Manifestació de rebuig a París per l’assassinat de de Francesc Ferrer i Guàrdia. |
El Castell de Montjuïc dedica fins el 2 de setembre una exposició a la figura de Francesc Ferrer
i Guàrdia.
Sota el nom de
La Revolució Pedagògica de Ferrer i Guàrdia, l’exposició explica com era l’educació a principis del segle XX a Catalunya i com Ferrer i Guàrdia va introduir l’Escola
Nova al nostre país.
[Núvol]
El
13 d’octubre de 1909, en un pati del Castell de Montjuïc, el pedagog
Francesc Ferrer i Guàrdia
va ser afusellat sota l’acusació d’haver dirigit la insurrecció de la
Setmana Tràgica. Va ser una execució exprés basada en un judici militar
ple d’irregularitats. Sense permetre escoltar els testimonis de la
defensa, només va poder fer una breu declaració,
on va deixar clar que el seu únic delicte era crear escoles per elevar
el nivell cultural del poble treballador.
El
Castell de Montjuïc dedica ara i fins al 2 de setembre una exposició a
la figura de Ferrer i Guàrdia
(10/01/1859, Alella-13/10/1909, Barcelona), però precisament el final
dels seus dies és el que menys es vol destacar: “Volem enfocar-nos en la
seva obra més que en la seva mort”, explica Susanna Bernardí, de
MagmaCultura, empresa que s’ha encarregat de la documentació, la
producció i el muntatge de la mostra, dirigida sota les ordres del
comissari Pere Solà. Sabem que l’alellenc va ser acusat de sediciós al
castell, però
què va fer durant la seva vida?
Sota el nom de
La Revolució Pedagògica de Ferrer i Guàrdia, l’exposició explica com era l’educació a principis del segle XX a Catalunya i com Ferrer i Guàrdia va introduir l’Escola
Nova al nostre país. La situació educativa es definia per la
falta de centres escolars, la poca formació dels metres, uns índexs
d’escolarització molt baixos i l’analfabetisme. A nivell internacional,
especialistes
com el nord-americà John Dewey, la italiana Maria Montessori o el belga
Ovide Decroly començaven a teoritzar un tipus d’escoles centrades en
l’infant: seria l’inici de les tendències que s’acabarien aixoplugant
sota el concepte
Escola Nova.
Ferrer
i Guàrdia, amic personal de Decroly, introduiria aquesta revolució
pedagògica a Catalunya.
La proposta va quallar no només per la seva solidesa, sinó també perquè
encaixava amb els ideals de democràcia i justícia social que es
promovien en aquell moment: ens acostàvem a la Segona República i la
Revolució Social de 1936, quan a Catalunya es va construir
el Comitè Escola Nova Unificada, l’escola pública del país.
“Dues de les idees claus de la
Nova Escola van ser la coeducació de classes i la coeducació de
sexes”, explica Pere Solà, que desenvolupa aquests dos conceptes en el
vídeo que adjuntem en aquest article, fet a càrrec d’Ester Roig. Cal
tenir en compte
que fins aleshores l’ensenyament es basava en la memorització i la
repetició, i fomentava la passivitat més que la participació de
l’alumnat. En canvi, segons explica Sílvia Luque, directora de la
Fundació Ferrer i Guàrdia, que també ha col·laborat en aquesta
exposició, el projecte de l’Escola Nova creia en “l’experimentació de
l’infant i un aprenentatge molt vivencial”.
La mostra de Montjuïc també exposa algunes pertinences de Ferrer i Guàrdia que la
Fundació té ben guardades i documentades dins del seu arxiu. Per
primera vegada, alguns objectes personals seus veuen la llum en una
exposició a Barcelona:
llibretes manuscrites amb anotacions i poemes,
pensaments escrits des de la presó i, fins i tot,
la seva agenda de contactes. “A ell el veiem sempre com un
pedagog, però també va ser un gran editor popular”, recorda Solà.
L’homenatjat, que va ser autodidacta, va estar influenciat per
l’anticlericalisme de l’època
i va encaminar-se cap a referents socialistes, anarquistes i
republicans que també va publicar i que veiem a les vitrines de
Montjuïc.
L’Escola
Moderna es basava en els principis d’un ensenyament racional,
científic i humanitari, amb caràcter universal i laic, que tenia com a
objectius construir una ciutat de persones lliures, impulsar la igualtat
d’homes
i dones, defugir els prejudicis i evitar l’existència d’opressors i
oprimits. Aquestes idees, però, van topar amb l’Estat Espanyol, que es
recolzava en un règim monàrquic, oligàrquic i caciquista, i que
considerava l’ensenyament “com un instrument d’adoctrinament
i de submissió dels ciutadans”. Així ho podem llegir a l’exposició en
qüestió, que explica que tant aquest Estat com l’elit econòmica,
religiosa i política catalana, se sentien amenaçats pels corrents
pedagògics renovadors.
Ferrer i Guàrdia i la seva obra van ser criminalitzats per la seva estreta vinculació al pensament
laic i llibertari. Per
a ell, l’educació era indissociable de la lluita sindical, cultural i
política, i tot plegat contribuïa a fer una societat
més justa. Per tot això, el pedagog va ser acusat de sectari, violent i
conspirador, i tot i que va fugir a França i a Bèlgica, se’l va vigilar
fins que el 1909 va ser detingut a Barcelona i assassinat a Montjuïc.
La seva tasca com a introductor de l’Escola
Nova és decisiva encara avui pel sistema educatiu català. Només ens
queda la recança de saber que, si no fos per les accions que es van dur a
terme conscientment contra ell, tal com diu Pere Solà: “No sabem fins
on hauria portat el seu projecte si hagués continuat”.
S’engrandeix l’homenatge a Ferrer i Guàrdia
Rere el
Museu Nacional, al Parc de Montjuïc, hi ha el monument que
homenatja a Ferrer i Guàrdia. Es tracta d’una columna que es va
col·locar l’any 1990 i que recorda “l’home que va morir per defensar la
justícia social, la
fraternitat i la tolerància”. Des d’aquest 19 d’abril, el monument es
veu acompanyat per una placa explicativa.
El
faristol en qüestió dona a conèixer la trajectòria de Ferrer i Guàrdia.
En la seva inauguració,
el tinent d’alcalde Gerardo Pisarello va parar especial atenció a la
imatge de Ferrer i Guàrdia com a “lliurepensador” i va destacar tres
fets relacionats amb les lluites del pedagog: primer, que “l’únic
republicanisme possible és el que es construeix dia
a dia”; segon, que no és possible “dir-se republicà i defensar la
segregació educativa per sexes”; i tercer, que “la dinastia borbònica
sempre ha estat un fre per la innovació”.
L’acte de col·locació del faristol s’emmarca dins de la celebració de
La Primavera Republicana, que té lloc durant la setmana del 14 al
21 d’abril a Barcelona, amb un ampli programa d’activitats i noves
senyalitzacions de memòria als carrers de la ciutat, impulsat pel
comissionat de
Programes de Memòria. La senyalització de diversos indrets de la ciutat
vinculats a persones, fets o lloc rellevants, així com de pràctiques
socials i culturals que expressen aquests valors democràtics, obrers o
republicans té per objectiu fer present als
carrers aquests referents de tradició democràtica popular.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada