dissabte, 8 de juliol del 2017

Un centenar de persones reben a Portbou el tren de nit de París, vuit mesos després d'haver-s’hi suprimit el servei

cid:ii_j4qwid4n4_15d1270d12b22609L'Associació Defensem  el Tren de l'Empordà considera un èxit dels usuaris i posen en valor "la intensa lluita" que han mantingut durant aquest temps   







TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 08/07/2017   
Portbou (Mar d’Amunt, Albera marítima, Alt Empordà, comtat de Peralada).-   

Segons l’Agència Catalana de Notícies el tren de nit que uneix París amb Barcelona ha tornat a transportar usuaris aquest dissabte, vuit mesos després que el Govern francès suprimís el servei. Es tracta d'un tren important especialment per a viatgers transfronterers que s'havien quedat sense cap transport ferroviari durant tot el matí. Per això han celebrat la represa del servei amb una concentració a Portbou (Mar d’Amunt, Albera marítima, Alt Empordà, comtat de Peralada) on han participat un centenar de persones.

ES DEMANA QUE ELSERVEI SIGUI DIARI 
L'acte però, també ha servit per reclamar que no es quedi només en els caps de setmana i en la temporada d'estiu, sinó que sigui diari. El president de l'Associació Defensem  el  tren de l'Empordà , Josep Maria Loste, assegura que haver recuperat el servei "és una victòria" aconseguida gràcies a la "intensa lluita" que han mantingut. Loste però, assegura que calen més freqüències i que seguiran insistint.
La ruta París-Barcelona amb tren de nit torna a funcionar. Això sí, només ho fa els caps de setmana i durant la temporada d'estiu. Es tracta d'una ruta especialment necessària per als veïns que viuen en localitats transfrontereres com Cervera de la Marenda o Portbou. De fet, han estat aquests ciutadans els que més s'han alegrat de l'arribada del ferrocarril. Josep Maria Loste, explica que "era molt necessari" recuperar un servei que qualifica com "imprescindible" pels veïns de la contrada. Loste ha lamentat que siguin els "grans oblidats" de Madrid i París i reivindica la lluita que han fet durant els vuit mesos que el servei ha estat suspès. Amb tot, el president de l'associació ha qualificat el retorn del tren de nit com "el començament d'una lluita" per reivindicar un servei diari durant tot l'any i el reclam d'una nova línia Narbona-Barcelona.
Des de que el desembre es va tancar la línia, els veïns de les localitats transfrontereres de l’Albera marítima no tenen servei de tren fins quarts de dotze del migdia, el que, segons Loste, provoca importants maldecaps als ciutadans per la seva vida diària. "Hem de tenir en compte que hi ha gent que viu a la part francesa i treballa a Catalunya, o que porta els nens a la guarderia de Portbou", denuncia.

EL TGV NO ÉS UNA SOLUCIÓ 
Loste ha deixat clar que la connexió entre París i Barcelona amb el Tren d'Alta Velocitat (TAV) "no soluciona els problemes" per territoris transfronterers. A més, el president de l'associació recorda que es tracta d'un servei "al que no tothom pot accedir-hi".
Per Loste el més adient seria crear una línia nova de mitjana distància que connectés Narbona amb Barcelona. "Seria la millor manera de donar servei a tot el territori", ha reblat.

10 PUNTS DE DEFENSEM EL TREN DE L’EMPORDÀ 
Des de Defensem el Trem de L’Empordà es vol posar de manifest que aquesta  jornada  també  és  per reivindicar els deu punts fonamentals per millorar lles línies R11 i RG1, per aquesta raó volem recordar que aquestes reivindicacions concretes passarien per aquests següents10 punts fonamentals.
1/. Manteniment de la  via i reforç de la infraestructura en general: revisar  i arranjar  els punts  negres de la xarxa  de la  línia  R11,  sobretot  entre Portbou i  Maçanet  Maçanes, ( amb  especial  incidència  en  el punt  negre del pont de  Colera).
 2/.Calen millores  urgents a  l’estació  de  Portbou. Elevació  de  les  andanes i millorar els accessos. Per altra banda, cal prendre’s seriosament la qüestió del soterrament de l’estació de  Figueres. És  necessari  assegurar un soterrament  com cal, per  tal  de “blindar” la peça  fonamental   de la línies R11 i RG1  a l’Alt Empordà.
3/. Interconnexions ferroviàries  entre  Portbou  i Cervera  de la  Marenda. Més trens de la  SNCF han/haurien  d’arribar a  Portbou i  més  trens  de la RENFE han/haurien  d’arribar a Cervera de la Marenda. Que es permeti els retorns  dels trens  amb viatgers. Cal abolir  la  normativa “demodé”  de  1864 (del segle XIX)  que  impedeix  que els retorns  dels  trens  puguin aceptar  viatgers. Cal  superar  definitivament, amb molta  voluntat política,  l’actual  “indignitat”  de les interconnexions  entre   Portbou  i  Cervera, per tal d’articular un tren lleuger, de proximitat, entre Narbona-Perpinyà-Cervera-Portbou-Figueres-Girona-Barcelona, que  aportés  un servei   de qualitat, d’inclusió  social  i d’equilibri territorial.
4/.Més intermodalitat  i coordinació entre  el  tren convencional  i el bus. Entre Llançà  i el Port de la Selva;  entre Vilajuïga amb la  badia  de  Roses; i a Figueres amb Roses  i Olot.
5/. Què en el trens entre Figueres i Cervera de la Marenda, el trens  M.D. (mitja  distància) també  s’aturin  a  les  estacions  de Vilajuïga  i Colera.
6/.Cal activar un bus alternatiu entre Portbou  i  Cervera  i viceversa  en  cas de  conflictes  socials  i/o problemes  tècnics .Què  mai es trenqui  la  interconnexió  entre  Portbou  i Cervera  de la Marenda.
7/. Coordinació  amb els  horaris entre RENFE  i la SNCF   i  la conselleria de Territori  i Sostenibilitat  del govern català  i  la Regió  d’Occitània.
8/. Més freqüència  de trens.Sobretot, fer possible  que més trens  de la línai RG1 arribin fins  a  Portbou/Cervera de la Marenda.
9/. Actualment el bitllet del tren convencinal  és  massa  car. .Cal  incentivar, més  i millor, els diferents  abonaments (Bono 10, mensual  i trimestral) i que els bitllets  d’ananda  i tornada  tornia a gaudir  d’una reducció  entre el 10%  i el 25%). Començar a estudir  -a mig  termini-  el  sistema  del “tren  a 1 euro” per  internet, tal com existeix  a la Catalunya Nord  i , en general, a la  regió d’Occitània.
10/. Cal molta  més  voluntat  política  favor  del tren  convencional, i d’unes línies, la R11 i el tram gironí de la RG1, molt  estratègiques  i transfrontereres, ja que  en   l’actualitat  es troben  força desaprofitades i  abandonades. És guanyar  viatgers cap a la mobilitat  sostenible del tren convencional  i incentivar, més  i millor, el turisme de la zona  amb el tren convencional.
En síntesi, aquests  serien  els  10 punts  mínims, ja que  se’n podrien  afegir   alguns més i ampliar-ne  d’altres. Així, per  exemple, el punt  4  es podria  ampliar  en el sentit  que  hauria de  ser  possible  -amb una relativa  poca  inversió-   que l’estació  de  Vilajuïga  esdevingués  un “hub de la mobilitat  sostenible” dels  municipis de la Badia de  Roses, és a  dir,  de Garriguella, Perelada, Vilajüiga , Pau, Palau Saverdera , Pedret  i Marçà, Roses i Castelló  d’Empúries. De la mateixa  manera,  sobre  el punt 10, els  trens de la línia RG1 que arriben fins a Portbou, també  haurien d’arribar  fins  a Cervera  de la Marenda.  Lògicament,  tot  això passa -necessàriament- per més  voluntat  política envers  el  ferrocarril  convencional de  proximitat i  -molt important- acceptar i entendre  clarament  que  la línia  R11 i  el  tram gironí  de la línia RG1 són  dues  infraestructures extremadament  importants i  estratègiques  per  a la mobilitat  sostenible, el turisme  i l’economia  -en general- de  les  comarques  gironines i, per extensió,  de  tot Catalunya  en el seu conjunt.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada