Poca permeabilitat transfronterera, mancances multimodals i horaris, fets que originen protestes usuàries i municipals
Protesta amb ases a l'estació de Portbou després de la marxa a peu i amb rucs des de Cervera. |
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 02/03/2017
Portbou (Alt Empordà).-
Lleigim en la premsa
convencional comarcal el fet constatat i repetit del dia a dia que veïns
de la Catalunya Nord, especialment de Cervera de la Marenda (Albera
marítima, Rosselló), no poden portar els seus fills en tren a la
guarderia de Portbou (Albera marítima, Alt Empordà) perquè els horaris
dels trens transfronterers compliquen una connexió cultural i històrica.
Passatgers de la Garrotxa que tindrien com a estació de referència
Torelló (Osona) si hi hagués autobusos llançadora i un servei més bo.
Veïns de l’àrea de Girona que acudirien a espectacles a Barcelona si hi
hagués trens nocturns. Són només alguns exemples de les “desconnexions”
ferroviàries que en els últims dies han provocat protestes ciutadanes i
reclamacions d’entitats i institucions.
La
descoordinació entre les companyies que operen a una banda i l’altra de
la frontera del Pirineu, Renfe i SNCF, genera problemes de mobilitat
als veïns d’aquesta àrea, i impedeix l’intercanvi comercial i turístic
de les poblacions de la zona, especialment de Portbou i Cervera de la
Marenda. Veïns d’aquestes dues localitats i de la seva àrea
d’influència, amb el suport dels respectius ajuntaments, fa temps que es
mobilitzen per reclamar més interconnexions ferroviàries. Dissabte
passat ho van tornar a fer. Denuncien que el servei que ofereixen Renfe i
SNCF és “vergonyós”. El president de l’Associació Defensem el Tren de
l’Empordà, Josep Maria Loste, considera “inexplicable” que els trens de
Rodalies que arriben a Cervera facin el trajecte de retorn fins a
Portbou buits, i que els trens francesos que arriben a Portbou, també
tornin a Cervera sense passatgers.
SENSE VOLUNTAT POLÍTICA
L’usuari
de Portbou Josep Maria Loste assegura que “no hi ha voluntat política”
per solucionar el problema i denuncia una “falta alarmant de
coordinació” entre els dos governs. Els usuaris recorden que des que al
desembre es va suprimir la ruta nocturna que unia París amb Barcelona,
s’han quedat sense cap tren des del vespre fins a quarts de dotze del
migdia de l’endemà. En aquest sentit, l’alcalde de Portbou, Josep Lluís
Salas, ha destacat que se senten “marginats”. “Portbou fa uns anys era
una estació de tren de primer ordre”, assegura Salas.
El
portaveu d’una plataforma d’usuaris que viu a la Catalunya Nord,
François Schneider, assegura que aquesta situació el perjudica
notablement. Per feina ha de desplaçar-se dos dies a la setmana a
Barcelona i ara, en no tenir trens, es veu obligat a agafar el cotxe.
També lamenta la situació del seu germà, que “fa mans i mànigues” per
portar la seva filla a la guarderia. “A Cervera no hi ha llar d’infants i
ha d’anar a Portbou. I sense el tren es fa més complicat”, explica. Des
de l’associació proposen als governs francès i espanyol que “es posin
d’acord” per fer una nova línia Narbona-Barcelona que pugui ser una
alternativa a la de l’AVE a mitjà o llarg termini.
UN MAL RECORD DECIMONÒNIC
Segons
Ricard Riol, president i portaveu de l’entitat Promoció del Transport
Públic, “en el cas de Portbou i Cervera els estats són incapaços de
coordinar-se per fer veritablement eficient un servei que ja donen. És
increïble. Aquesta falta d’interès pel nord és preocupant”. Riol pensa
que no és “mala fe”, sinó “un cas de deixadesa, perquè l’estupidesa
humana supera el que es pot preveure”. El portaveu d’aquesta entitat,
que agrupa uns 300 socis, recorda: “Per un acord decimonònic, crec que
d’Alfons XII amb el president de la República Francesa d’aleshores, els
trens francesos que arriben fins a Portbou portant gent han de
tornar-se’n cap a casa seva buits, no poden tornar a carregar passatgers
fins a Cervera, i el mateix passa amb els trens espanyols que arriben
fins a Cervera. No té cap sentit en ple segle XXI mantenir una situació
que no passa enlloc més d’Europa”.
ESTACIÓ GARROTXINA A OSONA
L’únic
problema, però, no és el transfronterer. L’estació de Torelló, a Osona,
és la més pròxima a la comarca de la Garrotxa, tot i que no està
preparada per rebre usuaris de la comarca veïna. Diversos ajuntaments i
el Consell Comarcal de la Garrotxa aprovaran una moció en què demanen un
servei de busos llançadora que connectin els diferents pobles de la
Garrotxa amb l’estació de Torelló (el servei ara només té parada a Vic),
millores en l’aparcament de l’estació i també una “racionalització”
dels horaris. La campanya també la impulsa el grup Perquè No ens Fotin
el Tren, que fa quatre anys que treballa a Torelló per aconseguir
millores en aquesta línia que connecta Puigcerdà amb Barcelona.
L’estació més pròxima a Olot és la de Torelló, situada a uns 30 km
passant pel túnel de Bracons.
La
moció reconeix l’estació de Torelló com “la de referència” per a la
Garrotxa, i s’insta Adif a col·laborar i facilitar l’adequació de
l’aparcament que hi ha darrere de l’estació de tren perquè els usuaris
hi puguin arribar en cotxe sense tenir dificultats per aparcar.
L’alcalde de Torelló, Santi Vivet, ha explicat que ja tenen converses
amb l’Estat, però que els demanen que paguin per fer ús dels terrenys de
l’aparcament. Una visió que Vivet no comparteix. “Han d’entendre que
l’aparcament és per portar més usuaris a agafar el tren”, ha remarcat.
També es demana a la Generalitat que presenti una proposta de
“racionalització dels horaris” de la línia R3 i que estigui “adaptada a
la mobilitat actual de la població perquè pugui ser debatuda i
consensuada”.
LA LENTITUD DELS PASSOS A NIVELL
Adif
té previst suprimir 74 passos a nivell fins a l’any 2024. Des de l’Alt
Empordà lamenten que a la comarca no hi hagi cap d’aquests passos que es
preveu suprimir, perquè Figueres i altres municipis de la línia
Barcelona-Portbou s’han destacat per la denúncia de la perillositat
d’aquestes infraestructures. A Figueres hi ha dos passos a nivell
especialment conflictius, a l’avinguda Vilallonga i a la zona dels
Fossos. El pas a nivell que s’ha inclòs en aquesta futura licitació és
el de Ribes de Freser (línia Ripoll-Puigcerdà).
TRENS NOCTURNS
Una
altra de les demandes habituals és un servei nocturn de tren entre
Girona i Barcelona, que permetés anar a espectacles i tornar a les onze o
a les dotze de la nit. L’entitat Promoció del Transport Públic no el
veu impossible. “Portaria poca gent i caldria pagar les hores al
maquinista i al personal, i l’hotel; el tren ja es té, cal voluntat
política”. També s’ha reclamat amb insistència el tren nocturn amb destí
a París, eliminat per l’estat francès a partir d’aquest any i que
permetia arribar a la capital francesa viatjant durant tota la nit.
La
mancança més destacada que l’entitat de Promoció del Transport Públic
detecta a Girona és la deficient connexió en busos de l’anella de les
Gavarres, i l’àrea d’Olot i el Ripollès. A Girona abans hi havia una
activa Plataforma d’Usuaris de Renfe, però amb l’entrada en servei de
l’alta velocitat es va dissoldre perquè el nou tren, segons expliquen
des de l’altra entitat, ja va satisfer les seves necessitats de connexió
amb Barcelona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada