divendres, 19 d’agost del 2022

El Govern espanyol reclama al francès una resposta clara a favor del gasoducte

El Govern espanyol reclama al francès una resposta clara a favor del gasoducte 

El Ministeri per a la Transició Ecològica del Govern francès s'escuda en el seu tradicional rebuig del MidCat: és lent, costós i apel·la a la neutralitat climàtica, argumentant que hi ha «incerteses» sobre transportar hidrogen 

Giró insisteix que el MidCat no és una solució 

La patronal Foment del Treball insisteix en el Midcat i discrepa dels "recels" del Govern francès 

Sánchez Llibre demana que "avanci la diplomàcia europea" per aconseguir la "màxima complicitat" de Macron 

TRAMUNTANA VERMELLA MAIL Hostalric (la Selva, vescomtat de Cabrera, comtat de Girona) 19/08/2022.- Llegim al Diari de Girona que el canceller alemany, Olaf Scholz, va demanar la setmana passada finalitzar la construcció d'un gasoducte que connecti la península Ibèrica amb l'Europa Central. Aquestes paraules es van interpretar com un impuls a un projecte similar al MidCat, que travessi Catalunya fins al Pirineu Oriental. El Govern espanyol assegura que la seva part del projecte podria estar construït en vuit mesos, costaria uns 370 milions d'euros i permetria el transport de gasos renovables. Però necessita el beneplàcit del Govern francès, que hauria de continuar l'esmentat gasoducte cap al centre i el nord d'Europa. El govern d'Emmanuel Macron manté el seu argumentari tradicional que és un projecte lent i costós i diu que hi ha encara moltes «incerteses» sobre poder transportar hidrogen, segons fonts del seu Ministeri per a la Transició Ecològica. Però el Govern espanyol respon que no té constància de «cap comunicat oficial» i espera que el francès es pronunciï oficialment i al més alt nivell, segons fonts del Ministeri per a la Transició Ecològica espanyol. 

En resposta a les preguntes dels mitjans de comunicació sobre si està a favor de la construcció d'un nou gasoducte, després que la setmana passada el canceller d'Alemanya i el Govern espanyol hagin apostat per posar-lo en marxa, el Ministeri per a la Transició Ecològica del Govern francès remet un comunicat en què insisteix que «un projecte d'aquest tipus trigaria molts anys a estar operatiu [el temps d'estudi i treball d'aquest tipus d'infraestructures és sempre de diversos anys] i, per tant, no donaria resposta a la crisi actual» del gas. L'alternativa, per al Govern francès, és la instal·lació de terminals flotants de gas natural liquat (GNL) en aquells Estats amb costa [Alemanya va anunciar ja la construcció d'una d'aquestes terminals] al tractar-se d'una fórmula que requereix «una inversió menor» i una construcció «més ràpida» i permetent importar gas directament «dels països del Golf o dels Estats Units». 

A més, apel·la a la qüestió climàtica per qüestionar el desenvolupament d'infraestructures de gas duradores en un moment en què la Unió Europea «està accelerant la seva transició cap a la neutralitat en carboni el 2050». «Abans d'embrancar-nos en la construcció de nous gasoductes, també hem d'integrar els temes climàtics perquè el nostre objectiu és prescindir dels combustibles fòssils el 2050», diu. En aquest punt, el Departament que dirigeix Christophe Béchu reconeix que «hi ha discussions per, eventualment, transformar els gasoductes i permetre el transport d'hidrogen», però que encara hi ha moltes «incerteses» sobre les capacitats de producció i consum d'hidrogen. «Per exemple, actualment no es disposa de determinats equips, en particular compressors d'alt cabal, per construir un possible gasoducte que sigui totalment compatible amb el transport d'hidrogen», afegeix. 

Al final del seu comunicat, el Ministeri del Govern francès concedeix que «tots aquests elements» han de ser «objecte de diàleg» entre els Estats membre interessats per «tenir en compte tant les qüestions de la solidaritat europea, que són essencials, com també els nostres objectius climàtics». Després de conèixer la difusió d'aquest comunicat, fonts del Govern espanyol insisteixen que ell espera una resposta oficial francesa i adverteix que «les circumstàncies han canviat radicalment des que el projecte del MidCat es va plantejar originalment fins avui». De fet, el gasoducte original tenia previst el flux en direcció nord-sud, en comptes del revés, com ara. «El context no té res a veure amb el de llavors: ni respecte a la seguretat energètica, ni respecte al preu del gas. Per això és imprescindible que es produeixi un debat polític d'altura, al màxim nivell», diuen aquestes fonts. «Per a nosaltres, la gran prioritat política és poder ajudar els nostres veïns del centre i el nord d'Europa. Seria convenient una reflexió profunda sobre l'abast de les noves circumstàncies i com ens hi adaptem per ajudar-nos els uns als altres», afegeixen. 

Giró insisteix que el MidCat no és una solució 

Llegim al diari El Punt Avui que el conseller d'Economia i Hisenda del Govern de la Generalitat, Jaume Giró, que va treballar 20 anys en càrrecs directius a Gas Natural i a Repsol, va reiterar ahir que el gasoducte pel Pirineu Oriental conegut com a MidCat "serà, en tot cas, una solució parcial, a mitjà termini i extremament complexa", d'acord amb el posicionament del Ministeri de la Transició Energètica del Govern francès, que, en declaracions en exclusiva al diari El Punt Avui, va assegurar dimarts passat que aquesta infraestructura tardaria anys a funcionar i no compliria els objectius climàtics europeus. Giró, com ja va avançar fa dies, insisteix a assenyalar que "és irresponsable dir que estarà acabat al cap de vuit o nou mesos" i recorda que tampoc per la seva capacitat (8 bcm davant un consum de més de 450 a la UE) "pot resoldre el problema europeu de dependència energètica de Rússia". Finalment, d'acord també amb els postulats del Ministeri francès, Giró també adverteix que "les inversions i costos serien molt superiors als que ha dit el Govern espanyol". 

A hores d'ara el Govern francès i la Generalitat tenen un posicionament més coincident pel que fa als enormes dubtes que comporta la construcció d'un gasoducte pel Pirineu Occidental que, en cap cas, permetria resoldre la crisi energètica pronosticada per a aquest hivern quan es registrin pics de demanda mentre Rússia talla l'aixeta que subministra a Europa. 

La patronal Foment del Treball insisteix en el Midcat i discrepa dels "recels" del Govern francès 

Segons un despatx de l'Agència Catalana de Notícies, el president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, ha insistit en la "viabilitat" de la construcció del Midcat, tot i els "recels" del Govern francès. "Ara que podem aconseguir-ho, no es tracta de posar pals a les rodes", ha defensat Sánchez Llibre en una entrevista al programa El matí de Catalunya Ràdio. En aquesta línia, el president de la patronal ha demanat que "avanci la diplomàcia europea" per tal d'aconseguir la "màxima complicitat" del president francès, Emmanuel Macron. Així mateix, Sánchez Llibre ha celebrat que la proposta d'un gasoducte que comuniqui Portugal amb l'Europa central hagi sorgit del canceller alemany, Olaf Scholz. "És qui realment té el pes econòmic important de la Unió Europea", ha opinat el líder de Foment del Treball. 

Sánchez Llibre ha admès que per tirar endavant la proposta del Midcat "es necessita la llum verda" del Govern francès, però ha recalcat que "per això està la diplomàcia europea". "S'ha de poder convèncer a França que el Midcat ha de ser una realitat i que és una gran solució per eliminar la dependència energètica de Rússia", ha defensat. 

El president de la patronal també ha discrepat de les declaracions del conseller d'Economia, Jaume Giró, que ha insistit en declaracions a El Punt Avui que el Midcat és "una solució parcial" i "extremadament complexa". "Respecto la seva opinió, però no la comparteixo", ha dit Sánchez Llibre. 

Segons el president de Foment del Treball, el cost del Midcat "no pujaria més" de 500 milions d'euros, que estarien finançats pel programa REPowerEU. Així mateix, l'Estat espanyol passaria d'exportar 8.000 milions de m3 de gas a 70.000 milions de m3. "És un increment significatiu i Espanya es convertiria en el hub gasístic del sud d'Europa", ha resumit Sánchez Llibre. "No podem desaprofitar aquesta oportunitat, que ha de liderar el president del Govern espanyol", ha afegit. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada