembla allunyada de la praxis
política més elemental és avui on radica en si mateix la pròpia acció política,
sobretot si realment volem construir un nou subjecte polític que estigui en
condicions d’implementar noves formes d’organització socials.
Ja no en tenim prou amb declaracions, manifestos,
lectures, manuals, pensaments i tot allò que ens pot aportar un corpus
intel·lectual que ens permeti identificar amb una ideologia determinada. Només
ens valdrà el verb quan siguem capaços de conjugar-lo amb accions que
construeixin noves realitats.
El capitalisme avui en dia té la capacitat d’admetre
dins seu a opcions polítiques que d’entrada poden semblar una alternativa. Això
en part es deu a que moltes d’aquestes alternatives han nascut dins de la
mateixa societat capitalista, i per molt reactives que puguin semblar en el
fons formen part del mateix organisme, i per tant poden acabant engreixant i
per tant donant més vitalitat al sistema capitalista. Aquesta afirmació parteix
del fet de que estem parlant d’alternatives conceptualitzades per individus que
han configurat la seva dimensió personal dins del capitalisme i per tant tenen
els valors i la identitat que aquest sistema és capaç de transmetre. Neixen del
capitalisme perquè han tingut com a marc conceptual la seva lògica,
reprodueixen les estructures mentals, així com les seves formes d’interpretar
la realitat, de relacionar-se amb la resta de persones i de prendre en valor
tot el que pugui existir en aquest planeta.
Avui en dia els plantejaments que s’identifiquen com a
“anti-capitalistes” en tant que formulació ideològica de caire reactiu a les
injustícies que provoca el capitalisme no les podem considerar vàlides per a
construir un nou model social que plantegi anar a l’arrel dels problemes.
Aquestes formulacions ideològiques en tant que donen resposta a un sistema
concret i plausible en el món real corren el risc de portar en si mateix
inoculats bona part dels elements que actualment desenvolupa el sistema
capitalista.
L’anàlisi del funcionament del sistema capitalista ens
porta a plantejar la necessitat de construir un nou paradigma social que no
tingui res a veure amb l’anterior, que neixi no com a actitud reactiva, sinó
com un element propi de la capacitat racional dels individus de poder arribar a
compromisos i solucions justes per solucionar els problemes que tingui tota
societat i que es fonamenti en el principi màxim de que mai cap esser humà
pateixi cap mena de condició d’explotació o violència per part de cap altre
esser humà.
Per tot plegat és més correcte de parlar de la
necessitat d’anar vers una societat postcapitalista, que sigui capaç de superar
en la seva totalitat les formes de dominació i explotació que s’implementen en
el sistema capitalista. Es en aquesta posició on necessàriament s’ha ubicar la
ideologia i el pensament llibertari i anarquista per construir una opció
política, social, cultural i econòmica que interpel·li directament al sistema
capitalista imperant.
La incògnita de com anar articulant un anarquisme del
segle XXI que aspiri a construir una societat postcapitalista és la clau de
volta que farà de la nostra una acció en política que sigui percebuda com un
paradigma utòpic o com un paradigma necessari per continuar garantint la
pervivència de la pròpia espècia humana. Nostra és la responsabilitat.
Territorialitat
La territorialitat
de la Federació queda emmarcada en les fronteres artificials de la Comunitat
Autònoma de Catalunya les quals rebutgem. Aquesta territorialitat roman hereva
del procés pel qual ha nascut la Federació Anarquista de Catalunya i el
pragmatisme organitzatiu que suposa. La Federació Anarquista de Catalunya està
oberta a que altres grups de fora de Catalunya puguin demanar l’entrada a la
Federació i que aquesta es pugui donar sense impediments. Grups que pertanyen a
la Federació: Acció Llibertària de Sants (BCN), Assemblea Anarquista UPF (BCN),
Assemblea Llibertària de Lleida, Assemblea Llibertària Santa Eulàlia
(Hospitalet), Assemblea Llibertària UAB (BCN), Assemblea Llibertària
UB-Diagonal (BCN), Assemblea Llibertària UB-Raval (BCN), Assemblea Llibertària
Vallès Oriental, Ateneu Columna Terra i Llibertat (Berga), Ateneu Llibertari de
Poble Sec (BCN), Colectivo Escuela Libre (BCN), Grup Aspasia (Tarrragona), Grup
Nosaltres (Bages), Oca de Gràcia (BCN), Oca Negra-Assemblea Llibertària del
Clot i Camp de l’Arpa (BCN), Ploma Negra (BCN) i Tramuntana Floreal.
(**) Què estem vivint?
Els darrers mesos hem anant veient com una gran part
de la població, farta de la situació actual, ha estat conscient del paper que
pot jugar la mobilització i la lluita per aconseguir uns determinats objectius
polítics i econòmics, en aquest cas, treure’ns la soga que l’Estat Espanyol té
sobre els seus habitants. Aquesta consciència i mobilització s’ha traduït en
els darrers anys en vagues, manifestacions massives, lluites en sectors com
l’educació, la sanitat, l’habitatge i multitud de conflictes en l’àmbit
laboral; sense oblidar tots aquells conflictes que sorgeixen des de la
planificació urbanística imposada per les necessitats de les grans empreses, ja
sigui en l’àmbit més proper com és el cas de la fira del mòbil i la
reurbanització de la Fira de l’Hospitalet amb una afectació directa als barris,
com en projectes més grans com és el cas de Barcelona World.
Arribant a un punt en el qual estem sofrint les
conseqüències més despòtiques del capitalisme i la seva misèria, veient els
nivells de corrupció política i financera a nivell estatal, ha aparegut en
primera plana de l’actualitat política l’opressió cultural i social que es viu
a Catalunya, per formar part d’un Estat on conviuen diferents pobles baix el mandat
d’un centralisme ranci i feixista.
Aquest sentiment de no ser lliures, ha anant derivant
durant aquests anys de crisis, en una voluntat clara per part d’una majoria
social d’aconseguir la independència respecte a l’Estat Espanyol. Aquest
sentiment, vulguem o no, ha estat desviat per les diferents forces polítiques,
ja siguin partits com Convergència o Esquerra o per organitzacions també
polítiques com la ANC o Omnium, orientades a aconseguir la creació d’un nou
Estat, sempre amb el teló de fons de consultar a la totalitat de la població
quina és la seva voluntat política i fins on s’està disposada a arribar.
Sabent que el centralisme ranci del que parlem -que no
distingeix entre partits- ha negat la possibilitat de demanar a la població que
és el que vol, també és cert que els partits catalans han anat poc a poc
marcant quines son les pautes per a aconseguir la independència. Arribant a
donar per suposat que independència significa la creació d’un Estat català,
posant l’aspecte econòmic per sobre de tot, fent-nos creure que aquí no es
roba, aquí no s’explota als treballadors, aquí no existeixen opressions
respecte a les diferents
variacions culturals.
Què volen i què volem?
Volem dir que malgrat sigui una aberració per la seva
pròpia moral que dins de la seva democràcia s’impedeixi votar a la població en
un tema en el qual es força evident que existeix la necessitat d’expressar-se.
Per a nosaltres no ens és suficient amb pensar que els polítics estan disposats
a donar-nos la paraula d’una forma consultiva, de cara a respondre unes
preguntes marcades per ells prèviament i dirigides clarament a un tipus de
resposta. No en tenim prou en pensar que la independència significa donar-nos
la mà amb persones que porten anys firmant els nostres acomiadaments, negant
els serveis més bàsics a la població i beneficiant-se de la nostra suor i
llàgrimes. Parlem de polítics i empresaris, que bé poden estar a favor de la
independència, però que mai els veurem al nostre costat, el costat dels de
baix.
És a dir, la nostra voluntat és que siguem nosaltres,
el poble, sigui quina sigui la seva identitat cultural, qui decideixi que volem
fer amb les nostres vides, sense que ningú ens consulti. Els canvis socials
venen des de baix, des de l’educació i la cultura, des de la nostra activitat
quotidiana, perquè al que aspira la majoria social a Catalunya no es a veure’s
una altra vegada enganyada per polítics i empresaris, sinó que aspira ser
lliure. Es evident que un referèndum no és suficient per nosaltres, que unes
eleccions no són suficients, s’ha d’estar molt cec per no ser conscients del
circ i el numeret que han muntat amb Madrid, dels tripijocs que tenen com únic
objectiu perpetuar-se al govern, no perdre vots, seguir xuclant del pot. O és
que les decisions d’aquestes setmanes han tingut a veure amb el que realment la
gent vol? No, no ens deixarem enganyar una altra vegada, altra entre tantes.
Però necessitem un estat per ser independents?
No necessitem un estat per ser independents. Nosaltres
no neguem els sentiments d’arrelament de les persones, tant cap a la seva terra
com cap a aquells que conviuen en ella. No obstant, pensem que aquest sentiment
natural d’arrelament no s’ha d’institucionalitzar de cap manera, ja que
derivaria sense cap dubte en l’aparició d’estructures de dominació com és
l’estat, sobre la base de la identitat cultural, lingüística, territorial,
religiosa o qualsevol altra.
Imaginar que Catalunya necessita un estat a partir del
fet històric de la possessió en el passat d’institucions de govern i
d’administració propis és un error. La nació i l’estat són fenòmens
independents. Tot estat ha servit sempre com instrument de submissió de les
classes dominants sobre el poble. Per tant, mai cap estat ha sorgit com a
lliure expressió d’aquesta, sinó més aviat com exponent de la seva dominació.
És equivocat parlar d’institucions “pròpies”, en tant que sols són propietat de
les classes dominants, ja sigui el rei Jaume I o Artur Mas.
Nosaltres proposem que aquest sentiment natural es
gestioni amb els mateixos principis que apliquem per a tot: l’absència total
d’imposicions. Des de l’anarquisme sempre s’ha proposat com a forma
organitzativa dels pobles la lliure associació o lliure federació.
Com ens organitzaríem sense Estat?
La lliure federació parteix del fet de que la base de
la societat és el propi individu, i que aquest tendeix a agrupar-se amb altres
individus per formar comunitats. Aquestes comunitats de convivència, que
podrien ser clans, tribus, pobles, municipis, barris o comunes tenen el dret i
la possibilitat d’agrupar-se entre elles de la forma en què els sembli bé.
Normalment aquests nuclis s’agrupen d’una forma espontània, donant lloc a
col·lectius més grans que comparteixen elements comuns: llengua, costums i fins
i tot normes de convivència.
Aquest fet de construcció social més o menys espontani
no és negatiu, sinó natural. El principi de lliure associació regeix sempre que
aquestes comunitats que s’associen ho facin d’una forma voluntària, i que es
respecti i tingui en compte en cadascuna d’elles als individus que la
conformen.
Per a això, les eines de gestió que proposa
l’anarquisme són l’assemblea, en el cas de cada comunitat, i les federacions en
el cas del contacte entre diferents comunitats. En aquest cas, la federació no
és més que l’agrupació de diverses assemblees, que tenen la capacitat d’unir-se
i separar-se en el moment que ho desitgen, i que tots els acords als quals
arriben són promoguts des dels seus propis integrants, i per tant, seran
assumits responsablement.
En ser la lliure federació la base de la societat, no
hi ha lloc per als governs. No hi ha lloc per a la creació de fronteres, ni
barreres culturals o lingüístiques. Cada grup de comunitats triarà ajuntar-se o
separar-se sobre la base de totes i cadascuna de les variables que la vida en
societat exigeixi. Per tant, alhora que es tendeix a un major enteniment global
entre els éssers humans, es mantindran peculiaritats i idiosincràsies locals,
de tal manera que la societat resultant serà més rica i heterogènia.
Però, i això ha passat algun cop?
Aquesta forma de societat que avui dia ens pot semblar
utòpica i irrealitzable era més o menys comuna fins a l’aparició dels estats
moderns. Aquest fet té molt a veure també amb l’aparició del capitalisme i
l’economia industrial. Anteriorment, sobretot al món rural, eren habituals
formes de convivència basades en l’assemblea (concejo, batzarre…) i en la
propietat comunal dels mitjans de producció. Fins i tot, algunes
característiques d’aquestes societats han perviscut fins a fa pocs anys en
algunes zones rurals aïllades. Per descomptat, no eren societats perfectes,
però ens serveixen per entendre que el que ara ens sembla l’ordre social
normal, és a dir, els estats, els governs, les nacions, etc, no són més que un
instant de la història dels éssers humans com a espècie.
I en un societat com la nostra?
El millor d’una societat basada en la lliure
associació és que es pot aplicar a qualsevol marc, fins i tot a una societat
que prové del capitalisme industrial, i la pròpia dinàmica federalista tendirà
a convertir aquesta societat en una altra més equilibrada, descentralitzada i
sostenible. En aquest sentit, l’anarquisme modern ha defensat sistemes
d’organització social i econòmica aplicables a la situació actual, i els ha posat
en pràctica.
El sistema més conegut dins de l’anarquisme modern és
el comunisme llibertari. Precisament la CNT, l’organització més gran del
proletariat català a principis del segle XX, va apostar per aquest model i la
dècada dels anys 30 va fer assajos per implantar-ho en alguns municipis
catalans i d’arreu del l’estat espanyol.
Al juliol del 36 l’aixecament militar feixista es va
convertir en el detonant que va impulsar la revolució social i implantació del
comunisme llibertari. L’anarquisme no només es va implementar en regions rurals
com a Aragó sinó que també es va aplicar a Barcelona i a totes les ciutats
industrials de Catalunya. Donades les condicions industrials de l’economia
catalana, es van posar en mans dels treballadors indústries senceres i
infinitat d’empreses es van col·lectivitzar. La societat s’organitzava mitjançant
assembles i comitès als carrers, barris i centres de treball. El poble es
reunia i decidia que era el millor per al propi poble. Tot i les crítiques
rebudes, tant la producció industrial com agrícola va augmentar durant els
temps de la revolució.
Per a nosaltres, el marc que es va generar a partir
del 19 de juliol de 1936 és un exemple més del veritable marc per la
independència de Catalunya. L’abolició de les estructures de l’Estat, el
reconeixement de la cultura vinculada no només al territori sinó també a la
classe social. La conformació d’una societat a partir d’una revolució, aplicant
el principi de la lliure associació i deixant el seu futur en mans de les
persones que la formen amb el suport mutu i la solidaritat com a principis.
En l’actualitat les lògiques que governen la societat
són pràcticament idèntiques a les d’abans. Han canviat en les formes, s’han
perfeccionat els instruments de control, però la lògica del capitalisme és la
mateixa. És per això que conceptes com el comunisme llibertari tenen plena
vigència.
Conclusió
La democràcia està al servei dels que tenen els
diners, un nou Estat català estarà al servei dels que tenen els diners aquí. La
nostra opció, és la independència i l’autonomia, el comunisme llibertari i la
lliure federació, la llibertat al cap i a la fi. Aquesta llibertat, no només
passa per l’aspecte cultural, també passa per lliurar-nos de la desigualtat
econòmica i de gènere, per imaginar una economia on no existeixi el benefici
sinó la satisfacció de les necessitats de la gent. Aquesta llibertat no és
compatible amb cap estat, amb cap parlament ni amb cap referèndum per instaurar
qualsevol dels anteriors. Per arribar a això hem de ser conscients de que
encara que vulguem votar i expressar el que sentim, la llibertat mai s’ha
demanat, la llibertat es pren. Aquesta llibertat, molt més profunda, és la que
portem dins des de fa segles. La independència de Catalunya, o la d’Aragó o la
de Galícia passa irremeiablement per la revolució social i l’autoorganització
del poble. Per arribar a això no hi ha dreceres, el camí és llarg i només n’hi
ha un: la lluita constant i diària als nostres pobles, barris, centres de
treball, instituts o universitats. La resta són miratges en el desert.
Acció Llibertària de Sants - Federació Anarquista de
Catalunya
(***) Llibre ‘Per canviar-ho tot, per una
independència que mereixi tal nom’.
‘Per canviar-ho tot, per una independència que mereixi
tal nom’. De Josep Gardenyes i Consell Editorial Laberints, Barcelona 2014.
La qüestió de la independència no desapareixerà en cap
futur pròxim.
En general, les llibertàries hem estat molt callades
sobre l'assumpte. Tot i el nostre rebuig a participar als processos polítics o
fomentar nacionalismes i altres mecanismes per recuperar el conflicte social,
veiem necessari parlar sobre els problemes de fons i difondre crítiques
realment anticapitalistes i antiestatistes sobre els nacionalismes, de la
recuperació democràtica i de la participació de tota mena de partit polític als
moviments socials.
Si no tenim cap projectualitat anarquista respecte als
problemes econòmics, culturals i d'autodeterminació --problemes pels quals
l'independentisme ven solucions fàcils-- perdrem la capacitat d'incidir als
conflictes actuals i en facilitarem la recuperació.
Per proporcionar una eina per tal debat, us comuniquem
la publicació d'un nou llibre, crític amb l'esquerra independentista i el procés
sobiranista: "Per canviar-ho tot: cap a una independència que mereixi tal
nom".
Esperem que s'utilitzi el llibre per facilitar
l'organització de debats públics als centres socials i a les places, als pobles
i barris sobre l'independentisme.
Si voleu exemplars del llibre per distribuir o debatre,
poseu-vos en contacte.
Salut, Josep Gardenyes i consell editorial laberints
[chesterfloyd@riseup.net]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada