La
instal·lació del telecabina que va quedar a mig acabada.
|
Els
detractors apel·len a la «massificació» que comportarà la instal·lació
pels esquiadors que utilitzaran
aquesta alternativa per evitar el Túnel del Cadí
TRAMUNTANA VERMELLA
MAIL 16/08/2018
Alp (Baixa Cerdanya, comtat de Cerdanya).-
Segons un
despatx de l’Agència Catalana de Notícies un grup de veïnes i veïns del
Berguedà han constituït una plataforma d'oposició
al projecte d'ampliació de l'estació del Coll de Pal, a Bagà (Alt
Berguedà, comtat de Berga). Sota el nom de Salvem el Coll de Pal, els
detractors alerten del "cost" mediambiental que pot comportar la nova
connexió amb l'estació de la Molina (Alp, Baixa Cerdanya,
comtat de Cerdanya). Alerten que els esquiadors optaran per aquesta
alternativa per estalviar-se el cost del Túnel del Cadí, un fet que
"suposarà una massificació important" al port berguedà.
A
més, mostren "preocupació" per la transformació paisatgística i
econòmica que podria viure el territori.
Les obres del telecabina que unirà les dues estacions, aturades el 2011
per la crisi econòmica, han estat ja adjudicades recentment per poc més
d'un milió d'euros.
El
nou telecabina permetrà unir les pistes de Volta Muntanya Sagrada,
Olímpica i Comabella. També
comportarà l'ampliació de la zona per a esquiadors debutants, ja que
fins ara l'accés esquiant a la zona de Coll de Pal era en exclusiu per a
esquiadors experts. Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya va
suspendre el 2011 les obres que restaven pendents
per acabar de construir el telecabina. Finalment, aquest mes d'agost,
les ha adjudicat per un import d'1.060.000 euros.
Ferran Canudas, portaveu de la plataforma
Salvem el Coll de Pal, explica que la represa del projecte els ha
dut a unir esforços i constituir la plataforma. "No veiem clar que
s'ampliïn els dominis esquiables quan sabem que la viabilitat de
l'estació no està
assegurada", justifica, tot apuntant al fet que el darrer informe del
canvi climàtic a Catalunya indica que "les estacions d'esquí catalanes
no són viables". Per aquesta raó, afegeix, "no considerem raonable que
s'inverteixi en una cosa que en uns anys ni
servirà o serà deficitària".
Els greuges
Segons
Canudas el nou telecabina comportarà "una massificació important al
Coll de Pal". Recorda
que fins ara, per anar a esquiar a la Cerdanya "havies de pagar el
Túnel del Cadí, però amb el nou telecabina podràs pujar fins al Coll de
Pal i anar a les pistes cerdanes sense pagar res".
L'altre
gran greuge, segons el col·lectiu, és l'impacte que pot comportar el
nou projecte tant pel
paisatge com per a l'economia de la zona. En el primer dels casos,
explica el portaveu, "totes les estacions tenen uns costos que no
s'amortitzen amb els forfets, sinó amb les urbanitzacions i segones
residències que hi ha darrere". Per aquesta raó, afegeix,
"ens preocupa que l'Alt Berguedà pugui patir una transformació
"paisatgística com li va passar a la Cerdanya".
D'altra banda, en l'àmbit econòmic, el col·lectiu també creu que el projecte pot desencadenar canvis
en mercat laboral a la zona i que s'acabi reorientant cap a una ocupació "més estacional".
Sumar suports
De
moment la plataforma, que aplega a una trentena de veïnes i de veïns,
celebra assemblees setmanals
en diferents punts del territori berguedà "per denunciar el cas i els
impactes que això té", explica Canudas, així com sumar més suports.
Paral·lelament estan acabant de definir quines accions podrien
emprendre, malgrat que reconeixen que el fet que ja s'hagin
adjudicat els treballs els lliga força de braços.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada