dijous, 11 de maig del 2017

Els 10 punts fonamentals per millorar el tren de l’Empordà de la R11 i la RG1


Resultat d'imatges de estacio figueresComunicat de la Plataforma Defensem el Tren de l’Empordà. 

El grup municipal d'ERC de Figueres es pronuncia demanant que el soterrament de les vies ferroviàries convencionals sigui vist com una prioritat a la ciutat. 

El PSC de Figueres lamenta que es culpi l'antic govern de no soterrar les vies del tren. 




TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 11/05/2017
 Figueres/Portbou (Alt Empordà).-  

logoLa Plataforma Defensem el Tren de l’Empordà en un comunicat posa sobre la taula 10 punts fonamentals per millorar el tren de l’Empordà de la R11 i la RG1. La Plataforma afirma que “és  ben conegut  per l’opinió pública i els  diferents  usuaris  que el tren convencional, el  tren de  l’Empordà  i, en general  el  tram  gironí  de la R11  i  RG1  entre Maçanet de la Selva i  Cervera de la  Marenda  -molt  especialment  el sector  entre  Figueres  i  Cervera de la  Marenda- necessita   una  millora, una modernització  i  una posada a punt, per  tal  de  treure’n  més rendiment  i  donar  un servei  més digne per  a tot  el conjunt del  territori. També  cal  una millora  de  les  estacions, especialment,  a Portbou, i, molt  important, poder  garantir definitivament   el  soterrament  de l’estació  del centre de  Figueres Tot això  passaria  per  aquests  següents 10  punts fonamentals.”

Aquest punt són:

“1/. Manteniment de la via i reforç de la infraestructura en general: revisar i arranjar els punts  negres de la xarxa de la línia R11, sobretot entre Portbou i  Maçanet - Maçanes, amb especial  incidència  en  el punt  negre del pont de  Colera.

2/.Calen millores urgents a l’estació de Portbou. Elevació de les andanes i millorar els accessos. Per altra banda, cal prendre’s seriosament la qüestió del soterrament de l’estació de  Figueres. És  necessari assegurar un soterrament com cal, per tal de “blindar” la peça  fonamental de la línies R11 i RG1 a l’Alt Empordà.

3/. Interconnexions ferroviàries entre Portbou i Cervera de la Marenda. Més trens de la SNCF han/haurien d’arribar a Portbou i més trens de la RENFE han/haurien d’arribar a Cervera de la Marenda. Que es permeti els retorns dels trens amb viatgers. Cal abolir la normativa ‘demodé’  de 1864 --del segle XIX--  que impedeix que els retorns dels trens puguin acceptar viatgers. Cal  superar definitivament, amb molta voluntat política, l’actual “indignitat” de les interconnexions  entre Portbou i Cervera, per tal d’articular un tren lleuger, de proximitat, entre Narbona/Perpinyà/Cervera/Portbou/Figueres/Girona/Barcelona, que aportés un servei de qualitat, d’inclusió social i d’equilibri territorial.

4/.Més intermodalitat i coordinació entre el tren convencional i el bus. Entre Llançà i el Port de la Selva; entre Vilajuïga amb la badia de Roses; i a Figueres amb Roses i Olot. 

5/. Què en el trens entre Figueres i Cervera de la Marenda, el trens M.D. (mitja  distància) també s’aturin a les estacions de Vilajuïga i Colera.

6/.Cal activar un bus alternatiu entre Portbou i Cervera i viceversa en cas de conflictes socials  i/o problemes tècnics. Què mai es trenqui la interconnexió entre Portbou i Cervera de la Marenda.

7/. Coordinació  amb els horaris entre RENFE i la SNCF i la conselleria de Territori i Sostenibilitat del Govern català i la Regió  d’Occitània.

8/. Més freqüència de trens. Sobretot, fer possible que més trens de la línia RG1 arribin fins a  Portbou/Cervera de la Marenda.

9/. Actualment el bitllet del tren convencional  és massa car. Cal incentivar, més i millor, els diferents abonaments (Bono 10, mensual  i trimestral) i que els bitllets  d’anada i tornada torni a gaudir d’una reducció entre el 10% i el 25%. Començar a estudiar --a mig  termini-- el sistema  del ‘tren a 1 euro’ per Internet, tal com existeix a la Catalunya Nord i, en general, a la regió d’Occitània.

10/. Cal molta més voluntat política favor del tren convencional, i d’unes línies, la R11 i el tram gironí de la RG1, molt estratègiques i de caire transfronter, ja que en l’actualitat es troben força desaprofitades i abandonades. És guanyar viatgers cap a la mobilitat sostenible del tren convencional i incentivar, més i millor, el turisme de la zona amb el tren convencional.”

La Plataforma conclou que, en síntesi, aquests són “els 10 punts mínims, ja que se’n podrien  afegir  alguns més i ampliar-ne d’altres. Així, per  exemple, el punt  4 es podria ampliar en el sentit que hauria de ser possible --amb una relativa poca inversió-- que l’estació de Vilajuïga  esdevingués un “hub de la mobilitat sostenible” dels municipis de la Badia de  Roses, és a dir,  de Garriguella, Peralada, Vilajuïga, Pau, Palau-saverdera, Pedret i Marçà, Roses i Castelló d’Empúries. De la mateixa manera, sobre el punt 10, els trens de la línia RG1 que arriben fins a Portbou, també  haurien d’arribar fins a Cervera de la Marenda. Lògicament, tot això passa --necessàriament-- per més voluntat política envers el ferrocarril convencional de proximitat i  --molt important-- acceptar i entendre clarament que la línia R11 i el tram gironí de la línia RG1 són dues infraestructures extremadament importants i estratègiques per a la mobilitat  sostenible, el turisme i l’economia --en general-- de  les comarques  gironines i, per extensió,  de  tot Catalunya  en el seu conjunt. 


POLÈMICA SOBRE EL SOTERRAMENT FALLIT DE LES VIES A FIGUERES

Llegim en la premsa convencional comarcal que es declaracions de l'alcaldessa de Figueres (Alt Empordà) pel PDeCAT, Marta Felip Torres, en referència al soterrament de les vies del tren convencional han provocat la reacció d'alguns dels grups de l'oposició municipal figuerenca. 


EL PSC ES DEFENSA DE MARTA FELIP

El PSC de Figueres va fer públic un comunicat on «lamenta profundament i considera molt injustes les paraules de l'alcaldessa, en les quals, arran de la negativa del Ministeri de Foment de no soterrar les vies, culpa el govern municipal socialista, que va presidir Joan Armangué, d'haver impedit el soterrament de la línia per la seva gestió errònia del projecte, que havia de negociar amb les administracions implicades». 


ERC CONSIDERA PRIORITARI SOTERRAR LES VIES DEL TREN I PORTA UNA MOCIÓ

Una altra de les formacions que va voler donar resposta a les paraules de Felip va ser ERC, denunciant que «si no s'ha avançat, és perquè ni el govern de Santi Vila ni el de Marta Felip no ho han considerat una prioritat». La portaveu, Agnès Lladó, va afegir que portarien una moció al pròxim ple municipal per donar suport a aquesta causa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada