Unes 200 persones es reuneixen a Viladamat per lluitar contra les amenaces al territori de l'Alt Empordà
Acorden redactar un Pla Estratègic de protecció i organitzar accions de mobilització
TRAMUNTANA VERMELLA MAIL Viladamat (Baix Ter/Baix Fluvià/Terraprim, Alt Empordà, comtat d'Empúries) 25/01/2025.- Segons un despatx de l'Agència Catalana de Notícies, Viladamat (Alt Empordà) ha acollit aquest dissabte una trobada on han assistit unes dues-centes persones d'entitats que treballen en la defensa de l'Alt Empordà. Durant la jornada, s'han exposat les lluites que es duen a terme a la comarca contra projectes que "amenacen el territori".
L'objectiu d'aquesta sessió és la de generar sinergies i enfortir els vincles per fer un front comú i evitar que tirin endavant. En aquest sentit, les agrupacions fan una crida a la necessitat d'aplicar un canvi de model, apostant pel decreixement i per la preservació del patrimoni natural i paisatgístic de la comarca. A més, s'ha acordat redactar un Pla Estratègic de protecció del territori i organitzar accions de mobilització contínues per defensar l'Alt Emprodà.
L'esdeveniment, que s'ha celebrat al local social de Viladamat, ha començat a les deu del matí i s'ha allargat fins a la tarda. La primera part de la jornada ha estat dedicada a la presentació dels diferents col·lectius, que han exposat les problemàtiques concretes a què s'enfronten a les seves zones i les accions que duen a terme per defensar el territori. Hi han intervingut les plataformes Defensem el Tren, Albera Lliure de Molins, Som territori. STOP especulació verda, el Grup Gola del Fluvià, STOP Macro Parc eòlic marí, No al PLEMCAT, Plataforma Prou Expansió Logis Empordà, No a la variant de Vilafant, la Unió de Pagesos i el Jovent Ecologista Empordanès. I en un format més breu, també els Amics de la Natura de Cadaqués, l'Associació de Desenvolupament Sostenible de Corberes i el Moviment el Parc no es toca de Girona.
Durant aquesta ronda de presentacions, els col·lectius han alertat sobre les diverses amenaces que posen en perill el territori de l'Alt Empordà, com els macroprojectes de parcs energètics, la construcció de noves infraestructures viàries innecessàries, l'ampliació de polígons industrials i la urbanització del litoral. Tots ells han coincidit a criticar el model de creixement, que impulsa aquests projectes sense tenir en compte, denuncien, "els greus impactes que poden tenir sobre el medi ambient, l'economia local i la qualitat de vida de les persones que hi viuen". En aquest sentit, s'ha fet una crida a la necessitat d'un canvi de model, apostant pel decreixement i per la preservació del patrimoni natural i paisatgístic de la comarca.
A dos quarts d'una, els assistents han celebrat una assemblea on s'ha acordat la creació d'un nou espai de coordinació entre les entitats. L'objectiu d'aquest espai serà redactar un Pla Estratègic de protecció del territori i organitzar accions de mobilització contínues per defensar l'Alt Empordà davant dels perills que l'amenacen. Les i els organitzadors ja han fixat una nova reunió pel pròxim divendres 21 de febrer a les set de la tarda al municipi de Lladó, per continuar treballant per la protecció del territori.
Un cop acabada l'assemblea, les i els participants han pogut gaudir d'un dinar d'arròs de verdures ecològiques, cuinat per l'entitat Tothom a Taula, acompanyat de música en directe a càrrec del duo de folk empordanès Foresta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada