Entitats afectades per la infiltració policial a Lleida es querellaran contra l'agent i el Ministeri d'Interior
En una roda de premsa celebrada després de conèixer les informacions publicades per Directa sobre la identitat policial de l'activista, representants de l'Ateneu Cooperatiu La Baula, Endavant i Alerta Solidària han denunciat la "vulneració de drets fonamentals, polítics i d'associació" que suposa l'espionatge d'Estat
TRAMUNTANA VERMELLA MAIL Girona (Gavarres, Gironès) 02/04/2025.- Llegim a Directa que dues hores després de fer-se pública la identitat policial de l'activista Joan Llobet Garcia, les entitats afectades han comparegut en roda de premsa a la plaça de la Pau de Lleida, on es troba la seu de la Subdelegació del Govern espanyol. L'acte ha començat amb la lectura d'un manifest col·lectiu, sota el lema Ni ens rendim, ni ens resignem, seguim lluitant!, i ha prosseguit amb les intervencions de les organitzacions i col·lectius afectats i l'anunci de la presentació d'una querella contra el policia, els seus superiors jeràrquics i el Ministeri de l'Interior del govern espanyol com a responsable civil subsidiari.
L'acció jurídica, impulsada per l'organització antirepressiva Alerta Solidària, considera que la infiltració policial hauria vulnerat drets fonamentals, polítics i d'associació.
En roda de premsa, Gerard Sala, d'Alerta Solidària, ha informat que ja s'està treballant "en una querella criminal, conjuntament amb els altres casos d'infiltració policial destapats", i ha carregat contra la cúpula del Ministeri d'Interior, el ministre Fernando Grande-Marlaska i el govern del PSOE. "Volem que Marlaska i el PSOE responguin per tots els danys que han causat amb totes les infiltracions". Amb el cas destapat dimarts en l'activisme de Lleida, ja són sis els casos d'espionatge revelats als Països Catalans per Directa.
L'Esquerra Independentista i l'Ateneu Cooperatiu La Baula, per mitjà del qual l'agent de la 32a promoció del Cos Nacional de Policia espanyol es va introduir al moviment independentista de Lleida, han anunciat que dijous, 3 d'abril, obriran la seu de l'Ateneu com a "espai de cures" per a celebrar una assemblea on es debatran les respostes col·lectives a la infiltració. "No posarem murs de desconfiança, ni ens tancarem en els nostres espais", ha subratllat Maria Taribó, membre de La Baula. Totes les entitats afectades han coincidit a subratllar la infiltració destapada com una "agressió col·lectiva" i un "nou cas de tortura i repressió".
Endavant és una altra de les organitzacions afectades per la infiltració policial, perquè Joan Llobet va militar en la seua sectorial d'ecologia i va participar en campanyes com Abans la vida que el Capital. Borja Garcia, militant d'Endavant Lleida, ha posat el focus en la durada de la missió d'espionatge de Joan Llobet i els espais espiats: "Inclou dos anys d'infiltració en assemblees, reunions, actes polítics, manifestacions, mostres de cultura popular, i el més important, la vida i les cases de les nostres companyes i camarades". Alhora ha recordat que no es tracten de casos aïllats, sinó que "donen continuïtat als seguiments, les escoltes policials i la persecució política que patim la militància de l'esquerra independentista des de fa dues dècades".
En la mateixa línia que Alerta Solidària, el portaveu d'Endavant Lleida ha assenyalat el Govern espanyol, el ministre Marlaska i la resta de forces polítiques "que sostenen l'Estat i les seves clavegueres". "Per més màscara progressista amb la qual es disfressi, sabem que la democràcia espanyola no és qui sigui feble, és que és inexistent", ha reblat.
La Plataforma Antirepressiva de Ponent, un altre dels col·lectius afectats, considera que les actuacions d'espionatge evidencien "el temor de l'Estat a l'organització popular", així com "que continuem vivint sota un Estat feixista que no escatima en mitjans i està disposat a utilitzar qualsevol eina per a tenir-nos controlats".
Amb la seva identitat falsa, l'agent va participar activament en les mobilitzacions contra l'empresonament de Pablo Hasél, fins al punt de quedar-se a dormir al rectorat de la Universitat de Lleida la matinada del 16 de febrer de 2021, quan van entrar-hi els Mossos d'Esquadra per a detenir el raper.
Des de la Plataforma d'Afectades per la Hipoteca (PAH) de Lleida, on el policia també va militar i va participar en assemblees, han denunciat a través de les xarxes socials "la repressió i l'espionatge d'Estat" i han fet una crida a continuar lluitant "colze a colze" amb els moviments populars. A més, han detallat que l'infiltrat va participar en algunes de les seves accions "on van haver-hi detingudes".
Cal recordar que fins ara, els jutjats d'instrucció han declinat investigar els casos d'infiltració policial de Marc Hernàndez Pon, Daniel Hernàndez Pons i Ramon Martínez Hernàndez. A Girona, el tribunal encara no s'ha posicionat sobre la querella presentada contra Maria Perelló Amengual i els seus superiors jeràrquics. En tots els casos, la Fiscalia General de l'Estat ha donat la directriu de posar-se al costat del cos policial i ha refusat que els fets puguin ser constitutius de delicte.
També està pendent la reactivació de la comissió d'investigació del Parlament de Catalunya sobre les infiltracions policials. Impulsada per Esquerra Republicana, Junts, En Comú Podem i la CUP, la comissió té com a objectiu treballar per donar garanties de justícia, reparació i no repetició cap a les persones i col·lectius afectats. Va quedar aturada amb la fi de l'anterior legislatura i, arran de l'emissió del documental Infiltrats a TV3, la CUP va demanar reactivar-la. Dimarts, Andrés García Barrio, diputat dels Comuns, va detallar a través de les xarxes socials, que en les "pròximes setmanes" es reprendrà la seva activitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada